Disiplinler arası tematik öğretim yaklaşımının ilköğretim öğrencilerinin öğrenme ürünlerine etkisinin incelendiği bu araştırma ön test - son test kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılarak yürütülmüştür. Antalya ili Muratpaşa ilçesinde yer alan özel bir ilköğretim okulunda öğrenim gören toplam 83 öğrenci üzerinde yürütülen çalışmanın verileri ise “Akademik Başarı Test”, “Fen Tutum Ölçeği” ve “Odak Görüşme Formları” kullanılarak elde edilmiştir. Araştırma sonucunda elde edilen veriler, disiplinler arası tematik öğretim yaklaşımının öğretmen kılavuz kitabında yer alan etkinliklere dayalı ders işlenen gruba göre ilköğretim öğrencilerinin öğrenme ürünleri üzerinde daha olumlu bir etkisi olduğunu göstermektedir. Odak görüşme formlarından elde edilen veriler de bu sonucu desteklemektedir. Araştırmanın bulgularının araştırmacılar, program geliştirme uzmanları, öğretmenler ve eğitim yöneticilerine katkı sağlayacağı düşünülmektedir.
fen eğitimi disiplinler arası tematik öğretim yaklaşımı fen ve teknoloji dersi öğretim programı
The purpose of this study is to analyse the effects of interdisciplinary thematic teaching approach on the students’ learning outcome in primary science education. The process of application of this approach is carried out by using the pretest - posttest control groups as quasi- experimental models. The research consists of 83 students attending a private primary school located in Muratpaşa district in Antalya. In this study, data were obtained by using “Academic Achievement Test”, “Science Attitude Scale”, and “Focus Group Interview Form”. The experimental results indicate that when interdisciplinary thematic teaching approach are used to integrate other disciplines’ concepts and techniques into seventh-grade science, the statistics achievement of these students is significantly higher than that achieved by students not involved in such integrative activity, based on teacher guide book activities. The two program did not have a differential effect on attitudes toward science. The results of the data obtained from focus group interview forms were supported in these results. It is thought that the findings of this research will contribute to the development of science education, to the researchers, curriculum developers, teachers and educational policy makers.
science teaching interdisciplinary thematic teaching approach science and technology curriculum
Other ID | JA44SM62KZ |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Issue: 39 |