Öğretimsel liderlik, okul
liderliğinin başarısı için bir dizi faaliyet ve süreçlerden oluşan yönetimin ve
liderliğin merkezindedir. Öğretimsel liderlik öğrenci ve yetişkin öğrenmesi,
pedagoji ve öğretim programları konusunda yüksek düzeyde bilgi ve anlama
becerisi gerektirmektedir. Öğretimsel
liderliğin amaçlarından birisi de okulun akademik başarı düzeyinin istenilen ve
hedeflenen seviyeye getirilebilmesi için çalışmalar yapılmasıdır. Akademik
başarı için okul müdürlerinin uygun öğretimsel ortamı hazırlamaları, öğrenci
başarısı için tüm paydaşları motive etmeleri ve onlarla işbirliği yapmaları
gerekmektedir. Araştırmanın amacı ilk ve ortaokul müdürlerinin öğretimsel
liderlik davranışlarının öğretmenlerin akademik iyimserlik düzeyleri arasındaki
ilişkiyi incelemektir. Araştırma sonucunda okul müdürlerinin öğretimsel
liderlik davranışları ile akademik iyimserlik arasında anlamlı düzeyde ilişki
bulunmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | October 15, 2015 |
Submission Date | September 4, 2015 |
Acceptance Date | September 25, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 2 Issue: 1 |
In order for the applied article to be evaluated, it must be written according to the journal's writing rules, the full text must not contain the author's information, it must be written according to the article template, the similarity report must be uploaded, and the copyright transfer form must be signed and uploaded. The articles accepted for publication after the evaluation process has been completed should be corrected by the author(s) and uploaded to the journal website again by adding author information. Information about the researches that require the permission of the Ethics Committee can be accessed from the Ethical Principles and Publication Policy page. For studies that do not require Ethics Committee Permission, the Study Declaration Form that does not Require Ethics Committee Permission should be filled out and uploaded to the system and stated in the article.