This research aims to convey the effects of divorce processes on students' academic and professional preferences from a broad perspective. Therefore, qualitative research method and semi-structured interview technique were preferred. Because the studies were conducted after the divorce and with a quantitative method, this research is important in terms of emphasizing the qualitative method and the divorce processes. The research study group was formed by chain sampling method from high schools in different districts of Istanbul. In this context, interviews were conducted through school principals, guidance counselors, and 10 students and their mothers who were included in the study. The obtained data were analyzed content and descriptively using the MAXQDA analysis program. According to the prominent results of the research, the effects of divorce on the academic and professional status of students can be expressed in three ways as short-term, long-term and positive. In this context, the unhealthy conduct of divorce processes affects students negatively for a short time. This situation ends with the resolution of the problems and the acceptance of the divorce case. However, the social and economic difficulties experienced by family members due to divorce affect students negatively for a long time. Finally, it was found that children who left the restless family environment were more successful when they moved to a single-parent peaceful family environment. As a result, according to the studies in the literature, divorce is generally expressed as a negative situation for students. However, according to this research, it was concluded that if the divorce processes are carried out in a healthy manner, it affects the students positively, and if it is carried out in an unhealthy manner, it affects the students negatively.
Bu araştırma boşanma süreçlerinin öğrenciler üzerindeki akademik ve mesleki tercih durumlarına etkilerinin geniş bir perspektiften aktarılmasını amaçlamaktadır. Bundan dolayı nitel araştırma yöntemi ve yarı yapılandırılmış mülakat tekniği tercih edimiştir. Çünkü yapılan çalışmalar boşanma sonrası ve nicel yöntemle yapıldığından dolayı bu araştırma nitel yöntemle ve boşanma süreçlerine vurgu yapması bakımından önemlidir. Araştırma çalışma grubu İstanbul’un farklı ilçelerindeki liselerden zincir örnekleme yöntemiyle oluşturulmuştur. Bu bağlamda okul müdürleri üzerinden rehber öğretmenlere onlardan ise çalışmaya dahil olan 10 öğrenci ve annelerine ulaşılarak mülakatlar gerçekleştirilmiştir. Elde edilen veriler MAXQDA analiz programı kullanılarak içerik ve betimsel analizleri yapılmıştır. Araştırmanın öne çıkan sonuçlarına göre, boşanmanın öğrencilerin akademik ve mesleki durumuna etkileri kısa zamanlı olumsuz etki, uzun zamanlı olumsuz etki ve olumlu etki olmak üzere üç şekilde ifade edilebilir. Bu bağlamda boşanma süreçlerinin sağlıksız yürütülmesi öğrencileri kısa süreli olumsuz etkilemektedir. Bu durum sorunların çözümü ve boşanma olayının kabullenilmesiyle son bulmaktadır. Ancak boşanmaya bağlı olarak aile üyelerinin yaşadığı sosyal ve ekonomik zorluklar öğrencileri uzun zamanlı olumsuz etkilemektedir. Son olarak huzursuz aile ortamından ayrılan çocukların tek ebeveynli huzurlu aile ortamına geçtiklerinde daha başarılı oldukları bulgusu edinilmiştir. Sonuç olarak literatürdeki araştırmalara göre boşanma öğrenciler açısından genelde olumsuz bir durum olarak ifade edilmektedir. Ancak bu araştırmaya göre boşanma süreçlerinin sağlıklı yürütülmesi öğrencileri olumlu, sağlıksız yürütülmesi durumunda ise öğrencileri olumsuz etkilediği sonucuna varılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Specialist Studies in Education (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 27, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Issue: 58 |