Social media is at the center of our life today. Facebook,
one of the social media tools, is widely used especially among young adults.
This can also be related to the communication skills of young adults. The
purpose of this study is to examine the Facebook use behaviors and perceived
communication skills of young adults. In this study, Communication Skills Scale
and personal information form including open-ended questions about Facebook use
behavior were used. Given the results of study, it was found that students
extensively use the Internet and social media. It was also found that, young
adults use Facebook mostly for communication, they mostly shared photos, have
356 friends on average, and mostly have negative opinions about Facebook.
Lastly, it was found that they perceive their communication skills positively
and this perception does not have meaningful relationship with Facebook and
internet usage times. The reasons of Facebook use, its possible risks, the
issues that may be problematic and the precautions to be taken in this regard
have been interpreted in the light of literature.
Sosyal medya günümüzde yaşamın merkezine yerleşmiş bulunmaktadır.
Sosyal medya araçlarından biri olan Facebook, kullanıcı sayısı açısından
değerlendirildiğinde özellikle genç yetişkinler arasında oldukça yaygın şekilde
kullanılmaktadır. Bu durum genç yetişkinlerin iletişim becerileri ile de
ilişkili olabilmektedir. Bu çalışmanın amacı genç yetişkinlerin Facebook
kullanım davranışları ve algıladıkları iletişim becerilerini incelemektir.
Çalışmada, Facebook davranışlarına ilişkin açık uçlu soruları da içeren kişisel
bilgi formu ve İletişim Becerileri Ölçeği kullanılmıştır. Araştırmanın
sonucunda öğrencilerin internet ve sosyal medyayı yaygın kullandıkları
bulunmuştur. Bununla birlikte, Facebook’u en çok iletişim amacıyla
kullandıkları, en sık fotoğraf paylaşımı yaptıkları, arkadaş sayılarının
ortalama 356 olduğu ve Facebook’a ilişkin çoğunlukla olumsuz görüşe sahip
oldukları bulunmuştur. Son olarak katılımcıların iletişim becerileri konusunda
olumlu algıya sahip oldukları ve bu algının Facebook ve internet kullanım
süreleriyle anlamlı bir ilişki göstermediği bulunmuştur. Facebook kullanımının
sebepleri, riskleri, problemli olabileceği ve bu konuda önlem alınması
gerektiğine ilişkin tartışma literatür ışığında yapılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Issue: 44 |