Değişen ve gelişen koşullar, insanların mekânlardan beklentilerini etkileyerek 'erişilebilirlik' kavramını olduğundan daha önemli hale getirmiştir. Bu bağlamda, ortaya çıkan 'evrensel tasarım' kavramı, kullanıcıların fiziksel özellikleri veya kişisel yetenekleri gözetmeksizin herkes tarafından kullanılabilen bütünsel bir yaklaşımı ifade etmektedir. Evrensel tasarım ilkelerinin dikkate alınarak tasarlanması gereken alanlardan biri kamusal mekanlardır. Bu çalışmada, kullanıcı kitlesindeki çeşitlilik nedeniyle kamusal mekanlardan üniversite kütüphaneleri ele alınmıştır. Kütüphanelerde birçok fonksiyonun bulunması, yapısal karmaşıklığa neden olabilir; fakat tasarımcıdan, kullanıcı gruplarının tamamını göz önünde bulundurarak tasarlaması beklenmektedir. Çalışmada, nitel yaklaşımla betimsel analiz yöntemi kullanılmıştır. Yapılan literatür araştırmasında bulunan veriler ışığında kütüphanelerde iç mekân tasarımının evrensel tasarım ilkelerindeki karşılığı öne sürülmüştür. Kütüphane yapılarındaki değişimlerin evrensel tasarım ilkelerine uyumlu yapıldığında kullanım verimini arttırdığını vurgulamak ve evrensel tasarım ilkelerine dikkat çekmek amaçlanmaktadır. Çalışma kapsamı erişim kolaylığı bakımından Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Akademi Kütüphanesi ile sınırlandırılmıştır. Bu kapsamda örneklem alan olarak seçilen Akademi Kütüphanesinin eski ve yeni halinin iç mekanı evrensel tasarım ilkeleri açısından incelenmiş olup, belirlenen değerlendirme ölçütleri ile karşılaştırılmıştır.
Evrensel tasarım Kütüphane Akademi kütüphanesi Herkes için tasarım
Makalede, ulusal ve uluslararası araştırma ve yayın etiğine uyulmuştur. Çalışma için Etik Kurulu iznine gerek duyulmamıştır.
Bu makale, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü İç Mimarlık yüksek lisans programı, Bilimsel Araştırma Yöntemleri ve Etik adlı ders kapsamında hazırlanmıştır. Dersin yürütücüleri Prof. Dr. Damla Altuncu ve Dr. Öğr. Üyesi Gamze Ergin'e, çalışmaya katkılarından dolayı teşekkürlerimi sunarım.
Changing and developing conditions have affected people's expectations from places, making the concept of 'accessibility' more important than it is. In this context, the emerging concept of 'universal design' refers to a holistic approach that can be used by everyone, regardless of the physical characteristics or personal abilities of the users'. One of the areas that should be designed by taking universal design principles into consideration is public spaces. In this study, university libraries, among public spaces, were discussed due to the diversity in the user base. The presence of too many functions in libraries can cause structural complexity; However, the designer is expected to design by taking all user groups into consideration. In the study, descriptive analysis method with a qualitative approach was used. In the light of the data found in the literature research, it has been suggested that interior design in libraries corresponds to universal design principles. It is aimed to emphasize that changes in library structures increase use efficiency when made in accordance with universal design principles and to draw attention to universal design principles. The scope of the study is limited to Mimar Sinan Fine Arts University Academy Library for ease of access. In this context, the old and new interiors of the academy library, which was selected as a sample area, were examined in terms of universal design principles and compared with the determined evaluation criteria.
Universal design Library Academy library Design for everyone
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İç Mimarlık |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 16 Temmuz 2024 |
Gönderilme Tarihi | 20 Ocak 2024 |
Kabul Tarihi | 14 Haziran 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 4 Sayı: 1 |