In this study, answers were sought to the questions of how school managers are represented in newspaper news and how these representations are perceived. In the study, using the internet archives of five different newspapers, the news shared in 2015-2020 and about school managers were examined. The news selected for the study group were examined using respectively coding and critical discourse analysis methods The analysis results were interpreted in relation to the research on the subject in the literature. Research findings indicate that newspaper news mostly do not take into account the development processes and backgrounds of the events and that the events subject to the news are dramatized and described in the form of event news. The findings indicate that violent events are mostly covered in the news and school managers are represented with negative descriptions such as harassers and beaters. When the visuals preferred in the news are examined, it can be said that school managers are represented as a hard-working, reliable, expert and reputable profession by mostly using the metaphors of suits, desks and pens.According to the results of the research, it is seen that an ideal school manager identity is constructed in accordance with the servant and paternalist leader type accepted in the social memory
BBu araştırmada, gazete haberlerinde okul müdürlerinin nasıl temsil edildikleri ve bu temsillerin nasıl algılandığı sorularına yanıt aranmıştır. Araştırmada beş farklı gazetenin internet arşivlerinden yararlanılarak, 2015-2020 yıllarında paylaşılan ve okul müdürlerinin konu edildiği haberler incelenmiştir. Çalışma grubuna seçilen haberler sırasıyla, kodlama ve eleştirel söylem analizi yöntemleriyle incelenmiştir. Analiz sonuçları, alanyazındaki konuya ilişkin araştırmalar ile ilişkilendirilerek yorumlanmıştır. Araştırma bulguları, gazete haberlerinin çoğunlukla olayların gelişim süreçlerinin ve arka planlarının dikkate alınmadığı, habere konu olan olayların dramatize edilerek, olay haber biçiminde betimlendikleri belirlenmiştir. Bulgular, haberlerde çoğunlukla şiddet içerikli olayların işlendiğine ve bu haberlerde müdürlerin, tacizci, dayakçı gibi olumsuz nitelendirmelerle temsil edildiğine işaret etmektedir. Haberlerde tercih edilen görseller incelendiğinde, okul müdürlerinin temsilinde çoğunlukla takım elbise, çalışma masası ve kalem metaforları kullanılarak, çalışkan, güvenilir, uzman ve itibarlı bir meslek çerçevesi çizildiği söylenebilir. Araştırma sonuçlarına göre haberlerde, toplumsal hafızada kabul gören hizmetkâr ve paternalist lider tipine uygun bir ideal okul müdürü kimliğinin inşa edildiği görülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Development of Media and Communication Education and Programs, Studies on Education |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | December 29, 2023 |
Submission Date | August 23, 2022 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 7 Issue: 2 |