Son
yıllarda yükseköğretimde tartışılan konulardan biri de doktora eğitimidir. Bu
tartışmaların ortaya çıkmasındaki temel etkenlerin başında akademik kariyer
sürecinin ilk basamağı olarak görülen doktora eğitimine olan talebin artması
söylenebilir. Türkiye’de her alandaki hızlı değişimden yükseköğretim de payını
almaktadır. Bu değişim yaşanırken akademik kariyerin ilk basamağı olarak
nitelenebilecek doktora eğitimine yatırım yapma ve yükseköğretimde büyümeyi
sürdürmek amacıyla öğretim üyelerinin gelişimi için bazı politikalar üretme
zorunluluğu bulunmaktadır (Özer, 2011). Bu çalışmada bazı ülkelerin doktora
programları giriş koşulları, tez danışmanlığı, doktora süresi, doktora
derecesini verme yetkisi açısından bazı ülkelerin eğitim sistemleri incelemek
ve karşılaştırmalı bir değerlendirme yapmaktır. Çalışmada araştırma
modeli olarak nitel araştırma modellerinden
tarama modeli kullanılmıştır. Bu çalışma
aynı zamanda ülkelerarası (crossnational) karşılaştırmalı eğitim
araştırmasıdır. Doktora programlarına ilişkin veriler,
incelenen ülkelerin eğitim
bakanlıklarına ait resmi web sitelerinde yer alan verilerden, ulusal ve
uluslararası rapor, belge, yönetmelik ve yönergelerden elde edilmiştir ve
karşılaştırmalı olarak incelenmiştir.
Sonuç olarak incelenen Türkiye’de doktora eğitiminin diğer ülkelere göre
daha geç bir yaşta tamamlandığı, Türkiye’deki ALES’e benzer merkezi bir sınav
uygulaması diğer ülkelerde bulunmadığı saptanmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Nisan 2019 |
Gönderilme Tarihi | 2 Aralık 2018 |
Kabul Tarihi | 23 Nisan 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 6 Sayı: 1 |
Başvuru yapılan makalenin değerlendirmeye alınabilmesi için dergi yazım kurallarına göre yazılmış olması, tam metnin yazar bilgilerini içermemesi, makale şablonuna göre yazılması, benzerlik raporunun yüklenmesi ve telif hakkı devir formunun imzalanarak yüklenmesi gerekmektedir. Değerlendirme süreci tamamlanarak yayına kabul edilen makaleler, yazar/lar tarafından düzeltmeleri yapılıp, yazar bilgileri eklenerek yeniden dergi sitesine yüklenmelidir. Etik Kurul izni gerektiren araştırmalar ile ilgili bilgilere Etik İlkeler ve Yayın Politikası sayfasından ulaşılabilir. Etik Kurul İzni gerektirmeyen çalışmalar için in Etik Kurul İzni Gerektirmeyen Çalışma Beyan Formu doldurularak sisteme yüklenmeli ve makalede belirtilmelidir.