Research Article
BibTex RIS Cite

A DESCRIPTIVE RESEARCH ON SEARCHES WITH RELIGIOUS CONTENT ON THE GOOGLE SEARCH ENGINE

Year 2020, Volume: 20 Issue: 2, 1325 - 1371, 30.09.2020
https://doi.org/10.33415/daad.757726

Abstract

The birth of oral and written culture in the journey of human life and its effects on transforming life practices have been at the center of human-based research. In addition to these two phases, the digital culture, which emerged at the point where the transformation of technique into technology and the expansion of communication possibilities, is one of the topics of the new generation social science researchs. Search engines, which help people to reach information on the internet, which is one of the most important interaction tools of technological transformation and digital culture, besides these guidance functions also obtain important data about search trends on the internet with the search statistics they have. In addition, access to religious knowledge along with other information from the internet, which is an informal educational environment, has significant social importance. In this study, the searches with religious content made between the years 2004-2019 in Turkey on the Google search engine, the platform on which the vast majority of searches on the internet are carried out, was examined by descriptive survey model. Data of the “Study on Religious Life in Turkey” published by The Presidency of Religious Affairs was used to determine the subjects of the study and to compare the findings.

References

  • Can, Abdullah. SPSS ile Bilimsel Araştırma Sürecinde Nicel Veri Analizi. Ankara: Pegem Akademi, 3. Basım, 2014.
  • Cervellin, Gianfranco vd. “Is Google Trends A Reliable Tool for Digital Epidemiology? Insights from Different Clinical Settings”. Journal of Epidemiology and Global Health 7/3 (2017), 185-189. https://doi.org/10.1016/j.jegh.2017.06.001
  • Çoban, Barış - Ataman, Bora. “Giriş”. Panoptikon 2.0: Alternatif Medya ve Karşı-Gözetim. İstanbul: Kafka Kitap, 1. Basım, 2018.
  • Dijk, Jan Van. Ağ Toplumu. çev. Özlem Sakin. Kafka Kitap, 2. Basım, 2018.
  • Diyanet İşleri Başkanlığı. Türkiye’de Dinî Hayat Araştırması. Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı, 2014.
  • Ellul, Jacques. Sözün Düşüşü. çev. Hüsamettin Arslan. İstanbul: Paradigma Yayınları, 1. Basım, 1998.
  • Gilder, George. Google Sonrası Yaşam: Büyük Verinin Düşüşü ve Blokzincir Ekonomisinin Yükselişi. çev. Nalan Kurunç. İstanbul, 1. Basım, 2019.
  • Han, Byung-Chul. Eros’un Istırabı. çev. Şeyda Öztürk. İstanbul: Metis Yayınları, 1. Basım, 2019.
  • Han, Byung-Chul. Psikopolitika: Neoliberalizm ve Yeni İktidar Teknikleri. çev. Haluk Barışcan. İstanbul: Metis Yayınları, 1. Basım, 2019.
  • Han, Byung-Chul. Şeffaflık Toplumu. çev. Haluk Barışcan. İstanbul: Metis Yayınları, 1. Basım, 2017.
  • Hand, Chris - Judge, Guy. “Searching For the Picture: Forecasting UK Cinema Admissions Using Google Trends Data”. Applied Economics Letters 19/11 (01 Temmuz 2012), 1051-1055.
  • Janmohammed, Shelina. M Nesli: Yeni Müslüman Gençlik. çev. Esin Kızılelma. Kaknüs Yayınları, 2018.
  • Jun, Seung-Pyo vd. “Ten Years of Research Change Using Google Trends: From the Perspective of Big Data Utilizations and Applications”. Technological Forecasting and Social Change 130/ (Mayıs 2018), 69-87. https://doi.org/10.1016/j.techfore.2017.11.009
  • Karasar, Niyazi. Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım, 11. Basım, 2002.
  • Mavragani, Amaryllis - Ochoa, Gabriela. “Google Trends in Infodemiology and Infoveillance: Methodology Framework”. JMIR Public Health and Surveillance 5/2 (29 Mayıs 2019), 59-77. https://doi.org/10.2196/13439
  • Mellon, Jonathan. “Where and When Can We Use Google Trends to Measure Issue Salience?” PS: Political Science & Politics 46/02 (Nisan 2013), 280-290. https://doi.org/10.1017/S1049096513000279
  • Ong, Walter J. Sözlü ve Yazılı Kültür: Sözün Teknolojileşmesi. çev. Sema Postacıoğlu Banan. İstanbul: Metis Yayınları, 6. Basım, 2018.
  • Şişman, Nazife. Dijital Çağda Müslüman Kalmak. İstanbul: İnsan Yayınları, 4. Basım, 2018.
  • Trevisan, Filippo. “Search Engines: From Social Science Objects to Academic Inquiry Tools”. First Monday. https://doi.org/10.5210/fm.v19i11.5237
  • Twenge, Jean M. i-Nesli. çev. Okhan Gündüz. İstanbul: Kaknüs Yayınları, 2018.
  • Vise, David A. - Malseed, Mark. Google Hikâyesi. çev. Gökçe Köse. İstanbul: Koridor Yayıncılık, 1. Basım, 2006.
  • Search Engine Statistics. “99 Firms”. Erişim 23 Haziran 2020. https://www.99firms.com/blog/search-engine-statistics

GOOGLE ARAMA MOTORUNDA YAPILAN DİNÎ İÇERİKLİ ARAMALAR ÜZERİNE BETİMSEL BİR ARAŞTIRMA

Year 2020, Volume: 20 Issue: 2, 1325 - 1371, 30.09.2020
https://doi.org/10.33415/daad.757726

Abstract

İnsanoğlunun yaşam yolculuğunda sözlü ve yazılı kültürün doğuşu ve hayat pratiklerini dönüştürme noktasındaki etkileri insan temelli araştırmaların merkezinde olmuştur. Bu iki evreye ek olarak tekniğin teknolojiye dönüşümü ile iletişim imkânlarının genişlemesinin birleştiği noktada ortaya çıkan dijital kültür alanı da yeni nesil sosyal bilim araştırmalarının konularındandır. Teknolojik dönüşüm ve dijital kültürün en önemli etkileşim araçlarından olan internette insanların bilgiye ulaşmalarına yardımcı olan arama motorları, bu rehberlik işlevleri yanında elde ettikleri arama istatistikleri ile internetteki arama eğilimleri hakkında önemli veriler de elde etmektedir. Bunun yanında informal bir eğitim ortamı olan internetten diğer bilgiler yanında dinî bilgiye erişim de önemli bir toplumsal karşılığa denk düşmektedir. Bu araştırmada, internetteki aramaların büyük çoğunluğunun gerçekleştirildiği platform olan Google arama motoru üzerinde Türkiye ölçeğinde 2004-2019 yılları arasında yapılan dinî içerikli aramalar, betimsel nitelikli tarama modeli ile incelenmiştir. Araştırmaya konu başlıkların tespitinde ve bulguların karşılaştırılmasında ise Diyanet İşleri Başkanlığı’nın 2014 yılında yayımladığı Türkiye’de Dinî Hayat Araştırması’nın verilerinden yararlanılmıştır.

References

  • Can, Abdullah. SPSS ile Bilimsel Araştırma Sürecinde Nicel Veri Analizi. Ankara: Pegem Akademi, 3. Basım, 2014.
  • Cervellin, Gianfranco vd. “Is Google Trends A Reliable Tool for Digital Epidemiology? Insights from Different Clinical Settings”. Journal of Epidemiology and Global Health 7/3 (2017), 185-189. https://doi.org/10.1016/j.jegh.2017.06.001
  • Çoban, Barış - Ataman, Bora. “Giriş”. Panoptikon 2.0: Alternatif Medya ve Karşı-Gözetim. İstanbul: Kafka Kitap, 1. Basım, 2018.
  • Dijk, Jan Van. Ağ Toplumu. çev. Özlem Sakin. Kafka Kitap, 2. Basım, 2018.
  • Diyanet İşleri Başkanlığı. Türkiye’de Dinî Hayat Araştırması. Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı, 2014.
  • Ellul, Jacques. Sözün Düşüşü. çev. Hüsamettin Arslan. İstanbul: Paradigma Yayınları, 1. Basım, 1998.
  • Gilder, George. Google Sonrası Yaşam: Büyük Verinin Düşüşü ve Blokzincir Ekonomisinin Yükselişi. çev. Nalan Kurunç. İstanbul, 1. Basım, 2019.
  • Han, Byung-Chul. Eros’un Istırabı. çev. Şeyda Öztürk. İstanbul: Metis Yayınları, 1. Basım, 2019.
  • Han, Byung-Chul. Psikopolitika: Neoliberalizm ve Yeni İktidar Teknikleri. çev. Haluk Barışcan. İstanbul: Metis Yayınları, 1. Basım, 2019.
  • Han, Byung-Chul. Şeffaflık Toplumu. çev. Haluk Barışcan. İstanbul: Metis Yayınları, 1. Basım, 2017.
  • Hand, Chris - Judge, Guy. “Searching For the Picture: Forecasting UK Cinema Admissions Using Google Trends Data”. Applied Economics Letters 19/11 (01 Temmuz 2012), 1051-1055.
  • Janmohammed, Shelina. M Nesli: Yeni Müslüman Gençlik. çev. Esin Kızılelma. Kaknüs Yayınları, 2018.
  • Jun, Seung-Pyo vd. “Ten Years of Research Change Using Google Trends: From the Perspective of Big Data Utilizations and Applications”. Technological Forecasting and Social Change 130/ (Mayıs 2018), 69-87. https://doi.org/10.1016/j.techfore.2017.11.009
  • Karasar, Niyazi. Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım, 11. Basım, 2002.
  • Mavragani, Amaryllis - Ochoa, Gabriela. “Google Trends in Infodemiology and Infoveillance: Methodology Framework”. JMIR Public Health and Surveillance 5/2 (29 Mayıs 2019), 59-77. https://doi.org/10.2196/13439
  • Mellon, Jonathan. “Where and When Can We Use Google Trends to Measure Issue Salience?” PS: Political Science & Politics 46/02 (Nisan 2013), 280-290. https://doi.org/10.1017/S1049096513000279
  • Ong, Walter J. Sözlü ve Yazılı Kültür: Sözün Teknolojileşmesi. çev. Sema Postacıoğlu Banan. İstanbul: Metis Yayınları, 6. Basım, 2018.
  • Şişman, Nazife. Dijital Çağda Müslüman Kalmak. İstanbul: İnsan Yayınları, 4. Basım, 2018.
  • Trevisan, Filippo. “Search Engines: From Social Science Objects to Academic Inquiry Tools”. First Monday. https://doi.org/10.5210/fm.v19i11.5237
  • Twenge, Jean M. i-Nesli. çev. Okhan Gündüz. İstanbul: Kaknüs Yayınları, 2018.
  • Vise, David A. - Malseed, Mark. Google Hikâyesi. çev. Gökçe Köse. İstanbul: Koridor Yayıncılık, 1. Basım, 2006.
  • Search Engine Statistics. “99 Firms”. Erişim 23 Haziran 2020. https://www.99firms.com/blog/search-engine-statistics
There are 22 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Articles
Authors

M. Fatih Turanalp 0000-0001-5752-5615

Publication Date September 30, 2020
Acceptance Date September 18, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 20 Issue: 2

Cite

ISNAD Turanalp, M. Fatih. “GOOGLE ARAMA MOTORUNDA YAPILAN DİNÎ İÇERİKLİ ARAMALAR ÜZERİNE BETİMSEL BİR ARAŞTIRMA”. Dinbilimleri Akademik Araştırma Dergisi 20/2 (September 2020), 1325-1371. https://doi.org/10.33415/daad.757726.