Örnekler matematik yaparken bir öğrenme ve öğretim aracı olarak kullanılmaktadır. Bundan dolayı örnekler matematik öğretim sürecinde merkezi bir rol oynamaktadır. Ancak örneklerin sınıf ortamında matematik öğretimi için nasıl kullanıldığı genellikle öğretmenin ellinde olup, bu süreç her zaman öğrencilerin matematik öğretimini desteklemeyebilir. Bu çalışma ortaokul matematik öğretmenlerinin matematik öğretiminde seçtikleri örnekler ve bu örnek seçimlerinin altında yatan nedenleri keşfetmeyi bunun yanı sıra öğretmenlerin matematik yaparken ve öğretirken örnek kullanımı hakkındaki görüşlerini incelemeyi amaçlamaktadır. Bu çalışmada keşfedici nitel araştırma deseninden yararlanılmıştır. Çalışmanın verileri on iki ortaokul matematik öğretmeni ile yarı-yapılandırılmış görüşmelerine dayanmaktadır. Görüşmelerden elde edilen verilerin analizinde açık kodlama süreci kullanılmıştır. Öğretmenlerin ‘çarpanlar ve katlar’ konusuna ilişkin örnekleri seçme nedenleri: ‘Daha kolay örneklerle başlama, amaçsız/ilk akla gelen, öğrenmeyi destekleme, matematiksel özelliğe dikkat çekme, yanlış genellemeleri engelleme, standart, istisnai bir duruma dikkat çekme ve farklı’ olmak üzere 8 kategori altında toplanılmıştır. Yapılan çalışma sonucunda öğretmenlerin tamamının daha kolay örneklerden başladığını bunun yanı sıra örneğin matematiksel özelliğine dikkat çektiklerini ve standart olduğu için örnekler seçtikleri görülmüştür. Öğretmenlerin çok az bir kısmının ise örnek seçerken istisnai bir duruma dikkat çekme, farklı örnekleri kullanma ve yanlış genellemeleri engelleme amacıyla seçtikleri görülmüştür. Bunun yanı sıra yapılan görüşmeler sırasında öğretmenlerin örnekleri çok sık kullandıkları ama örnekler hakkında çok fazla düşünmedikleri görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 22, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Issue: 56 |