Research Article
BibTex RIS Cite

Examination of the 2013 Ministry of National Education Preschool Education Program in terms of its inclusion of children with special abilities

Year 2024, Issue: 60, 1465 - 1489, 28.06.2024
https://doi.org/10.53444/deubefd.1455084

Abstract

The aim of this study was to examine the coverage of gifted children by the Ministry of National Education’s preschool education program. The documents of the preschool education program ( Learning outcomes lists and indicators, examples of activities, preschool education introduction text, pre-school education program annex-11) were scrutinized using a descriptive analysis method, and the results were presented in tables. The inclusion status of gifted children in preschool classes was assessed in terms of covering developmental characteristics and meeting their educational needs. The results obtained indicate that the preschool education program only partially addresses the developmental characteristics of children. Moreover, it was found that the educational environments meet the needs of potentially gifted children even more inadequately. Considering that the modifications ad efor gifted children contribute to the developmental and educational needs of all children, the findings in this study suggest a need for further practical research. It is recommended to examine the implementation dimension of the preschool education program, activity plans prepared by teachers and monthly plans.

References

  • KAYNAKÇA Adedoyin, O. O. & Chisiyanwa, L. A. (2018). Predictors of numeracy skills giftedness in young children: Perceptions of Botswana early childhood practitioners. African Educational Research Journal, 6(4), 218–227. https://doi.org/10.30918/AERJ.64.18.080
  • Aksoy, N. (2009). Sınıf içi kurallar. E. Karip (Ed.), Sınıf yönetimi (s.11–34) içinde. Pegem Yayıncılık.
  • Akar-Gencer, (2019). Çocukların araştırma süreçlerine katılım deneyimlerinin geliştirilmesi, çocuklarla birlikte araştırma. [Yayımlanmamış doktora tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Avcı, N. & Pekince, P. (2018). “Çocukların çocukluğa bakış açıları”. Eğitim ve Bilim, 43(196), 1–25.
  • Bildiren, A. (2018). Developmental characteristics of gifted children aged 0–6 years: parental observations. Early Child Development and Care, 188(8), 997–1011. http://dx.doi.org/10.1080/03004430.2017.1389919. Bildiren, A. & Kargın, T., (2019). Proje temelli yaklaşıma dayalı erken müdahale programının üstün yetenekli çocukların problem çözme becerisine etkisi. Eğitim ve Bilim, 44(198), 343–360.
  • Barbour, N. E. & Shaklee, B. D. (1998). Gifted education meets reggio emilia: visions for curriculum in gifted education for young children. Gifted Child Quarterly, 42(4), 228–237.
  • Birleşmiş Milletler Çocuk Hakları Komitesi, (2009). Çocuk haklarına dair sözleşme genel yorum no: 12 çocuğun dinlenilme hakkı. Elli Birinci Oturum, Cenevre.
  • Çağlar, D. (2004). Üstün zekalı çocukların özellikleri. R. Şirin, A. Kulaksızoğlu, & A.E. Bilgili (Eds.), Seçilmiş makaleler kitabı (1. Baskı, s. 111–126) içinde. Çocuk Vakfı Yayınları.
  • Casa, T. M., Firmender, J. M., Gavin, M. K. & Carroll, S. R. (2017). Kindergarteners’ achievement on geometry and measurement units that incorporate a gifted education approach. Gifted Child Quarterly, 61(1), 52–72. https://doi.org/10.1177/0016986216671806
  • Clark, B. (2015). Üstün zekalı olarak büyümek-evde ve okulda çocukların potansiyellerini geliştirmek. Nobel Yayın Dağıtım.
  • Dağlıoğlu, H. E. (2010). Üstün yetenekli çocukların eğitiminde öğretmen yeterlikleri ve özellikleri. Milli Eğitim Dergisi, 39(186), 72–84.
  • Dağlıoğlu, H. E., Çalışandemir, F., Alemdar, M., & Bencik-Kangal, S. (2010). Examination of human figure drawings by gifted and normally developed children at preschool period. Elementary Education Online, 9(1), 31–43. http://ilkogretim-online.org.tr
  • Dai, D. Y. (2017). Envisioning a new foundation for gifted education: evolving complexity theory (ect) of talent development. Gifted Child Quarterly, 61(3), 172–182. https://doi.org/10.1177/0016986217701837
  • Dai, D. Y. (2020). Rethinking human potential from a talent development perspective. Journal for the Education of the Gifted, 43(1), 19–37. https://doi.org/10.1177/0162353219897850
  • Dai, D. Y., & Sternberg, R. J. (2004). Beyond cognitivism: Toward an integrated understanding of intellectual functioning and development. D. Y. Dai & R. J. Sternberg (Eds.), Motivation, emotion, and cognition: Integrative perspectives on intellectual functioning and development (s. 3–38). Lawrence Erlbaum.
  • Darga, H. & Ataman, A. (2021). The effect of class-wide enrichment applied to gifted and normal children in early childhood. Participatory Educational Research (PER), 8(3), 402–421. http://dx.doi.org/10.17275/per.21.73.8.3
  • Davaslıgil, Ü. (2004). Üstün çocuklar. R. Şirin, A. Kulaksızoğlu, & A.E. Bilgili (Eds.), Seçilmiş makaleler kitabı (1. Baskı, s. 211–218) içinde. Çocuk Vakfı Yayınları.
  • Dijkstra, E. M., Walraven, A., Mooij, T., & Kirschner, A. P. (2016). Improving kindergarten teachers’ differentiation practices to better anticipate student differences. Educational Studies, 42(4), 357-377. https://doi.org/10.1080/03055698.2016.1195719.
  • Dijkstra, E. M., Walraven, A., Mooij, T., & Kirschner, A. P. (2017). Factors affecting intervention fidelity of differentiated instruction in kindergarten. Research Papers in Education, 32(2), 151-169. https://doi.org/10.1080/02671522.2016.1158856.
  • Doll, R. C. (1986). Cirriculum imprevoment: decision making and process. Allyn and Bacon.
  • Emir, S. & Yaman, Y. (2017). Özel yetenekli öğrenciler için eğitim program nasıl olmalı? S. Emir (Ed.), Özel yeteneklilerin eğitiminde program tasarımı (s. 3–19) içinde. Pegem Yayınevi.
  • Emilson, A., & Folkesson, A. M. (2007). Children's participation and teacher control. Early Child Development and Care, 176(34), 219–238. https://doi.org/10.1080/03004430500039846
  • Eroğlu-Garip, S., Karadağ, F. & Yıldız-Demirtaş (2022). Özel yetenekli çocukların ebeveyni olmak ve erken çocuklukta özel yetenekli olmak: ebeveyn görüşleri. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 24(1), 197–226. https://doi.org/10.26468/trakyasobed.885478
  • Gallagher, S. A. (2023). Reclaiming history: how the marland report addressed culturally, linguistically, and economically diverse students. Gifted Child Quarterly,67(3),1–22. https://doi.org/10.1177/00169862231166110
  • Gallagher, J. J. (2007). Acccording to Jim: Another opportunity-preschool education. Roeper Review, 29(4), 231. https://doi.org/10.1080/02783190709554416
  • Grant, A. (2013). Young gifted children transitioning into preschool and school: what matters? Australasian Journal of Early Childhood, 38(2), 23–31. https://doi.org/10.1177/183693911303800204
  • Gray, C., & Winter, E. (2011). Hearing voices: participatory research with preschool children with and without disabilities. European Early Childhood Education Research Journal, 19(3), 309–320. https://doi.org/10.1080/1350293X.2011.597963
  • Gottfried, A. W., Gottfried, A. E. & Guerin D. W. (2006). The fullerton longitudinal study: a long-term ınvestigation of intellectual and motivational giftedness. Journal for the Education of the Gifted, 29(4), 430–450. https://doi.org/10.4219/jeg-2006-244
  • Hertzog, N. B. (2017). Designing the learning context in school for talent development. Gifted Child Quarterly, 61(3), 219–228. https://doi.org/10.1177/0016986217705712
  • Hertzog, N. B. (2008). Early childhood gifted education. Prufrock Press Inc.
  • Hertzog, N. (2005). Equity and access: creating general education classrooms responsive to potential giftedness. Journal For the Education of the Gifted, 29(2), 213–257. https://doi.org/10.1177/016235320502900205
  • Hockett, J. A. (2009). Curriculum for highly able learners that conforms to general education and gifted education quality ındicators. Journal for the Education of the Gifted, 32(3), 394–440. https://doi.org/10.4219/jeg-2009-857
  • Jeon, K. W. (2000). An evaluation of gifted pre-schoolers in the creative th ing program in South Korea. Gifted Education International, 14(3), 277–295. https://doi.org/10.1177/026142940001400309
  • Johnny, L. (2006). Reconceptualising childhood: Children’s rights and youth participation in schools. International Education Journal, 7(1), 17–25.
  • Jolly, L. J. & Kettler, T. (2008). Gifted education research 1994–2003: a disconnect between priorities and practice. Journal for the Education of the Gifted, 31(4), 427–446. https://doi.org/10.4219/jeg-2008-792
  • Karadağ, F. (2020) Çalışma belleğinin geliştirilmesine yönelik erken müdahale programının özel yetenekli çocukların çalışma belleği performansına etkisi. [Yayımlanmamış doktora tezi]. Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Kettler, T., Oveross, E. M. & Salman, R. C. (2017). Preschool gifted education: perceived challenges associated with program development. Gifted Child Quarterly, 61(2), 117–132. https://doi.org/10.1177/0016986217690228
  • Koran, N. (2012). Okul öncesi öğretmenlerinin çocukların katılım hakkı konusundaki uygulamalarının öğretmen adayı gözlemlerine göre incelenmesi. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Girne Amerikan Üniversitesi.
  • Koran-Güner, N. (2015). Çocuğun katılım hakkı ve materyal yapım, seçim ve kullanım süreçlerine çocuğun aktif katılımı. N. Avcı, (Ed.). Okul öncesinde materyal geliştirme (s.31–38) içinde. Hedef Yayıncılık.
  • Koran-Güner, N., & Avcı, N. (2017). Perceptions of prospective pre-school teachers regarding children's right to participate in classroom activities. Educational Sciences: Theory and Practice, 17(3), 1035–1059. https://doi.org/10.12738/estp.2017.3.0325
  • Koshy, V. V., & Robinson, N. M. (2006). Too long neglected: Gifted young children. European Early Childhood Education Research Journal, 14(2), 113–126. https://doi.org/10.1080/13502930285209951
  • Kulikovskaya, I. E. & Andrienko, A. A. (2016). Fairy-tales for modern gifted preschoolers: developing creativity, moral values and coherent world outlook. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 233, 53–57. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2016.10.129
  • Kunt, M. (2015). Okul öncesi öğretmenlerinin çocukluk anlayışı. [Yayımlanmamış yüksek Lisans tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Kuo, C. C. (2022). Expanding the conception of giftedness to talent development. Gifted Education International, 38(3), 438-444. http://dx.doi.org/10.1177/02614294211062298
  • Kuo, C. C., Su, F. L. & Maker, C. J. (2011). Cultivating problem solving abilities in gifted preschoolers. Gifted Education International, 27(3), 11–326. https://doi.org/10.1177/026142941102700308
  • Leppien, J.H. (2014). So what makes curriculum different for highly capable students? recommendations worth considering. Curriculum in Context, 7–12.
  • Lansdown, G., Jimerson, S. R. & Shahroozi, R. (2014). Children's rights and school psychology: Children's right to participation. Journal of School Psychology, 52. https://doi.org/10.1016/j.jsp.2013.12.006
  • Lincoln, Y. S., & Guba, E. G. (1986). But is it rigorous trustworthiness and authenticity in naturalistic evaluation. New Directions For Evaluation. 30.
  • Mendaglio, S. (2016). Üstün yetenekli bireylerin danışmanlığı için duyuşsal-bilişsel terapi. Mandaglio, S. &
  • Peterson, J. S. (Ed.), Üstün yetenekliler danışmalık modelleri içinde (s 27–42). Nobel Yayınevi.
  • MEB, (2014). Özel yetenekli çocuklar aile kılavuzu. http://orgm.meb.gov.tr/alt_sayfalar/yayimlar/ozelegitim/aile_kilavuzu/aile_kilavuzu.pdf.
  • MEB, (2013). Okul öncesi eğitim programı. https://tegm.meb.gov.tr/dosya/okuloncesi/ooproram.pdf.
  • MEB, (2013). Okul öncesi eğitim programı etkinlik kitabı. https://tegm.meb.gov.tr/dosya/okuloncesi/okuloncesietkinlikkitabi.pdf.
  • Milne, E. (2011). Guide to children and young people’s participation in actions against corporal punishment. Global Initiative to end All Corporal Punishment of Children. http://endcorporalpunishment.org/wp-content/uploads/law-reform/Participation-guide-2011.pdf.
  • Mooij, T. (2013). Designing instruction and learning for cognitively gifted pupils in preschool and primary school. International Journal of Inclusive Education, 17(6), 597–613. https://doi.org/10.1080/13603116.2012.696727. Moon, S. M. (2016). Danışmanlık konuları ve araştırma. Mandaglio, S. & Peterson, J. S. (Ed.), Üstün yetenekliler danışmalık modelleri içinde (s. 8-27). Nobel Yayınevi.
  • Olivia, P.F. (1988). Developing the curriculum. Foresman and Company.
  • Ömeroğlu, E. (2004). Okul öncesinde üstün çocuklar ve eğitimi. R. Şirin, A. Kulaksızoğlu, & A.E. Bilgili (Eds.), Seçilmiş makaleler kitabı (s. 275–283) içinde. Çocuk Vakfı Yayınları.
  • Özbay, Y. & Palancı, M. (2011). Üstün yetenekli çocuk ve ergenlerin psikososyal özellikleri. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 89–108.
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri. Pegem Akademi.
  • Porter, L. (2005). (24.04.2023). Young Gifted Children Meeting Their Needs. https://www.earlychildhoodaustralia.org.au
  • Posner, G. J. (1995). Analizing the curriculum. McGraw-Hill.
  • Papadopoulos,D. (2021). Examining the relationships among cognitive ability, domain-specific self-concept, and behavioral self-esteem of gifted children aged 5–6 years: a cross-sectional study. Behavioral Science, 11, 93. https://doi.org/10.3390/bs11070093
  • Pekince, P. (2022). Katılım temelli erken çocukluk eğitimi programının yürütücü işlevler ve üstbilişsel becerilere etkisi. [Yayımlanmamış doktora tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Redding, C. & Grissom, J. A. (2021). Do students in gifted programs perform better? linking gifted program participation to achievement and nonachievement outcomes. Educational Evaluation and Policy Analysis, 43(3), 520–544. https://doi.org/10.3102/01623737211008919
  • Renati, R., Bonfiglio, N.S., Dilda, M., Mascia, M.L. & Penna, M.P. (2023). Gifted children through the eyes of their parents:talents, social-emotional challenges, and educational strategies from preschool through middle school. Children,10, 42. https://doi.org/10.3390/ children10010042
  • Renzulli, J. & Reis, S. M. (1998). Talent Development through curriculum differentiation. Education for the Gifted and Talented, 82(595), 61–74. https://doi.org/10.1177/019263659808259508
  • Robinson, M. N. (2008). The social world of gifted children and youth. In S. I. Pfeiffer (Eds.), Handbook of giftedness in children psychoeducational theory, research, and best practices. Springer-Verlag.
  • Rock, M. L., Gregg, M., Ellis, E., & Gable, R.A. (2008). REACH: A framework for differentiating classroom instruction. Preventing School Failure, 52(2), 31-47. http://www.tandf.co.uk/
  • Saranlı, A. G. (2017) Okul öncesi dönemdeki erken müdahale uygulamalarına farklı bir bakış: üstün yetenekli çocuklar için erken zenginleştirme. Eğitim ve Bilim, 42(190), 343–359. http://dx.doi.org/10.15390/EB.2017.7062
  • Silverman, L. K. (2004). Characteristics of giftedness scale: a review of the literature. https://www.spart5.net/cms/lib07/SC01000802/Centricity/Domain/491/Characteristics_Scale.pdf
  • Sousa, D. A. & Tomlinson, C. A. (2011). Differentiation and the brain: how neuroscience supports the learner-friendly classroom. Solution Tree Press.
  • Sutherland, M. (2005). Gifted and talented in the early years-practical activities for children aged 3 to 5. Paul Chapman Publishing.
  • Sternberg, R. J. (2020). Rethinking what we mean by intelligence. Phi Delta Kappan, 102(3), 36–41. https://doi.org/10.1177/0031721720970700
  • Şenol, F. B. (2023). Üstün yetenekli çocukların okul öncesi dönemde yaşadıkları eğitsel problemlerin anne görüşlerine göre incelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 24(1), 159–178. https://doi.org/10.21565/ozelegitimdergisi.933677
  • Tay, J., Salazar, A., & Lee, H. (2018). Parental perceptions of stem enrichment for young children. Journal for the Education of the Gifted, 41(1) 5–23. https://doi.org/10.1177/0162353217745159
  • Tomlinson, C. A. (2001). How to differentiate instruction in mixed-ability classrooms. ASCD.
  • Tomlinson, C. A. (2014). The differentiated classroom responding to the needs of all learners. ASCD.
  • Tomlinson, C. A. (2017). How to dıfferentıate ınstructıon in academically diverse classrooms. ASCD.
  • Topsakal, C., & Ayyürek, O. (2012). Sınıf öğretmenlerinin görüşlerine göre öğrencilerin çocuk haklarını kullanmaları. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(2), 37–53. http://dergi.adu.edu.tr/egitimbilimleri/
  • Tozduman-Yaralı,K.,& Aytar-Güngör, A. (2017). Okul öncesi sınıflarında çocuğun katılım hakkının çocukların ve öğretmenlerin görüşlerine göre incelenmesi. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 29–47.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Walsh, R. L., Hodge, K. A., Bowes, J. M., & Kemp, C. R. (2010). Same age, different page: Overcoming the barriers to catering for young gifted children in prior-to-school settings. International Journal of Early Childhood, 42, 43–53. https://doi.org/10.1007/s13158-010-0004-8
  • VanTassel-Baska, J. (2014). Gifted programs and services: what are the nonnegotiables? Theory Into Practice, 44, 90–97. https://doi.org/10.1207/s15430421tip4402_3
  • VanTassel-Baska, J., & Wood, S. (2010). The ıntegrated curriculum model (ICM). Learning and Individual Differences, 20, 345–357. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2009.12.006
  • Varış, F. (1994). Eğitimde program geliştirme-teori ve teknikler. Alkım Yayıncılık.
  • Webb, J. T., Gore, L. J., Amend, E. R., DeVries, A. R. & Kim, M. (2008). A parent’s guide to gifted children. Gifted and Talented International, 23(1), 155–158.
  • Wormeli, R. (2006). Fair isn’t always equal assessing & grading in the differentiated classroom. NMSA.
  • Zorbay-Varol, S. (2019). Okul öncesi eğitim kurumlarında çocukların katılımının ve etkileyen durumların incelenmesi. [Yayımlanmamış yüksek Lisans tezi]. Gazi Üniversitesi.

MEB Okul Öncesi Eğitim Programının (2013) Özel Yetenekli Çocukları Kapsaması Bakımından İncelenmesi

Year 2024, Issue: 60, 1465 - 1489, 28.06.2024
https://doi.org/10.53444/deubefd.1455084

Abstract

ÖZ
Bu çalışmada Milli Eğitim Bakalığı (MEB) okul öncesi eğitim programının özel yetenekli çocukları kapsaması bakımından incelenmesi amaçlanmıştır. Okul öncesi eğitim programının dokümanları (Kazanım ve gösterge listeleri, etkinlik örnekleri , okul öncesi eğitim tanıtım metni, okul öncesi eğitim programı ek-11) betimsel analiz yöntemiyle incelenmiş ve elde edilen bulgular tablolar halinde sunulmuştur. Okul öncesi eğitim sınıflarında bulunan özel yetenekli çocukların kapsanma durumu, gelişimsel özelliklerin kapsanması ve eğitsel ihtiyaçlarının karşılaması olmak üzere iki başlıkta ele alınmıştır. Elde edilen bulgular gelişimsel ihtiyaçlar başlığında incelendiğinde; okul öncesi eğitim programının, çocukların gelişimsel özelliklerini kısıtlı bir şekilde kapsadığına işaret etmektedir. Eğitimsel ihtiyaçları karşılama bakımından incelendiğinde; ortamlarında daha da kısıtlı olarak olası özel yetenekli çocukların ihtiyaçlarının karşılandığı belirlenmiştir. Özel yetenekli çocuklar için yapılan düzenlemelerin tüm çocukların gelişimsel ve eğitsel ihtiyaçlarına katkı sağladığı göz önünde bulundurulduğunda, bu çalışmada elde edilen bulgular uygulamaya dönük daha fazla araştırma ihtiyacı olduğunu göstermektedir. Okul öncesi eğitim programının uygulama boyutunun, öğretmenler tarafından hazırlanan etkinlik planları ve aylık planların incelenmesi önerilmektedir.

References

  • KAYNAKÇA Adedoyin, O. O. & Chisiyanwa, L. A. (2018). Predictors of numeracy skills giftedness in young children: Perceptions of Botswana early childhood practitioners. African Educational Research Journal, 6(4), 218–227. https://doi.org/10.30918/AERJ.64.18.080
  • Aksoy, N. (2009). Sınıf içi kurallar. E. Karip (Ed.), Sınıf yönetimi (s.11–34) içinde. Pegem Yayıncılık.
  • Akar-Gencer, (2019). Çocukların araştırma süreçlerine katılım deneyimlerinin geliştirilmesi, çocuklarla birlikte araştırma. [Yayımlanmamış doktora tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Avcı, N. & Pekince, P. (2018). “Çocukların çocukluğa bakış açıları”. Eğitim ve Bilim, 43(196), 1–25.
  • Bildiren, A. (2018). Developmental characteristics of gifted children aged 0–6 years: parental observations. Early Child Development and Care, 188(8), 997–1011. http://dx.doi.org/10.1080/03004430.2017.1389919. Bildiren, A. & Kargın, T., (2019). Proje temelli yaklaşıma dayalı erken müdahale programının üstün yetenekli çocukların problem çözme becerisine etkisi. Eğitim ve Bilim, 44(198), 343–360.
  • Barbour, N. E. & Shaklee, B. D. (1998). Gifted education meets reggio emilia: visions for curriculum in gifted education for young children. Gifted Child Quarterly, 42(4), 228–237.
  • Birleşmiş Milletler Çocuk Hakları Komitesi, (2009). Çocuk haklarına dair sözleşme genel yorum no: 12 çocuğun dinlenilme hakkı. Elli Birinci Oturum, Cenevre.
  • Çağlar, D. (2004). Üstün zekalı çocukların özellikleri. R. Şirin, A. Kulaksızoğlu, & A.E. Bilgili (Eds.), Seçilmiş makaleler kitabı (1. Baskı, s. 111–126) içinde. Çocuk Vakfı Yayınları.
  • Casa, T. M., Firmender, J. M., Gavin, M. K. & Carroll, S. R. (2017). Kindergarteners’ achievement on geometry and measurement units that incorporate a gifted education approach. Gifted Child Quarterly, 61(1), 52–72. https://doi.org/10.1177/0016986216671806
  • Clark, B. (2015). Üstün zekalı olarak büyümek-evde ve okulda çocukların potansiyellerini geliştirmek. Nobel Yayın Dağıtım.
  • Dağlıoğlu, H. E. (2010). Üstün yetenekli çocukların eğitiminde öğretmen yeterlikleri ve özellikleri. Milli Eğitim Dergisi, 39(186), 72–84.
  • Dağlıoğlu, H. E., Çalışandemir, F., Alemdar, M., & Bencik-Kangal, S. (2010). Examination of human figure drawings by gifted and normally developed children at preschool period. Elementary Education Online, 9(1), 31–43. http://ilkogretim-online.org.tr
  • Dai, D. Y. (2017). Envisioning a new foundation for gifted education: evolving complexity theory (ect) of talent development. Gifted Child Quarterly, 61(3), 172–182. https://doi.org/10.1177/0016986217701837
  • Dai, D. Y. (2020). Rethinking human potential from a talent development perspective. Journal for the Education of the Gifted, 43(1), 19–37. https://doi.org/10.1177/0162353219897850
  • Dai, D. Y., & Sternberg, R. J. (2004). Beyond cognitivism: Toward an integrated understanding of intellectual functioning and development. D. Y. Dai & R. J. Sternberg (Eds.), Motivation, emotion, and cognition: Integrative perspectives on intellectual functioning and development (s. 3–38). Lawrence Erlbaum.
  • Darga, H. & Ataman, A. (2021). The effect of class-wide enrichment applied to gifted and normal children in early childhood. Participatory Educational Research (PER), 8(3), 402–421. http://dx.doi.org/10.17275/per.21.73.8.3
  • Davaslıgil, Ü. (2004). Üstün çocuklar. R. Şirin, A. Kulaksızoğlu, & A.E. Bilgili (Eds.), Seçilmiş makaleler kitabı (1. Baskı, s. 211–218) içinde. Çocuk Vakfı Yayınları.
  • Dijkstra, E. M., Walraven, A., Mooij, T., & Kirschner, A. P. (2016). Improving kindergarten teachers’ differentiation practices to better anticipate student differences. Educational Studies, 42(4), 357-377. https://doi.org/10.1080/03055698.2016.1195719.
  • Dijkstra, E. M., Walraven, A., Mooij, T., & Kirschner, A. P. (2017). Factors affecting intervention fidelity of differentiated instruction in kindergarten. Research Papers in Education, 32(2), 151-169. https://doi.org/10.1080/02671522.2016.1158856.
  • Doll, R. C. (1986). Cirriculum imprevoment: decision making and process. Allyn and Bacon.
  • Emir, S. & Yaman, Y. (2017). Özel yetenekli öğrenciler için eğitim program nasıl olmalı? S. Emir (Ed.), Özel yeteneklilerin eğitiminde program tasarımı (s. 3–19) içinde. Pegem Yayınevi.
  • Emilson, A., & Folkesson, A. M. (2007). Children's participation and teacher control. Early Child Development and Care, 176(34), 219–238. https://doi.org/10.1080/03004430500039846
  • Eroğlu-Garip, S., Karadağ, F. & Yıldız-Demirtaş (2022). Özel yetenekli çocukların ebeveyni olmak ve erken çocuklukta özel yetenekli olmak: ebeveyn görüşleri. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 24(1), 197–226. https://doi.org/10.26468/trakyasobed.885478
  • Gallagher, S. A. (2023). Reclaiming history: how the marland report addressed culturally, linguistically, and economically diverse students. Gifted Child Quarterly,67(3),1–22. https://doi.org/10.1177/00169862231166110
  • Gallagher, J. J. (2007). Acccording to Jim: Another opportunity-preschool education. Roeper Review, 29(4), 231. https://doi.org/10.1080/02783190709554416
  • Grant, A. (2013). Young gifted children transitioning into preschool and school: what matters? Australasian Journal of Early Childhood, 38(2), 23–31. https://doi.org/10.1177/183693911303800204
  • Gray, C., & Winter, E. (2011). Hearing voices: participatory research with preschool children with and without disabilities. European Early Childhood Education Research Journal, 19(3), 309–320. https://doi.org/10.1080/1350293X.2011.597963
  • Gottfried, A. W., Gottfried, A. E. & Guerin D. W. (2006). The fullerton longitudinal study: a long-term ınvestigation of intellectual and motivational giftedness. Journal for the Education of the Gifted, 29(4), 430–450. https://doi.org/10.4219/jeg-2006-244
  • Hertzog, N. B. (2017). Designing the learning context in school for talent development. Gifted Child Quarterly, 61(3), 219–228. https://doi.org/10.1177/0016986217705712
  • Hertzog, N. B. (2008). Early childhood gifted education. Prufrock Press Inc.
  • Hertzog, N. (2005). Equity and access: creating general education classrooms responsive to potential giftedness. Journal For the Education of the Gifted, 29(2), 213–257. https://doi.org/10.1177/016235320502900205
  • Hockett, J. A. (2009). Curriculum for highly able learners that conforms to general education and gifted education quality ındicators. Journal for the Education of the Gifted, 32(3), 394–440. https://doi.org/10.4219/jeg-2009-857
  • Jeon, K. W. (2000). An evaluation of gifted pre-schoolers in the creative th ing program in South Korea. Gifted Education International, 14(3), 277–295. https://doi.org/10.1177/026142940001400309
  • Johnny, L. (2006). Reconceptualising childhood: Children’s rights and youth participation in schools. International Education Journal, 7(1), 17–25.
  • Jolly, L. J. & Kettler, T. (2008). Gifted education research 1994–2003: a disconnect between priorities and practice. Journal for the Education of the Gifted, 31(4), 427–446. https://doi.org/10.4219/jeg-2008-792
  • Karadağ, F. (2020) Çalışma belleğinin geliştirilmesine yönelik erken müdahale programının özel yetenekli çocukların çalışma belleği performansına etkisi. [Yayımlanmamış doktora tezi]. Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Kettler, T., Oveross, E. M. & Salman, R. C. (2017). Preschool gifted education: perceived challenges associated with program development. Gifted Child Quarterly, 61(2), 117–132. https://doi.org/10.1177/0016986217690228
  • Koran, N. (2012). Okul öncesi öğretmenlerinin çocukların katılım hakkı konusundaki uygulamalarının öğretmen adayı gözlemlerine göre incelenmesi. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Girne Amerikan Üniversitesi.
  • Koran-Güner, N. (2015). Çocuğun katılım hakkı ve materyal yapım, seçim ve kullanım süreçlerine çocuğun aktif katılımı. N. Avcı, (Ed.). Okul öncesinde materyal geliştirme (s.31–38) içinde. Hedef Yayıncılık.
  • Koran-Güner, N., & Avcı, N. (2017). Perceptions of prospective pre-school teachers regarding children's right to participate in classroom activities. Educational Sciences: Theory and Practice, 17(3), 1035–1059. https://doi.org/10.12738/estp.2017.3.0325
  • Koshy, V. V., & Robinson, N. M. (2006). Too long neglected: Gifted young children. European Early Childhood Education Research Journal, 14(2), 113–126. https://doi.org/10.1080/13502930285209951
  • Kulikovskaya, I. E. & Andrienko, A. A. (2016). Fairy-tales for modern gifted preschoolers: developing creativity, moral values and coherent world outlook. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 233, 53–57. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2016.10.129
  • Kunt, M. (2015). Okul öncesi öğretmenlerinin çocukluk anlayışı. [Yayımlanmamış yüksek Lisans tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Kuo, C. C. (2022). Expanding the conception of giftedness to talent development. Gifted Education International, 38(3), 438-444. http://dx.doi.org/10.1177/02614294211062298
  • Kuo, C. C., Su, F. L. & Maker, C. J. (2011). Cultivating problem solving abilities in gifted preschoolers. Gifted Education International, 27(3), 11–326. https://doi.org/10.1177/026142941102700308
  • Leppien, J.H. (2014). So what makes curriculum different for highly capable students? recommendations worth considering. Curriculum in Context, 7–12.
  • Lansdown, G., Jimerson, S. R. & Shahroozi, R. (2014). Children's rights and school psychology: Children's right to participation. Journal of School Psychology, 52. https://doi.org/10.1016/j.jsp.2013.12.006
  • Lincoln, Y. S., & Guba, E. G. (1986). But is it rigorous trustworthiness and authenticity in naturalistic evaluation. New Directions For Evaluation. 30.
  • Mendaglio, S. (2016). Üstün yetenekli bireylerin danışmanlığı için duyuşsal-bilişsel terapi. Mandaglio, S. &
  • Peterson, J. S. (Ed.), Üstün yetenekliler danışmalık modelleri içinde (s 27–42). Nobel Yayınevi.
  • MEB, (2014). Özel yetenekli çocuklar aile kılavuzu. http://orgm.meb.gov.tr/alt_sayfalar/yayimlar/ozelegitim/aile_kilavuzu/aile_kilavuzu.pdf.
  • MEB, (2013). Okul öncesi eğitim programı. https://tegm.meb.gov.tr/dosya/okuloncesi/ooproram.pdf.
  • MEB, (2013). Okul öncesi eğitim programı etkinlik kitabı. https://tegm.meb.gov.tr/dosya/okuloncesi/okuloncesietkinlikkitabi.pdf.
  • Milne, E. (2011). Guide to children and young people’s participation in actions against corporal punishment. Global Initiative to end All Corporal Punishment of Children. http://endcorporalpunishment.org/wp-content/uploads/law-reform/Participation-guide-2011.pdf.
  • Mooij, T. (2013). Designing instruction and learning for cognitively gifted pupils in preschool and primary school. International Journal of Inclusive Education, 17(6), 597–613. https://doi.org/10.1080/13603116.2012.696727. Moon, S. M. (2016). Danışmanlık konuları ve araştırma. Mandaglio, S. & Peterson, J. S. (Ed.), Üstün yetenekliler danışmalık modelleri içinde (s. 8-27). Nobel Yayınevi.
  • Olivia, P.F. (1988). Developing the curriculum. Foresman and Company.
  • Ömeroğlu, E. (2004). Okul öncesinde üstün çocuklar ve eğitimi. R. Şirin, A. Kulaksızoğlu, & A.E. Bilgili (Eds.), Seçilmiş makaleler kitabı (s. 275–283) içinde. Çocuk Vakfı Yayınları.
  • Özbay, Y. & Palancı, M. (2011). Üstün yetenekli çocuk ve ergenlerin psikososyal özellikleri. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 89–108.
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri. Pegem Akademi.
  • Porter, L. (2005). (24.04.2023). Young Gifted Children Meeting Their Needs. https://www.earlychildhoodaustralia.org.au
  • Posner, G. J. (1995). Analizing the curriculum. McGraw-Hill.
  • Papadopoulos,D. (2021). Examining the relationships among cognitive ability, domain-specific self-concept, and behavioral self-esteem of gifted children aged 5–6 years: a cross-sectional study. Behavioral Science, 11, 93. https://doi.org/10.3390/bs11070093
  • Pekince, P. (2022). Katılım temelli erken çocukluk eğitimi programının yürütücü işlevler ve üstbilişsel becerilere etkisi. [Yayımlanmamış doktora tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Redding, C. & Grissom, J. A. (2021). Do students in gifted programs perform better? linking gifted program participation to achievement and nonachievement outcomes. Educational Evaluation and Policy Analysis, 43(3), 520–544. https://doi.org/10.3102/01623737211008919
  • Renati, R., Bonfiglio, N.S., Dilda, M., Mascia, M.L. & Penna, M.P. (2023). Gifted children through the eyes of their parents:talents, social-emotional challenges, and educational strategies from preschool through middle school. Children,10, 42. https://doi.org/10.3390/ children10010042
  • Renzulli, J. & Reis, S. M. (1998). Talent Development through curriculum differentiation. Education for the Gifted and Talented, 82(595), 61–74. https://doi.org/10.1177/019263659808259508
  • Robinson, M. N. (2008). The social world of gifted children and youth. In S. I. Pfeiffer (Eds.), Handbook of giftedness in children psychoeducational theory, research, and best practices. Springer-Verlag.
  • Rock, M. L., Gregg, M., Ellis, E., & Gable, R.A. (2008). REACH: A framework for differentiating classroom instruction. Preventing School Failure, 52(2), 31-47. http://www.tandf.co.uk/
  • Saranlı, A. G. (2017) Okul öncesi dönemdeki erken müdahale uygulamalarına farklı bir bakış: üstün yetenekli çocuklar için erken zenginleştirme. Eğitim ve Bilim, 42(190), 343–359. http://dx.doi.org/10.15390/EB.2017.7062
  • Silverman, L. K. (2004). Characteristics of giftedness scale: a review of the literature. https://www.spart5.net/cms/lib07/SC01000802/Centricity/Domain/491/Characteristics_Scale.pdf
  • Sousa, D. A. & Tomlinson, C. A. (2011). Differentiation and the brain: how neuroscience supports the learner-friendly classroom. Solution Tree Press.
  • Sutherland, M. (2005). Gifted and talented in the early years-practical activities for children aged 3 to 5. Paul Chapman Publishing.
  • Sternberg, R. J. (2020). Rethinking what we mean by intelligence. Phi Delta Kappan, 102(3), 36–41. https://doi.org/10.1177/0031721720970700
  • Şenol, F. B. (2023). Üstün yetenekli çocukların okul öncesi dönemde yaşadıkları eğitsel problemlerin anne görüşlerine göre incelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 24(1), 159–178. https://doi.org/10.21565/ozelegitimdergisi.933677
  • Tay, J., Salazar, A., & Lee, H. (2018). Parental perceptions of stem enrichment for young children. Journal for the Education of the Gifted, 41(1) 5–23. https://doi.org/10.1177/0162353217745159
  • Tomlinson, C. A. (2001). How to differentiate instruction in mixed-ability classrooms. ASCD.
  • Tomlinson, C. A. (2014). The differentiated classroom responding to the needs of all learners. ASCD.
  • Tomlinson, C. A. (2017). How to dıfferentıate ınstructıon in academically diverse classrooms. ASCD.
  • Topsakal, C., & Ayyürek, O. (2012). Sınıf öğretmenlerinin görüşlerine göre öğrencilerin çocuk haklarını kullanmaları. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(2), 37–53. http://dergi.adu.edu.tr/egitimbilimleri/
  • Tozduman-Yaralı,K.,& Aytar-Güngör, A. (2017). Okul öncesi sınıflarında çocuğun katılım hakkının çocukların ve öğretmenlerin görüşlerine göre incelenmesi. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 29–47.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Walsh, R. L., Hodge, K. A., Bowes, J. M., & Kemp, C. R. (2010). Same age, different page: Overcoming the barriers to catering for young gifted children in prior-to-school settings. International Journal of Early Childhood, 42, 43–53. https://doi.org/10.1007/s13158-010-0004-8
  • VanTassel-Baska, J. (2014). Gifted programs and services: what are the nonnegotiables? Theory Into Practice, 44, 90–97. https://doi.org/10.1207/s15430421tip4402_3
  • VanTassel-Baska, J., & Wood, S. (2010). The ıntegrated curriculum model (ICM). Learning and Individual Differences, 20, 345–357. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2009.12.006
  • Varış, F. (1994). Eğitimde program geliştirme-teori ve teknikler. Alkım Yayıncılık.
  • Webb, J. T., Gore, L. J., Amend, E. R., DeVries, A. R. & Kim, M. (2008). A parent’s guide to gifted children. Gifted and Talented International, 23(1), 155–158.
  • Wormeli, R. (2006). Fair isn’t always equal assessing & grading in the differentiated classroom. NMSA.
  • Zorbay-Varol, S. (2019). Okul öncesi eğitim kurumlarında çocukların katılımının ve etkileyen durumların incelenmesi. [Yayımlanmamış yüksek Lisans tezi]. Gazi Üniversitesi.
There are 88 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Early Childhood Education, Child Development Education, Special Talented Education
Journal Section Articles
Authors

Songül Zorbay Varol 0000-0002-4235-9359

Sema Tan 0000-0002-9816-8930

Publication Date June 28, 2024
Submission Date March 18, 2024
Acceptance Date June 14, 2024
Published in Issue Year 2024 Issue: 60

Cite

APA Zorbay Varol, S., & Tan, S. (2024). MEB Okul Öncesi Eğitim Programının (2013) Özel Yetenekli Çocukları Kapsaması Bakımından İncelenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi(60), 1465-1489. https://doi.org/10.53444/deubefd.1455084