This research was conducted in order to obtain the views of
special education teachers working in primary and secondary schools on special
education interactions characteristics of smart boards. 26 special education
class teachers participated in the research. In the study, interaction levels
of smart boards developed by Tatlı (2014) and the semi-structured interview
questions developed by the researcher were used. The study included both
qualitative and quantitative analysis. Findings from quantitative data from the
study showed that there was no significant difference between teachers'
demographic variables and scale subscales. Findings from qualitative data
indicate that the smart board an instrument for enhancing attention and
motivation in the use of smart board in the classes of special education teachers,
yet the contents of the smart board do not have any content related to
individuals requiring special education.
Bu araştırma özel eğitim ilk ve ortaokulunda görev yapan
özel eğitim öğretmenlerinin akıllı tahtaların etkileşim özelliklerine ilişkin
görüşlerini elde etmek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmaya 26 özel
eğitim sınıf öğretmeni katılmıştır. Araştırmada veriler Tatlı (2014) tarafından
geliştirilen “Akıllı tahtaların etkileşim özelliklerini kullanım düzeyi ölçeği”
ve araştırmacı tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu aracı
ile elde edilmiştir. Araştırmada hem nitel hem nicel verilerin analizine yer
verilmiştir. Araştırmanın nicel verilerinden elde edilen bulgular öğretmenlerin
demografik değişkenleri ile ölçek alt faktörleri arasında anlamlı bir fark
olmadığını göstermiştir. Nitel verilerden elde edilen bulgular özel eğitim
öğretmenlerinin sınıflarında akıllı tahta kullanımına ilişkin akıllı tahtanın
dikkat ve motivasyon arttırıcı bir araç olduğunu, buna rağmen akıllı tahta
donanım ve yazılımında özel eğitim gerektiren bireylere ilişkin içerik
olmadığını göstermektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Issue: 43 |