One of the most important aspects of communication is the listener
group. The success or failure of any type of communication, including religious
communication, mostly depends on adequate listener analyzing. Thus, the main
purpose of this article is to analyze the listeners in religious communication. It basically
consists of three parts. The first part examines the listeners/receivers in
terms of their demographic characteristics such as age, sex, educational level, occupation,
the number of listeners, residential places, political views, and social
background. The second part elaborates the listeners from psychological point of
views such as receivers’ values, beliefs and attitudes toward the source and message.
The third part explains cultural differences and inter-cultural communication.
It concludes that a detailed listener analyzing is crucial and important for the success
of any kinds of religious communication as much as the source and message
itself.
Religious Communication Cultural Differences Inter-cultural Communication Religious Education Preaching.
İletişimin en önemli unsurlarından birisi de dinleyici grubudur. Dinî iletişim de dahil olmak üzere her hangi bir iletişimin başarı ya da başarısızlığı büyük ölçüde yeterli bir dinleyici analizine bağlıdır. İşte bu yüzden, makalenin temel amacı dinî iletişim ortamında dinleyicileri analiz etmektir. Makale temel olarak üç kısımdan oluşmaktadır. Birinci kısım alıcı konumundaki dinleyicileri yaş, cinsiyet, eğitim seviyesi, meslek, dinleyici sayısı, ikamet yerleri, siyasî görüş ve sosyal arka plan açılarından ele almaktadır. İkinci kısımda ise dinleyiciler, kaynak ve mesaja karşı olan değer, tutum ve inançlar gibi psikolojik açılardan tahlil edilmektedir. Üçüncü kısım, kültürel farklılıklar ve kültürler arası iletişime değinmektedir. Makale her hangi bir dinî iletişimde başarı için, kaynak ve mesajın kendisi kadar detaylı bir dinleyici analizinin de gerekli ve önemli olduğunu ortaya koymaktadır.
Other ID | JA26EE83TF |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2003 |
Published in Issue | Year 2003 Volume: 1 Issue: 1 |