The objective of this study was to test the
predictive power of self-efficacy perception on the level of burnout, how the
cycle of the sense of burnout works and whether the self-efficacy perception
plays a mediation role in the cycle of the sense of burnout in preschool
teachers. A total number of 236 preschool teachers in Denizli participated to
the study. The descriptive survey model was used in the study. Teacher’s
Self-Efficacy Scale (Tschannen-Moran and Hoy, 2001) which was adapted to
Turkish by Çapa, Çakıroğlu and Sarıkaya (2005) and Maslach Burnout Inventory
(Maslach and Jackson, 1981) which was adapted to Turkish by Ergin (1992) were
used as data collection instruments. Pearson correlation coefficients,
regression and structural equation model analyses were used to analyze the data
by using the SPSS and AMOS programs. Results showed that the self-efficacy
perception predicted the level of burnout meaningfully, depersonalization plays
a mediation role in the relationship between emotional burnout and low personal
accomplishment and finally the self-efficacy perception plays a mediation role
in the cycle of the sense of burnout. The results were discussed according to
the literature and recommendations were given for the researchers and teachers.
Bu çalışmanın amacı, okul öncesi
öğretmenlerinde öz yeterlik algısının tükenmişlik düzeyini yordama gücünü,
tükenmişlik döngüsünün nasıl işlediğini ve tükenmişlik döngüsünde öz
yeterliğin aracılık rolü oynayıp oynamadığını test etmektir. Araştırmanın
örneklemini Denizli il merkezinde anaokullarında çalışan 236 okul öncesi öğretmeni
oluşturmuştur. Araştırmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Veri toplama
araçları olarak Tschannen-Moran ve Hoy (2001) tarafından geliştirilen, Türkçe
uyarlama çalışması Çapa, Çakıroğlu ve Sarıkaya (2005) tarafından yapılan
Öğretmen Öz Yeterlik Ölçeği ve Maslach ve Jackson (1981) tarafından
geliştirilen, Ergin (1992) tarafından Türkçe’ye uyarlanan Maslach Tükenmişlik
Envanteri kullanılmıştır. Araştırmada SPSS ve AMOS programları kullanılarak
korelasyon, regresyon ve yapısal eşitlik modeli analizleri yapılmıştır.
Sonuçlar, öz yeterlik algısının tükenmişlik düzeyini anlamlı olarak
yordadığını, duygusal tükenmişlik ile düşük kişisel başarı ilişkisinde
duyarsızlaşmanın ve tükenmişlik duygusu döngüsünde öz yeterlik algısının
aracı rol oynadığını göstermiştir. Araştırmada elde edilen bulgular alanyazın
ışığında eğitsel doğurguları açısından tartışılmış ve ilgililere önerilerde
bulunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Issue: 42 |