Values Education, that is considerably influential today in the area
of education, is applied not only in schools but also in family. As it is known,
family is the first place to apply value education. In order not to cause value
conflict, the values gained at home should be in harmony with those gained
at school. In the event that it is achieved, success rate of value education will
increase. Therefore, it is of vital importance to determine the behaviors that families
expect of their children. For this purpose a questionnaire was applied to
the parents by taking into consideration the values frame of the Social Studies
Courses Instruction Curricula from 4th to 7th grades. Ten values items favoured
by parents were listed in the questionnaire.
The work, designed in Survey method, was conducted on a research group
consists of 317 mothers/fathers of the pupils in Ankara Altındağ Atatürk Primary
School. The research results show that the families mostly prioritize the
national, traditional and moral values such as unity of family, respect to national
flag and march, industriousness, honesty, to be successful, correctness, courage,
patriotism; that the social and economical conditions of the families may influence
these preferences. It has been concluded that the set of values determined
to be taught in social studies courses is compatible whit the value preferences
of the families.
Günümüzde eğitim alanında oldukça etkili olan değerler eğitimi yalnızca okullarda değil aynı zamanda ailede de yapılmaktadır. Hatta çocuğun ilk değer eğitiminin yapıldığı yer ailedir. Öğrencilerde değer karmaşası oluşmaması için okulda kazandırılan değerler ile ailede kazandırılan değerler birbirleriyle uyumlu olmalıdır. Söz konusu uyum sağlandığında değer eğitimi çalışmalarının da başarı oranı artacaktır. Bu nedenle ailelerin okulda çocuklarına kazandırılmasını istedikleri değerlerin tespit edilmesi önem arz etmektedir. Bu amaçla İlköğretim (4-7.sınıflar) Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı'nda kazandırılması gereken değerler temel alınarak oluşturulan değerler listesi içinden velilerin çocuklarına en çok kazandırılmasını istedikleri 10 değeri sıralayacakları anket oluşturulmuştur.Tarama modelinde olan çalışma Ankara/Altındağ Atatürk İlköğretim Okulu'ndaki 317 öğrenci velisinden oluşan araştırma grubunda uygulanmıştır. Araştırma sonucunda; ailelerin okulda en çok aile birliğine önem verme, çalışkanlık, bayrağa ve İstiklal Marşı'na saygı, vatanseverlik, sorumluluk, dürüstlük, doğruluk, saygı, yardımseverlik ve cesaret değerlerine öncelik verdikleri; ailelerin bu değerleri tercih etmesinde sosyo-ekonomik düzeylerinin etkili olabileceği; ailelerin değer tercihi ile Sosyal Bilgiler Öğretim Programında yer alan doğrudan verilmesi gereken değerlerin büyük ölçüde tutarlı olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Other ID | JA63VB49YB |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2010 |
Published in Issue | Year 2010 Volume: 8 Issue: 19 |