İslam makâlât geleneğinin durgunluk dönemini yaşadığı VIII/XV. asırda kitâbî faaliyete dair yeni heyecanı tebellür ettirecek eserlerin telif edildiğini görmekteyiz. Rivayet ilimleri özelinde tarih, tabakât ve teracîm hafızasını/geleneğini yeniden harekete geçiren bu eserler, yazıldıkları döneme özgü bir makâlât edebiyatının başlamasına da ön ayak olmuştur. Sözgelimi Makrîzî, Kalkaşendî ve Ömerî gibi Memlükler döneminde makâlât yazıcılığına dair bir anlatı sunan isimlerin kültür tarihi bağlamında yazdığı eserler yeni yazım tarzının en iyi örnekleri olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu çalışmada Ömerî’nin Mesâliku’l-ebsâr fî memâliki’l-emsâr adlı eseri irdelenmiş olup onun makâlât edebiyatına dair katkıları ele alınmıştır. Ömerî’nin fırkaları inceleme aşamasında uyguladığı metot ve bu fırkaları ele alırken onların bazı görüşlerini itibarsızlaştırmak için sarf ettiği çabanın özgünlüğü de tartışılmıştır. Ayrıca bu çalışmamızda Eş’arî ve Ehl-i hadis çizgide yazılmış makâlât ve reddiye türleri başta olmak üzere klasik makâlât eserlerine sıklıkla atıf yapan müellifin bu eserlerden etkilenip etkilenmediğine dikkat çekerek mukayeseli bir üslup ortaya konulmuştur.
İslam mezhepleri tarihi Makâlât yazımı Memlükler dönemi Kültür tarihçiliği Fırka tasnifi
During the 8th and 15th centuries, the Islamic Maqalat tradition experienced a period of peak development; we witnessed the composition of the works that generated renewed enthusiasm for writing. The emergence of these works, particularly in narrative sciences, revived the collective memory and tradition of history, tabaqat (genealogical classifications), and taradjîm (biography). As a result, they paved the way for developing a unique maqâlât literature specific to that era. During the era of maqalat writing, we encounter prominent figures such as Maqrizi, Qalkashandi, and Umari, who lived during the Mamluk period. Their narratives represent some of the finest examples of the new writing style in the cultural history of the works produced during that period. This research analyzes the literary work of Umari called Mesalik al-absar fi memalik al-amsar, and explores the significance of his contributions to the maqâlât literature. Additionally, this research delves into Umari's approach to analyzing different sects and highlights the unique originality of his efforts, particularly in refuting some of their viewpoints. Moreover, this research adopts a comparative perspective, particularly regarding the various types of maqalat and refutations produced by the Ash´aris and Ahl al Hadith, to investigate whether Umari frequently cited classical maqalat literature that was influenced by these works.
History of İslamic sects Maqalat writing Mamluk period Cultural historiography Sectarian classification
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Din, Toplum ve Kültür Araştırmaları |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 30 Mart 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Mart 2023 |
Kabul Tarihi | 16 Mart 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 23 Sayı: 1 |