Bu çalışmada okul yöneticilerinin atanmasına yönelik yapılan düzenlemelerin eğitimin en önemli paydaşı olan öğretmenler tarafından değerlendirilmesi, yeni atama politikalarına katkıda bulunabilmek için öğretmen görüşlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada, konunun derinlemesine incelenebilmesine imkan sağlayan nitel araştırma yöntemlerinden olgu bilim deseni tercih edilmiştir. Bu araştırmanın çalışma grubunu Trabzon ili Beşikdüzü ve Vakfıkebir ilçelerinde görev yapmakta olan random yöntemiyle farklı okullardan seçilmiş 5 ilkokul öğretmeni, farklı branşlarda 5 ortaokul öğretmeni ve yine farklı branşlarda 12 lise öğretmeni olmak üzere toplam 22 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri, araştırmacı tarafından oluşturulan yarı yapılandırılmış görüşme formu aracılığı ile toplanmıştır. Toplanan veriler içerik analizine tabi tutularak incelenmiştir. Araştırmada okul yöneticisinin yeterliliklerine ilişkin görüşlerde kişisel alanda adalet duygusu yüksek olmak, mesleki alanda eğitim yönetimi alanında yüksek lisans yapmış olmak, sosyal alanda ise etkili iletişim kurabilmek öne çıkan bulgulardır. Yönetmeliğe göre yapılan atamaların olumlu yönlerine ilişkin bulgularda sınavın adaleti ve güveni arttırdığı, mülakatın ise iletişim ve kendini ifade etme becerisini ölçtüğü öne sürülmüştür. Olumsuz yönlere ilişkin değerlendirmelerde yazılı sınavın aşırı mevzuat bilgisi içerdiği, mülakatın adam kayırmacılığa sebep olduğu belirtilmiştir. Atama usulüne ilişkin önerilerde yazılı sınav yapılması ve hem yazılı sınav hem de mülakatın yapılması en çok frekansa sahip öneriler olmuştur.
Bu çalışma 17-21 Kasım 2020 tarihleri arasında düzenlenen 11. Uluslararası Eğitim Yönetimi Formunda sözlü bildiri olarak sunulan araştırmanın geliştirilmiş halidir.
In this study, it is aimed to evaluate the regulations made for the appointment of school administrators by the teachers, who are the most important stakeholders of education, and to determine teachers' opinions to contribute to the new appointment policies. The phenomenological design, among the qualitative approaches, which enables to investigate the topic in depth was prefered. The study group consisted of totally 22 teachers, selected from different schools by random method, 5 primary school teachers, 5 secondary school teachers and 12 high school teachers from different branches, in-service in Beşikdüzü and Vakfıkebir districts of Trabzon Province. The data were collected with a semi-structured interview form created by the researcher. The obtained data were analysed with the content analysis technique. Considering the views on the competencies of the school administrators in the research, the high level of sense of justice in the personal dimension, having a master's degree in educational management in the professional dimension, and being able to communicate effectively in the social dimension are the prominent findings. In terms of the results related to the positive aspects of the appointments made according to the regulation, it has been claimed that the written exam increases the justice and trust, and the interview measures the communication and self-expression skills. In the evaluations regarding the negative aspects, it has been stated that the written exam contains excessive legislative information and the interview causes nepotism. In the recommendations related to the appointment procedure, applying both written examination, and written examination with interview have been the recommendations with the highest frequencies.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | October 31, 2021 |
Submission Date | March 29, 2021 |
Acceptance Date | August 5, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 8 Issue: 2 |
In order for the applied article to be evaluated, it must be written according to the journal's writing rules, the full text must not contain the author's information, it must be written according to the article template, the similarity report must be uploaded, and the copyright transfer form must be signed and uploaded. The articles accepted for publication after the evaluation process has been completed should be corrected by the author(s) and uploaded to the journal website again by adding author information. Information about the researches that require the permission of the Ethics Committee can be accessed from the Ethical Principles and Publication Policy page. For studies that do not require Ethics Committee Permission, the Study Declaration Form that does not Require Ethics Committee Permission should be filled out and uploaded to the system and stated in the article.