The aim of this research is to examine elementary and middle school teachers’ opinions related to the needs and obstacles of change, and how to be directed for education system and schools in Turkey. In this research qualitative method is used and the working group consist of 154 teachers chosen from 40 schools in Manisa-Salihli by using purposeful sampling. The data have analyzed by content analysis. According to the results of the study, the teachers underlined that education must be supra-political, the views of all the stakeholders must be taken, solutions to country-specific must be researched, change must be carried out with the essential plans and economic and physical conditions and the quality of teaching must be improved. Additionally, according to teachers, the competence problem of teachers and administrators, the development of teacher training and assignment system and doing them by scientific method, cooperation of educator academicians/experts are important.
Bu
araştırmanın amacı Türkiye’de eğitim sistemi ve okullardaki değişim ihtiyacına,
engellerine ve değişime nasıl yön verilmesi gerektiğini tespit etmektir.
Araştırmada Manisa-Salihli’de ilk ve ortaokul öğretmenlerinin görüşlerini
incelemektir. Nitel araştırma yöntemiyle yapılan bu çalışmada amaçlı örnekleme
yoluyla seçilen 40 okuldan 154 öğretmen çalışma grubunu oluşturmuştur. Veriler
içerik analiziyle çözümlenmiştir. Araştırmanın sonuçlarına göre; öğretmenler
eğitimin siyaset üstü olması, değişimde tüm paydaşların görüşünün alınması,
ülkeye özgü sorunlara çözüm aranması, değişimin esaslı planlarla yürütülmesi,
ekonomik ve fiziksel koşullar ve öğretimin niteliğinin iyileştirilmesinin
altını çizmişlerdir. Ayrıca öğretmenlere göre öğretmen ve yöneticilerin
yetkinlik sorunu, öğretmen yetiştirme ve atama sisteminin geliştirilmesi ve tüm
bunların “bilimsel yöntemlerle” “eğitimci akademisyen/uzman işbirliğiyle”
yapılması önemlidir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 27, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Issue: 48 |