This study is a thought exercise on education, an
endeavor that humans have undertaken for thousands of years
and remains so. This study concentrates on the dual role of education.
On the one hand, it is a process of internalization of learning
and behavioral change and on the other, it relates to human’s
desires, thoughts, actions, and will.
In this study, we approach these two inseparable but seemingly
contradictory concepts from the viewpoint of a Spanish educational
philosopher, Fernando Savater’s two contemporary works. We
try to show the similarities and differences of his thoughts on education
and freedom from the mainstream historical framework. In
other words, we hoped that the Western thought, which is the
source of civilization in our time, be recognized in our world.
Bu çalışma insanoğlunun binlerce yıldan beri eğitim faaliyeti hakkında bir kez daha düşünme çabası içerisinde olacaktır. Çalışma boyunca bir tarafta insanın kendisiyle özdeşleşen ve davranışlarının değiştirilmesi anlamına gelen eğitim, diğer tarafta onun iradesini, isteklerini, arzularını, düşünce ve eylemlerini ifade eden özgürlüğü ele alınmıştır.İnsanın varlığından asla ayrı düşünülemeyen ve birbiriyle çelişiyor gibi görünen bu iki kavrama çağdaş İspanyol eğitim felseficisi Fernando Savater'in iki eseri vasıtasıyla bakmaya çalıştık. Onun eğitim ve özgürlük hakkındaki kanaatlerini ortaya koyarken düşüncesinin tarihsel çerçeve içerisindeki benzerlik ve farklılıkları göstermeye gayret ettik. Bir başka ifade günümüz medeniyetinin kaynağı olan Batı düşüncesinin, bir temsilcisi vasıtasıyla da olsa, bizim dünyamızda tanınmasını ve bilinmesini istedik.
Other ID | JA36AC97CR |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 1, 2005 |
Published in Issue | Year 2005 Volume: 3 Issue: 10 |