Bilimsel dergiler, üretilen
bilginin bilimsel ağ ile paylaşıldığı akademik ortamlardır. Dergiler bilimsel
iletişim dizgesinde bağ kurmaya ve alanyazın oluşturmaya katkıda bulunur. Bu
nedenle bilimsel dergilerin bibliyometrik özellikler açısından incelenmesi son
derece önemlidir. Bu çalışmada değerler eğitimi alanında Türkiye’de ilk
bilimsel dergi olan Değerler Eğitimi Dergisi’nin ve dergide yayımlanan makalelerin
bibliyometrik profilini belirlemek amaçlanmıştır. Araştırma nitel araştırma
desenlerinden durum çalışması şeklinde desenlenmiştir. Araştırma
kapsamını DED’de 2009-2018
yılları
arasında yayımlanan toplam 167 araştırma makalesi oluşturmaktadır. Veriler bibliyometrik analiz tekniği ile
çözümlenmiştir. Elde edilen sonuçlara göre dergide yayımlanan
makale sayısının her yıl belirli bir ortalamanın üzerinde olduğu belirlenmiştir.
Yayınların 21-30 sayfa aralığında yoğunlaştığı
görülmüştür. Dergideki
makaleler çoğunlukla tek yazarlıdır. DED’e
en çok katkı yapan kurumlar Sakarya Üniversitesi, Millî Eğitim Bakanlığı ve Marmara
Üniversitesi’dir. Dergiye en
çok katkı sağlayan araştırmacılar Dr. Öğr. Üyesi/Yrd. Doç. Dr. unvanlı
akademisyenlerdir. Dergiye gönderilen yayınların 1-3 ay arasında kabul aldığı
saptanmıştır. DED’deki makalelerin
%23,9’u hiç atıf almamıştır. DED’de
en çok atıf yapılan kaynak türü dergidir (makale).
Scientific
journals are academic environments where the information produced is shared
with the scientific network. The journals contribute to link the scientific
communication system and to create the literature. For this reason, it is very
important to examine scientific journals in terms of bibliometric
characteristics. In this study the biometric profile of the The Journal of Values Education, which is the first
scientific journal of its kind in the field of values education, will be analyzed. The research is
designed as a qualitative case study. The research scope consists of 167
research articles published in The Journal of
Values Education between
2009-2018. The data were analyzed by bibliometric analysis technique. According
to the results obtained, it is found that the number of articles published in
the journal is above a certain average each year and that the articles are
mostly single-authored. The published manuscripts are between 21-30 pages and
the institutions contributing the most to the Journal were Sakarya University,
Ministry of National Education and Marmara University. Researchers who
contributed most to the journal are holding Lecturer Dr./ Asst. Prof academic
ranks. It was found that the publications sent to the journal were accepted in
1-3 months. 23.9% of the journal articles were never cited. The most cited
source type in the journal is the article.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 25, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 17 Issue: 37 |