Bu araştırmanın amacı bilim ve sanat merkezlerinde
görev yapan yönetici ve öğretmenlerin değer tercihlerinin farklı değişkenler
açısından incelenmesidir. Araştırmada model olarak ilişkisel tarama modeli
kullanılmıştır. Veri toplama aracı olarak Schwartz Değerler Ölçeği (SDÖ) ve
kişisel bilgiler formu kullanılmıştır. Schwartz Değerler Ölçeği (SDÖ), Schwartz
tarafından 1992 yılında geliştirilmiş, Kuşdil ve Kağıtçıbaşı (2000) tarafından
Türkçe’ye uyarlaması yapılmıştır. Araştırmanın evrenini tüm BİLSEM
eğitimcileri, örneklemini ise basit seçkisiz örnekleme yöntemi ile seçilen 433
öğretmen ve 105 yönetici (N=538) oluşturmaktadır. Verilerin analizi SPSS paket
programı 23. versiyonu ile yapılmıştır. Araştırmanın bulgularına göre ölçekte
yer alan alt boyutların ortalama puanlarının çeşitli değişkenlere göre
farklılaşması araştırılmıştır. BİLSEM kadın ve erkek eğitimcilerin ortalama
puanları arasında ”cinsiyet” değişkenine göre geleneksellik alt boyutunda;
“görev” değişkenine göre güç, öz yönelim, evrensellik ve geleneksellik alt
boyutlarında; “mesleki kıdem yılı” değişkenine göre hazcılık alt boyutunda;
“mezuniyet derecesi” değişkenine göre hazcılık ve geleneksellik alt
boyutlarında farklılık ortaya çıkmıştır. Yaş değişkenine göre eğitimcilerin
değer tercihlerinde bütün alt boyutlarda farklılık görülmemiştir Araştırmanın
bulguları tartışma ve sonuç bölümünde yorumlanmıştır.
The aim of this study is to examine the value preferences of managers
and teachers working in science and art centers in terms of different
variables. Relational screening model was used as a model. Schwartz Values
Scale and Personal Information Form were used as data collection tools. The
Schwartz Values Scale (SVS) was developed by Schwartz in 1992 and adapted to
Turkish by Kuşdil and Kağıtçıbaşı (2000). The sample of the study consisted of
all BILSEM educators, and the sample was composed of 433 teachers and 105
managers (N = 538) selected by simple random sampling method. Data analysis was
done by SPSS software version 23. In the study, the differentiation of the mean
scores of the sub-dimensions in the scale according to various variables was
investigated. There was a difference between the mean scores of women and men
educators according to sex variable in tradition sub-dimension. According to
task variable, differences in power, self-direction, universalism and tradition
sub-dimensions were observed. There was a difference in hedonism sub-dimension
according to the variable of seniority year. According to the degree of
graduation, there was a difference in hedonism and tradition sub-dimensions.
According to the age variable, there was no difference in the value preferences
of the educators in all sub-dimensions. The findings of the study were
discussed in the discussion and conclusion section.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 25, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 17 Issue: 37 |