BibTex RIS Kaynak Göster

The Acquisitions of Course of Religion Culture and Knowledge of Ethics for Elementary Education in Connection with Values Education: A Content Analyses

Yıl 2012, Cilt: 12 Sayı: 2, 105 - 119, 01.04.2012

Öz

Curriculums aim to gain students some values. Like many countries, in Turkey, it has been some debate about the values in education. Therefore, it has been necessary to examine values and people’s values tendency in connection with values in formal educational curriculum. The aim of this study is to examine acquisitions of course of religion culture and knowledge of ethics for elementary education in connection with values education. In the study, 232 acquisition sentences in the curriculum of religion culture and knowledge of ethics (RCKE) were put through to content analyses. At the end of the study, it was determined that 64 acquisition sentences were being related to values and 16 values (national identity, moral, love, being scientific, importance of family, sharing-helping, cleanliness, honesty, being healthy, universality, struggling, laicism, being patient, loving nature, respect, tolerance) are being to be found in the acquisitions of RCKE. In the study, values in the acquisitions of RCKE and the value classification of Schwartz and Akbaş were also compared and it was found that these values were in the traditional, democratic, universal, scientific values groups according to the Schwartz and Akbaş’s values classifications.

Kaynakça

  • Akbaş, Oktay, Türk Milli Eğitim Sisteminin Duyuşsal Amaçlarının (Değerlerinin) İlköğretim 8.Sınıf Öğrencilerinde Gerçekleşme Derecesinin Değerlendirilmesi, Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2004.
  • An International Gallup Poll., Global Study of Family Values, New Jersey: International Gallup Poll. Report, 1997.
  • Arslan, H., Felsefeye Giriş, Vadi Yayınları, Ankara, 1994.
  • Aydın, Mustafa, “Gençliğin Değer Algısı: Konya Örneği”, Değerler Eğitimi Dergisi, 1 (3), 2003.
  • Benjamin, Claude, “Temel Bir Eğitim Problemi: Değerler”, (çev.: Vehbi Çelik), Milli Eğitim Dergisi, Sayı: 92, 1989.
  • Brynildssen, Shawna, Character Education though Children’s Literature, ERIC Clearingho- use on Reading English and Communication, 2002.
  • Dilmaç, Bülent, İnsanca Değerler Eğitimi, Nobel Yay., Ankara, 2002.
  • Doğanay, Ahmet. “Değerler Eğitimi”, Öztürk. C. (Ed.), Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi, PegemA Yayıncılık, Ankara, 2006.
  • Dönmez, B., Cömert, M., “İlköğretim Okulu Öğretmenlerinin Değer Sistemleri”, Değerler Eğitimi Dergisi, 5 (14), 2007.
  • Erdem, A. R., “Eğitim Fakültesi Kültürünün Önemli Bir Öğesi: Değerler (Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Örneği)”, Eğitim Araştırmaları, 7 (26), 2007.
  • Halstead, J. Mark, Taylor, Monica J., “Learning and Teaching About Values: A Review of Recent Research”, Cambridge Journal of Education. 30 (2), 2000.
  • Kurtulan, Işıl, Özel Eğitim Öğretmenlerinin Mesleki Etik Değerler Açısından Kendilerini Değerlendirmeleri, Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2007.
  • Kuşdil, M. Ersin, Kağıtçıbaşı, Çiğdem, “Türk Öğretmenlerinin Değer Yönelimleri ve Scwartz Değer Kuramı”, Türk Psikolojisi Dergisi, Sayı: 45, 2000.
  • MEB, İlköğretim Din Kültürü ve Ahlâk Bilgisi Dersi (4–8.sınıflar) Öğretim Programı ve Kılavuzu, Ankara, 2010.
  • Memiş, Aysel, Gedik, Esma Güney, “Sınıf Öğretmenlerinin Değer Yönelimleri”, Değerler Eğitimi Dergisi, 8 (20), 2010.
  • Sarı, Enver, “Öğretmen Adaylarının Değer Tercihleri: Giresun Eğitim Fakültesi Örneği”, Değerler Eğitimi Dergisi, 3 (10), 2005.
  • Sezgin, F., “İlköğretim Okulu Öğretmenlerinin Birey-Örgüt Değer Uyumuna İlişkin Algı- ları”, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 12 (48), 2006.
  • Tillman, Diane, Living Values Activities for Young Adults, Health Communications Inc., USA, 2000.
  • Türk Dil Kurumu, Türkçe Sözlük, 4. Akşam Sanat Okulu Matbaası, Ankara, 2005.
  • Yiğittir, Süleyman, Öcal, Adem, “İlköğretim 6. Sınıf Öğrencilerinin Değer Yönelimleri”, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı: 24, 2010.
  • Yiğittir, Süleyman, “İlköğretim Öğrenci Velilerinin Okullarda Kazandırılmasını Arzuladığı Değerler”, Değerler Eğitimi Dergisi, 8 (19), 2010.
  • Yılmaz, Ercan, “Öğretmenlerin Değer Tercihlerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelen- mesi”, Değerler Eğitimi Dergisi, 7 (17), 2009.
  • Ziebert, Hans-George, “Çokkültürlü Bir Toplumda Değerler Eğitimi Modelleri”, Değerler ve Eğitimi, Kaymakcan, R., Hökelekli, H., Arslan, Ş., Zengin, M. (Ed.), Dem Yay., İstanbul, 2007. ııı

Değer Açısından İlköğretim Din Kültürü Ve Ahlak Bilgisi Dersi Kazanımları: Bir İçerik Analizi

Yıl 2012, Cilt: 12 Sayı: 2, 105 - 119, 01.04.2012

Öz

Öğretim programları, öğrencilere birtakım değerleri kazandırmayı hedeflemektedir. Birçok ülkede olduğu gibi, ülkemizde de, eğitim-öğretimde değerler konusunda ciddi tartışmalar yapılmaktadır. Bu bakımdan bireylere kazandırılması gereken değerler ve insanların değer yönelimleri dikkate alınarak öğretim programlarında yer verilen değerlerin incelenmesine ihtiyaç vardır. Bu çalışmada, değer eğitimi açısından ilköğretim din kültürü ve ahlak bilgisi (İDKAB) dersi kazanımlarının analizi amaçlanmıştır. Çalışma kapsamında İDKAB öğretim programında yer alan 232 kazanım cümlesi değer/değer eğitimi açısından içerik analizine tabi tutulmuştur. Çalışma sonunda, 64 kazanım cümlesinin değerler ile ilişkili olduğu ve İDKAB kazanımlarında 16 değere (vatan–millet bilinci, ahlaklı olma, sevgi, aklın ve bilginin önemi, ailenin önemi, paylaşma–yardımlaşma, temizlik, doğruluk, sağlıklı olmaya önem verme, evrensellik, çalışma, laiklik, sabırlı olma, doğa sevgisi, saygı, hoşgörü) yer verildiği tespit edilmiştir. Çalışma içerisinde ayrıca, İDKAB kazanımlarında yer alan değerler, Schwartz ve Akbaş tarafından geliştirilen değer sınıflandırmaları ile karşılaştırılmış ve bu değerlerin geleneksel, demokratik, evrensel ve bilimsel değer grupları içerisinde yer aldığı belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Akbaş, Oktay, Türk Milli Eğitim Sisteminin Duyuşsal Amaçlarının (Değerlerinin) İlköğretim 8.Sınıf Öğrencilerinde Gerçekleşme Derecesinin Değerlendirilmesi, Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2004.
  • An International Gallup Poll., Global Study of Family Values, New Jersey: International Gallup Poll. Report, 1997.
  • Arslan, H., Felsefeye Giriş, Vadi Yayınları, Ankara, 1994.
  • Aydın, Mustafa, “Gençliğin Değer Algısı: Konya Örneği”, Değerler Eğitimi Dergisi, 1 (3), 2003.
  • Benjamin, Claude, “Temel Bir Eğitim Problemi: Değerler”, (çev.: Vehbi Çelik), Milli Eğitim Dergisi, Sayı: 92, 1989.
  • Brynildssen, Shawna, Character Education though Children’s Literature, ERIC Clearingho- use on Reading English and Communication, 2002.
  • Dilmaç, Bülent, İnsanca Değerler Eğitimi, Nobel Yay., Ankara, 2002.
  • Doğanay, Ahmet. “Değerler Eğitimi”, Öztürk. C. (Ed.), Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi, PegemA Yayıncılık, Ankara, 2006.
  • Dönmez, B., Cömert, M., “İlköğretim Okulu Öğretmenlerinin Değer Sistemleri”, Değerler Eğitimi Dergisi, 5 (14), 2007.
  • Erdem, A. R., “Eğitim Fakültesi Kültürünün Önemli Bir Öğesi: Değerler (Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Örneği)”, Eğitim Araştırmaları, 7 (26), 2007.
  • Halstead, J. Mark, Taylor, Monica J., “Learning and Teaching About Values: A Review of Recent Research”, Cambridge Journal of Education. 30 (2), 2000.
  • Kurtulan, Işıl, Özel Eğitim Öğretmenlerinin Mesleki Etik Değerler Açısından Kendilerini Değerlendirmeleri, Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2007.
  • Kuşdil, M. Ersin, Kağıtçıbaşı, Çiğdem, “Türk Öğretmenlerinin Değer Yönelimleri ve Scwartz Değer Kuramı”, Türk Psikolojisi Dergisi, Sayı: 45, 2000.
  • MEB, İlköğretim Din Kültürü ve Ahlâk Bilgisi Dersi (4–8.sınıflar) Öğretim Programı ve Kılavuzu, Ankara, 2010.
  • Memiş, Aysel, Gedik, Esma Güney, “Sınıf Öğretmenlerinin Değer Yönelimleri”, Değerler Eğitimi Dergisi, 8 (20), 2010.
  • Sarı, Enver, “Öğretmen Adaylarının Değer Tercihleri: Giresun Eğitim Fakültesi Örneği”, Değerler Eğitimi Dergisi, 3 (10), 2005.
  • Sezgin, F., “İlköğretim Okulu Öğretmenlerinin Birey-Örgüt Değer Uyumuna İlişkin Algı- ları”, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 12 (48), 2006.
  • Tillman, Diane, Living Values Activities for Young Adults, Health Communications Inc., USA, 2000.
  • Türk Dil Kurumu, Türkçe Sözlük, 4. Akşam Sanat Okulu Matbaası, Ankara, 2005.
  • Yiğittir, Süleyman, Öcal, Adem, “İlköğretim 6. Sınıf Öğrencilerinin Değer Yönelimleri”, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı: 24, 2010.
  • Yiğittir, Süleyman, “İlköğretim Öğrenci Velilerinin Okullarda Kazandırılmasını Arzuladığı Değerler”, Değerler Eğitimi Dergisi, 8 (19), 2010.
  • Yılmaz, Ercan, “Öğretmenlerin Değer Tercihlerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelen- mesi”, Değerler Eğitimi Dergisi, 7 (17), 2009.
  • Ziebert, Hans-George, “Çokkültürlü Bir Toplumda Değerler Eğitimi Modelleri”, Değerler ve Eğitimi, Kaymakcan, R., Hökelekli, H., Arslan, Ş., Zengin, M. (Ed.), Dem Yay., İstanbul, 2007. ııı
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Abdulkadir Çekin Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Nisan 2012
Yayımlandığı Sayı Yıl 2012 Cilt: 12 Sayı: 2

Kaynak Göster

ISNAD Çekin, Abdulkadir. “Değer Açısından İlköğretim Din Kültürü Ve Ahlak Bilgisi Dersi Kazanımları: Bir İçerik Analizi”. Dinbilimleri Akademik Araştırma Dergisi 12/2 (Nisan 2012), 105-119.