Bu araştırmada ilkokul öğrencilerinin ‘Bilim İnsanı İmajı’nın belirlenmesi amaçlanmıştır. Nicel modellerden tarama modelinin kullanıldığı araştırmanın evrenini Millî Eğitim Bakanlığına bağlı ilkokullara devam eden öğrenciler, örneklemini ise Çorum ili Merkez ilçesinde bulunan bir ilkokula devam etmekte olan 140 öğrenci oluşturmuştur. Araştırma verilerinin toplanmasında Chambers’in geliştirdiği “Bir Bilim İnsanı Çiz” (Draw A Scientist, DAST) testi kullanılmıştır. Elde edilen ham puanların analizinde kategorik değişkenler için tanımlayıcı istatistikler frekans ve yüzde olarak verilmiştir. Kategorik verilerin analizinde “Pearson Ki-Kare Testi” ve “Fisher Exact Testi” kullanılmıştır. Yapılan istatiksel analizler sonucunda katılımcıların cinsiyetlerine göre bilim insanı cinsiyeti çizim bulguları arasında (K=8,007; p<0,01) istatistiksel olarak anlamlı fark olduğu, katılımcı erkeklerin kızlara göre daha çok erkek bilim insanı figürü çizdikleri görülmüştür. Katılımcıların sınıf düzeyine göre bilim insanının yaptığı etkinlik çizim bulguları arasında (F=5,460; p<0,05), bilim insanının kullandığı bilimsel araçlar çizim bulguları arasında (F=9,569; p<0,01) ve bilim insanının kullandığı semboller çizim bulguları arasında (F=42,658; p<0,001) istatistiksel olarak anlamlı fark olduğu bulunmuştur. Tüm hesaplamalarda istatistik anlamlılık düzeyi p<0,05, p<0,01, p<0,001 olarak dikkate alınmıştır.
In this study, it was aimed to determine the 'Scientist Image' of primary school students. The population of the research, in which the survey model was used among the quantitative models, consisted of students attending primary schools affiliated with the Ministry of National Education, and the sample consisted of 140 students attending a primary school in the Central district of Çorum province. The "Draw A Scientist" (DAST) test developed by Chambers was used to collect research data. In the analysis of the raw scores obtained, “descriptive statistics for categorical variables are given as frequency and percentage”. “Pearson Chi-Square Test” and “Fisher Exact Test” were used in the analysis of categorical data. As a result of the statistical analyzes, it was seen that there was a statistically significant difference between the findings of drawing the scientist gender according to the gender of the participants (K=8.007; p<0.01), and the participant boys drew more male scientist figures than the girls. According to the class level of the participants, the activity drawing findings of the scientist (F=5.460; p<0.05), the scientific tools used by the scientist among the drawing findings (F=9.569; p<0.01) and the symbols used by the scientist are among the drawing findings. A statistically significant difference was found (F=42,658; p<0.001). Statistical significance level was considered as p<0.05, p<0.01, p<0.001 in all calculations.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Child Development Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | April 28, 2024 |
Publication Date | April 30, 2024 |
Submission Date | March 17, 2024 |
Acceptance Date | April 28, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 11 Issue: 1 |
In order for the applied article to be evaluated, it must be written according to the journal's writing rules, the full text must not contain the author's information, it must be written according to the article template, the similarity report must be uploaded, and the copyright transfer form must be signed and uploaded. The articles accepted for publication after the evaluation process has been completed should be corrected by the author(s) and uploaded to the journal website again by adding author information. Information about the researches that require the permission of the Ethics Committee can be accessed from the Ethical Principles and Publication Policy page. For studies that do not require Ethics Committee Permission, the Study Declaration Form that does not Require Ethics Committee Permission should be filled out and uploaded to the system and stated in the article.