There’re
teacher in every person's life who remember their name. While a teacher is an
idol for some students, it may not be among the favorite teachers of some
students. Determining students' preferred teacher profiles can reveal both the
expectations of the new generation from teachers and present important messages
to teachers. Therefore, in this study, it is aimed to examine the preferred
teacher profiles of the students.The research was designed in accordance with
the screening pattern found in the quantitative research tradition. There are
five sections in the teacher profile questionnaire prepared by the researchers.
In sections, types of teachers named A and B are described. In the
questionnaire, students were asked which type of teacher they prefer and why.
The students answered their questions by choosing open-ended question. The vast
majority of students; they chose teacher who didn’t tell the lesson from the
board, who sometimes wandered through the classroom, made eye contact while
talking to the students, effectively adjusted the tone of voice and used body
language well.
Her insanın hayatında
ismini hep hatırladığı öğretmen ya da öğretmenler vardır. Bir öğretmen bazı
öğrenciler için idol olurken bazı öğrencilerin favori öğretmenleri arasında yer
almayabilmektedir. Öğrencilerin tercih ettikleri öğretmen profillerinin
belirlenmesi hem yeni kuşağın öğretmenlerden beklentilerini ortaya koyabilir
hem de öğretmenlere önemli mesajlar sunabilir. Bu nedenle bu çalışmada
öğrencilerin tercih ettikleri öğretmen profillerini incelemek amaçlanmıştır. Çalışmada
araştırmacılar tarafından hazırlanan öğretmen profili anketi kullanılmıştır.
Anket beş bölümden oluşmaktadır. Her bölümde A ve B olarak adlandırılan
öğretmen tipleri betimlenmiştir. Ankette öğrencilerden hangi öğretmen tipini
tercih ettikleri ve nedenleri sorulmuştur. Tercihlerini seçerek belirten
öğrencilere nedenini de açık uçlu soruya yazarak cevap vermişlerdir.
Öğrencilerin yazılı yanıtları içerik analiziyle değerlendirilmiştir. Öğrencilerin
büyük çoğunluğu; dersi tahtadan anlatmayan, zaman zaman sınıf içinde dolaşan,
öğrencilerle konuşurken göz temasında bulunan, ses tonlamasını etkili şekilde
ayarlayan ve beden dilini iyi kullanan öğretmeni seçmişlerdir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Issue: 50 |