The main purpose of this research was to assess the
value preference of a sample of prospective teachers. The Scale of
Values, Crime Conception, and Moral Judgement were employed
to determine the prospective teachers’ value preference. There are
28 samples of bad behaviors related to 7 value fields in the scale.
For example, perjury, gossip, trick in election, tax evasion, smuggle
work of art, make fun of one’s ignorance, and being an atheist
are some samples of bad behaviors. 110 students’ value preferences
(55 girls and 55 boys) are ordered as follows: 1. political, 2.
moral, 3. religious, 4. economic, 5. aesthetic, 6. social, and 7. scientific.
There was no difference between male and female students’
scientific values. The male students were found to be more
conservative than female students in all value fields with the
exception of scientific values. Significant correlations have been
found among all value fields.
Bu araştırmanın temel amacı öğretmen adaylarının değer tercihlerini belirlemektir. Öğrencilerin değer tercihlerini belirlemede Değerler, Suç Anlayışı ve Ahlaki Hüküm Ölçeği (Güngör, 1998) kullanılmıştır. Ölçekte 7 değer alanıyla ilişkili 28 kötü davranış örneği yer almaktadır. Yalancı şahitlik, dedikodu, seçimde hile yapmak, vergi kaçırma, sanat eseri kaçakçılığı, birinin bilgisizliğiyle alay etmek ve ateist olmak bazı kötü davranış örnekleridir. Giresun Eğitim Fakültesinde 110 öğrenci (55 kız, 55 erkek) üzerinde gerçekleştirilen araştırmada öğrencilerin değer tercihleri önem sırasıyla siyasi, genel ahlak, dinî, ekonomik, estetik, sosyal ve bilimsel değerler olarak bulunmuştur. Kız ve erkek öğrencilerin bilimsel değerleri arasında bir farklılık yoktur. Erkek öğrencilerin değerleri benimseme düzeyleri bilimsel değer dışındaki tüm değer alanlarında kız öğrencilerden daha yüksektir. Araştırmada tüm değer alanlarının birbiriyle anlamlı ilişkiler içinde oldukları bulunmuştur.
Other ID | JA75AM53DD |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 1, 2005 |
Published in Issue | Year 2005 Volume: 3 Issue: 10 |