BibTex RIS Kaynak Göster

A Mediterranean Hermit: Simeon the Stylite

Yıl 2012, Cilt: 12 Sayı: 2, 81 - 104, 01.04.2012

Öz

There is several ways for religious life in Christianity. The asceticism is one of them. Meanwhile, asceticism has been understood and lived in a diverse manner. Throughout the entire life, to stand on the top of a pillar was a very interesting method for an ascetic life. In this article, it has been dealt with the life of St. Simeon the Stylite, his activities, and why he could choose this type of way as a mystical expression.

Kaynakça

  • A.J. Evans, The Mycenaean Tree and Pillar Cult, New York, 1901.
  • Antonius, The Life and Daily Mode of Living of the Blessed Simeon the Stylite (terc. R. Doran), (Church and Society in Documents 100-600 AD. İçinde), (ed. A.L. Hayes), Toronto, 1995.
  • Aviad Kleinberg, Flesh Made Word: Saints’ Stories and the Western Imagination, (terc. Jane Marie Todd), Cambridge, 2008,
  • Charles C. Torrey, ‘The Letters of Simeon the Stylite’, Journal of the American Oriental Society, 20, 1899.
  • Charles M. Stang, ‘Digging Holes and Building Pillars: Simeon Stylites and the ‘Geometry of Ascetic Practice’, Harvard Theological Review, 103.4, (Ekim) 2010.
  • David T. M. Frankfurter, ‘Stylites and Phallobates: Pillar Religions in Late Antique Syria’, Vigiliae Christianae, 44, 1990.
  • Evagrius Scholasticus, The Ecclesiastical History of Evagrius Scholasticus, I.13, (terc. M. Whitby), Liverpool, 2000.
  • G.R.H. Wright, ‘Simeon's Ancestors or the Skeleton on the Column’, Australian Journal of Biblical Archaeology, 1.1, 1968
  • G.R.H. Wright, ‘The Heritage of the Stylites’, Australian Journal of Biblical Archaeology, 1.3, 1970.
  • Giles Morgan, St. George, İspanya, 2006.
  • Giovanni Floramo, Gnostisizm Tarihi, (çev. Sema Aygül Baş-Bilal Baş), İstanbul, 2005.
  • Gregory of Tours, Glory of the Confessors, (terc.: R. Van Dam), Liverpool, 2004.
  • Kurt Rudolph, Gnosis: The Nature and History of an Ancient Religion, (trc. ed. R.Mc.L. Wilson), Edinburgh, 1983
  • Lucian, The Syrian Goddess, (terc. H. A. Strong), London, 1913.
  • Lukas Amadeus Schacner, ‘The Archaeology Of The Stylite’, Religious Diversity in Late Antiquity, (Brill), 2010.
  • Mircea Eliade, The Sacred and the Profane, (terc.: W.R. Trask), (Harvest Book), New York, tsz.
  • Rosemary Ellen Guiley, The Encylopedia of Saints, New York, 2001
  • S. P. Brock, ‘Early Syrian Asceticism’, Numen, 20.1, 1973.
  • S.A. Harvey, ‘The Sense of a Stylite: Perspectives on Simeon the Elder’, Vigiliae Christia- nae, 42.4, 1988.
  • Sarah Searight, ‘St. Simeon Stylites’, History Today, (Nisan) 1978.
  • Şinasi Gündüz, ‘Gnostik Antropoloji’, Ekev Akademi Dergisi, sa. 14, 2003.
  • , ‘Gnostik Mitolojide Düşüş Motifi ve Demiurg Düşüncesi’, OMU İlahiyat Fakültesi Dergisi, sa. 9, Samsun, 1997.
  • The Life of St. Simeon Stylites, (terc. F. Lent), Journal of the American Oriental Society, 35, 1915.
  • Theoder Nöldeke, Sketches From Eastern History, (terc. J. S. Black), London, 1892.
  • Theodoret of Cyrrhus, A History of the Monks of Syria, (terc. R.M. Price), Michigan, 1985.
  • Aziz Simeon’un resmedildiği 6.yy ait bir pano. Sütunun etrafına dolanmış olan yılan,
  • şeytanı sembolize etmektedir. Kaynak: Sarah Searight, ‘St. Simeon Stylites’, History
  • Today, (Nisan) 1978, s. 242 ııı

Akdenizli Bir Keşiş: Sütuncu Simeon/ Simeon the Stylite

Yıl 2012, Cilt: 12 Sayı: 2, 81 - 104, 01.04.2012

Öz

Hıristiyanlıkta dini yaşamın birçok şekli bulunmaktadır. Asketizm bunlardan biridir. Bununla birlikte asketizm de çok farklı şekillerde anlaşılmış ve yaşanmıştır. Bir ömür boyu bir sütunun üstünde durmak, asketik bir yaşam için çok ilginç bir metottur. Bu makalede Aziz Simeon’un hayatı, faaliyetleri ve mistik bir yaşam biçimi olarak niçin böyle bir yolu seçmiş olabileceği ele alınmaktadır.

Kaynakça

  • A.J. Evans, The Mycenaean Tree and Pillar Cult, New York, 1901.
  • Antonius, The Life and Daily Mode of Living of the Blessed Simeon the Stylite (terc. R. Doran), (Church and Society in Documents 100-600 AD. İçinde), (ed. A.L. Hayes), Toronto, 1995.
  • Aviad Kleinberg, Flesh Made Word: Saints’ Stories and the Western Imagination, (terc. Jane Marie Todd), Cambridge, 2008,
  • Charles C. Torrey, ‘The Letters of Simeon the Stylite’, Journal of the American Oriental Society, 20, 1899.
  • Charles M. Stang, ‘Digging Holes and Building Pillars: Simeon Stylites and the ‘Geometry of Ascetic Practice’, Harvard Theological Review, 103.4, (Ekim) 2010.
  • David T. M. Frankfurter, ‘Stylites and Phallobates: Pillar Religions in Late Antique Syria’, Vigiliae Christianae, 44, 1990.
  • Evagrius Scholasticus, The Ecclesiastical History of Evagrius Scholasticus, I.13, (terc. M. Whitby), Liverpool, 2000.
  • G.R.H. Wright, ‘Simeon's Ancestors or the Skeleton on the Column’, Australian Journal of Biblical Archaeology, 1.1, 1968
  • G.R.H. Wright, ‘The Heritage of the Stylites’, Australian Journal of Biblical Archaeology, 1.3, 1970.
  • Giles Morgan, St. George, İspanya, 2006.
  • Giovanni Floramo, Gnostisizm Tarihi, (çev. Sema Aygül Baş-Bilal Baş), İstanbul, 2005.
  • Gregory of Tours, Glory of the Confessors, (terc.: R. Van Dam), Liverpool, 2004.
  • Kurt Rudolph, Gnosis: The Nature and History of an Ancient Religion, (trc. ed. R.Mc.L. Wilson), Edinburgh, 1983
  • Lucian, The Syrian Goddess, (terc. H. A. Strong), London, 1913.
  • Lukas Amadeus Schacner, ‘The Archaeology Of The Stylite’, Religious Diversity in Late Antiquity, (Brill), 2010.
  • Mircea Eliade, The Sacred and the Profane, (terc.: W.R. Trask), (Harvest Book), New York, tsz.
  • Rosemary Ellen Guiley, The Encylopedia of Saints, New York, 2001
  • S. P. Brock, ‘Early Syrian Asceticism’, Numen, 20.1, 1973.
  • S.A. Harvey, ‘The Sense of a Stylite: Perspectives on Simeon the Elder’, Vigiliae Christia- nae, 42.4, 1988.
  • Sarah Searight, ‘St. Simeon Stylites’, History Today, (Nisan) 1978.
  • Şinasi Gündüz, ‘Gnostik Antropoloji’, Ekev Akademi Dergisi, sa. 14, 2003.
  • , ‘Gnostik Mitolojide Düşüş Motifi ve Demiurg Düşüncesi’, OMU İlahiyat Fakültesi Dergisi, sa. 9, Samsun, 1997.
  • The Life of St. Simeon Stylites, (terc. F. Lent), Journal of the American Oriental Society, 35, 1915.
  • Theoder Nöldeke, Sketches From Eastern History, (terc. J. S. Black), London, 1892.
  • Theodoret of Cyrrhus, A History of the Monks of Syria, (terc. R.M. Price), Michigan, 1985.
  • Aziz Simeon’un resmedildiği 6.yy ait bir pano. Sütunun etrafına dolanmış olan yılan,
  • şeytanı sembolize etmektedir. Kaynak: Sarah Searight, ‘St. Simeon Stylites’, History
  • Today, (Nisan) 1978, s. 242 ııı
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Dursun Ali Aykıt Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Nisan 2012
Yayımlandığı Sayı Yıl 2012 Cilt: 12 Sayı: 2

Kaynak Göster

ISNAD Aykıt, Dursun Ali. “Akdenizli Bir Keşiş: Sütuncu Simeon/ Simeon the Stylite”. Dinbilimleri Akademik Araştırma Dergisi 12/2 (Nisan 2012), 81-104.