The aim of this study is to conduct a categorical analysis of theses on "School Dropout" in the national context within the scope of descriptive content analysis method. In this context, the sample of the study consists of theses written between 2012 and 2023 in the YÖK National Thesis Center database. In the research, categorical analysis, one of the descriptive content analysis methods, was used. Accordingly, it was determined that all postgraduate studies on school dropout were conducted at state universities and at the master's level. On the other hand, the sample region of most postgraduate studies is the Aegean Region; It has been observed that no studies have been carried out in the Central Anatolia, Eastern Black Sea, Northeastern Anatolia, and Central Anatolia Regions. It was determined that the sample of postgraduate studies examining the relevant subject was students at secondary school level. In addition, it can be said that the quantitative research method is the most preferred research method, and in this direction, descriptive statistics, t-test, ANOVA and regression analysis are frequently used. According to the research findings, it is recommended that doctoral level studies on school dropout should be increased, teachers and administrators should be included in the sample to be determined, and qualitative research methods should be used more.
Bu çalışmanın amacı ulusal bağlamda “Okul Terki” konulu tezlerin betimsel içerik analizi yöntemi kapsamında kategorik çözümlemesinin yapılmasıdır. Bu bağlamda çalışmanın örneklemini YÖK Ulusal Tez Merkezi veri tabanındaki 2012-2023 yıllarında yapılan tezler oluşturmaktadır. Araştırmada betimsel içerik analizi yöntemlerinden kategorik çözümleme yapılmıştır. Buna göre okul terki konulu lisansüstü çalışmaların tamamının devlet üniversitelerinde ve yüksek lisans düzeyinde yapıldığı belirlenmiştir. Diğer taraftan yapılan lisansüstü çalışmaların çoğunun örneklem bölgesinin Ege Bölgesi olduğu; Orta Anadolu, Doğu Karadeniz, Kuzeydoğu Anadolu ve Ortadoğu Anadolu Bölgelerinde hiçbir çalışmanın yapılmadığı görülmüştür. İlgili konunun incelendiği lisansüstü çalışmaların örnekleminin ortaöğretim kademesindeki öğrenciler olduğu belirlenmiştir. Ayrıca nicel araştırma yönteminin en çok tercih edilen araştırma yöntemi olduğu, bu doğrultuda en fazla betimsel istatistikler olmak üzere, t-testi, ANOVA ve regresyon analizinin sıklıkla kullanıldığı söylenebilir. Araştırma bulgularına göre okul terki konusundaki doktora düzeyindeki çalışmaların artması, öğretmen ve yöneticilerin de belirlenecek örneklemde yer alması ve nitel araştırma yöntemlerinin daha çok kullanılması önerilmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Specialist Studies in Education (Other) |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | April 28, 2024 |
Publication Date | April 30, 2024 |
Submission Date | January 29, 2024 |
Acceptance Date | February 21, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 11 Issue: 1 |
In order for the applied article to be evaluated, it must be written according to the journal's writing rules, the full text must not contain the author's information, it must be written according to the article template, the similarity report must be uploaded, and the copyright transfer form must be signed and uploaded. The articles accepted for publication after the evaluation process has been completed should be corrected by the author(s) and uploaded to the journal website again by adding author information. Information about the researches that require the permission of the Ethics Committee can be accessed from the Ethical Principles and Publication Policy page. For studies that do not require Ethics Committee Permission, the Study Declaration Form that does not Require Ethics Committee Permission should be filled out and uploaded to the system and stated in the article.