Research Article
BibTex RIS Cite

Üniversite Öğrencilerinin Psikolojik Sağlamlıklarının Pozitif ve Negatif Duygu ile Psikolojik Esneklik Açısından İncelenmesi

Year 2024, Issue: 62, 2714 - 2729, 30.12.2024
https://doi.org/10.53444/deubefd.1431t6esa55

Abstract

Bu araştırmanın amacı üniversite öğrencilerinin psikolojik sağlamlıklarının pozitif ve negatif duygular ile psikolojik esneklik arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Çalışmaya 421 (276 kadın, 145 erkek) üniversite öğrencisi katılmıştır. Araştırmada veri toplama araçları olarak Kısa Psikolojik Sağlamlık Ölçeği, Pozitif Negatif Duygu Ölçeği ve Psikolojik Esneklik Ölçeği ile araştırmacılar tarafından hazırlanan Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemi 2022-2023 eğitim döneminde Türkiye’deki üniversitelerin farklı fakültelerinde öğrenim görmekte olan öğrenciler içerisinden uygun örnekleme yöntemi ile belirlenmiş 421 üniversite öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırma sürecinde katılımcılardan toplanan verilerin analizinde SPSS 25.0 paket programı kullanılmıştır. Verilerin analizinde ikili araştırmalar için bağımsız örneklemler t testi, üç ve daha fazla grup arasındaki puan farkının anlamlı olup olmadığını belirlemek için tek yönlü varyans analizi, değişkenler arasındaki ilişkiyi belirlemek için Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon Katsayısı ve üniversite öğrencilerinin psikolojik esneklik ile pozitif ve negatif duygu düzeyleri psikolojik sağlamlığı yordayıp yordamadığını analiz etmek adına Çoklu Doğrusal Regresyon analizi yapılmıştır. Çalışmanın bulgularına kapsamında yapılan bağımsız örneklem t testine göre psikolojik sağlamlık ile psikolojik destek alma arasında anlamlı farklılaşma olduğu görülmüştür. Yine çalışma bağlamında yapılan tek yönlü varyans analizi bulgularına göre psikolojik sağlamlık ile sosyal destek arasında anlamlı ilişki elde edilmiştir. Araştırmanın sonucunda yapılan çoklu doğrusal regresyon analizi sonuçlarına göre değişkenlerin, psikolojik sağlamlığın toplam varyansının %52’sini açıkladığı bulgusu elde edilmiştir. Çalışmadan elde edilen bulgular alan yazını ışığında tartışılmış ve ileride yapılacak araştırmalara dair bazı önerilerde bulunulmuştur.

References

  • Açak, M. ve Karademir, T. (2019). Spor kulübüne güven ölçeğinin geliştirilmesi: Geçerlilik ve güvenirlilik çalışması. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 21(1), 54-66.
  • Adagide Demirel, S., Eğlence, R. ve Kaçmaz, E. (2012). Üniversite öğrencilerinin ruhsal durumlarının belirlenmesi. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 1(1), 18-29. Akyıldırım-Damran, P. (2017). Üniversitede benlik saygısı algılanan sosyal destek ve psikolojik sağlamlık arasındaki ilişkinin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek Lisans tezi]. İstanbul Arel Üniversitesi.
  • Alanazi, Z. (2020). Resilience, health and stress: using an ecological system model [Doctoral dissertation]. University of Leicester.
  • American Psychological Association. (2014). The road to resilience. Washington, DC: American Psychological Association. Retrieved from http://www.apa.org/helpcenter/road-resilience.aspx
  • Archer, R., Lewis, R., Yarker, J., Zernerova, L., ve Flaxman, P. E. (2024). Increasing workforce psychological flexibility through organization-wide training: Influence on stress resilience, job burnout, and performance. Journal of Contextual Behavioral Science, 33, 100799. https://doi.org/10.1016/j.jcbs.2024.100799
  • Atkins, P. W. B. ve Parker, S. K. (2012). Understanding individual compassion in organizations: the role of appraisals and psychological flexibility. Academy of Management Review, 37(4), 524–46. https://doi.org/10.5465/amr.2010.0490
  • Aydın, M. ve Egemberdiyeva, A. (2018). Üniversite öğrencilerinin psikolojik sağlamlık düzeylerinin incelenmesi. Türkiye Eğitim Dergisi, 3(1), 37-53.
  • Aydoğan D. ve Eryiğit-Madzwamuse, S. (2020). Okullarda yılmazlığı güçlendirme el kitabı tüm okul yaklaşımı. Pegem Akademi Yayınları.
  • Bahadır, E. (2009). Sağlıkla ilgili fakültelerde eğitime başlayan öğrencilerin psikolojik sağlamlık düzeyleri. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Hacettepe Üniversitesi.
  • Bostan, B. C. (2018). Ergenlerde algılanan psikolojik istismar ve öznel iyi oluş ilişkisinde, psikolojik sağlamlık ve sosyal bağlılığın rolü. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Pamukkale Üniversitesi.
  • Buçakçı, M. G. (2022). Aile içi iletişim ile psikolojik sağlamlık arasındaki ilişkide zihinselleştirme ve psikolojik esnekliğin etkilerinin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Başkent Üniversitesi.
  • Büyüköztürk, Ş., Çokluk, Ö. ve Köklü, N. (2011). Sosyal bilimler için istatistik. Pegem Akademi.
  • Carlson, D. J. (2001). Development and validation of a College Resilience Questionnaire. [Doctoral dissertation]. The University of Nebraska-Lincoln.
  • Cevizci, O. ve Müezzin, E. E. (2019). Sağlık çalışanlarında psikolojik belirtilerin ve psikolojik dayanıklılığın incelenmesi. Kıbrıs Türk Psikiyatri ve Psikoloji Dergisi, 1(3), 166-172. https://doi.org/10.35365/ctjpp.19.1.21
  • Chmitorz, A., Kunzler, A., Helmreich, I., Tüscher, O., Kalisch, R., Kubiak, T., ... ve Lieb, K. (2018). Intervention studies to foster resilience–A systematic review and proposal for a resilience framework in future intervention studies. Clinical Psychology Review, 59, 78-100. https://doi.org/10.1016/j.cpr.2017.11.002
  • Daks, J. S., Peltz, J. S. ve Rogge, R. D. (2020). Psychological flexibility and inflexibility as sources of resiliency and risk during a pandemic: Modeling the cascade of COVID-19 stress on family systems with a contextual behavioral science lens. Journal of Contextual Behavioral Science, 18, 16-27. https://doi.org/10.1016/j.jcbs.2020.08.003
  • Doğan, T. (2015). Kısa Psikolojik Sağlamlık Ölçeği’nin Türkçe uyarlaması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. The Journal of Happiness & Well-Being, 3(1), 93-102.
  • Durlak, J. A. (1998). Common risk and protective factors in successful prevention programs. American Journal of Orthopsychiatry, 68(4), 512–520. https://doi.org/10.1037/h0080360
  • Eraslan, Ö. (2014). Üniversite öğrencilerinde psikolojik sağlamlık ile depresif belirtiler ve yaşam memnuniyeti arasındaki ilişkide benlik saygısı, pozitif dünya görüşü ve umudun aracı rolünün incelenmesi. [Yayımlamamış yüksek lisans tezi]. Hacettepe Üniversitesi.
  • Forman, E. M. ve Herbert, J. D. (2009). New directions in cognitive behavior therapy: Acceptance-based therapies. General Principles and Empirically Supported Techniques of Cognitive Behavior Therapy, 52009, 77-101. https://doi.org/10.1016/j.appet.2014.10.004
  • Games, P. A. (1971). Multiple comparisons of means. American Educational Research Journal, 8(3), 531-565. https://doi.org/10.3102/00028312008003531
  • Gençöz, T. (2000). Pozitif ve negatif duygu ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Türk Psikoloji Dergisi, 15(46), 19-26.
  • Giri, S. P., & Maurya, A. K. (2021). A neglected reality of mass media during COVID-19: Effect of pandemic news on individual's positive and negative emotion and psychological resilience. Personality and individual differences, 180, 110962. https://doi.org/10.1016/j.paid.2021.110962
  • Goleman, D. (2015). Emotional intelligence (eq). Journal of K, 6, 71-77.
  • Gürkan, E. (2022). Üniversite öğrencilerinin psikolojik sağlamlıklarını yordamada bilişsel esneklik ve maneviyatın rolü [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. İbn Haldun Üniversitesi.
  • Harris, R. (2006). Embracing your demons: An overview of acceptance and commitment therapy. Psychotherapy in Australia, 12(4), 6-70.
  • Hornor, G. (2017). Resilience. Journal of pediatric health care, 31(3), 384-390. https://doi.org/10.1016/j.pedhc.2016.09.005
  • Jo, D., Pyo, S., Hwang, Y., Seung, Y., & Yang, E. (2024). What makes us strong: Conceptual and functional comparisons of psychological flexibility and resilience. Journal of Contextual Behavioral Science, 33, 100798. https://doi.org/10.1016/j.jcbs.2024.100798
  • Karaırmak, O. (2006). Resilience, risk and protective factors. Turkish Psychological Counseling and Guidance Journal, 26(3), 129-142. https://doi.org/10.17066/pdrd.22262
  • Karasar, N. (2014). Bilimsel araştırma yöntemi. Nobel Yayınevi.
  • Karasar, N. (2011). Bilimsel araştırma yöntemi. (11. Baskı). Nobel Yayınevi.
  • Kashdan, T. B. ve Rottenberg, J. (2010). Psychological flexibility as a fundamental aspect of health. Clinical Psychology Review, 30(7), 865-878. https://doi.org/10.1016/j.cpr.2010.03.001
  • Kelekçi, F. (2023). Ruh sağlığı ile yaşam doyumu arasındaki ilişkide psikolojik sağlamlığın aracı rolü. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Beykoz Üniversitesi.
  • Masten, A. S. (2018). Resilience theory and research on children and families: Past, present, and promise. Journal of Family Theory & Review, 10(1), 12-31. https://doi.org/10.1111/jftr.12255
  • Nunnally, J. C. (1978). An overview of psychological measurement. Clinical Diagnosis Of Mental Disorders: A Handbook, 97-146. https://doi.org/10.1007/978-1-4684-2490-4_4
  • Richardson, C. M. ve Jost, S. A. (2019). Psychological flexibility as a mediator of the association between early life trauma and psychological symptoms. Personality And İndividual Differences, 141, 101-106. https://doi.org/10.1016/j.paid.2018.12.029
  • Rutter, M. (1999). Resilience concepts and findings: Implications for family therapy. Journal Of Family Therapy, 21(2), 119-144. https://doi.org/10.1111/1467-6427.00108
  • Scheffé, H. (1953). A method for judging all contrasts in the analysis of variance. Biometrika, 40(1-2), 87-110. https://doi.org/10.1093/biomet/40.1-2.87
  • Shetgiri, R., Kataoka, S.H., Ryan, G.W., Askew, LM, Chung, P.J. ve Schuster, MA (2009). Risk and resilience in Latinos: A community-based participatory research study. American Journal of Preventive Medicine, 37(6), S217-S224. https://doi.org/10.1016/j.amepre.2009.08.001
  • Smith, B. W., Dalen, J., Wiggins, K., Tooley, E., Christopher, P. ve Jennifer Bernard, J. (2008). The brief resilience scale: Assessing the ability to bounce back. International Journal of Behavioral Medicine, 15, 194–200. https://doi.org/10.1080/10705500802222972
  • Stabbe, O. K., Rolffs, J. L. ve Rogge, R. D. (2019). Flexibly and/or inflexibly embracing life: Identifying fundamental approaches to life with latent profile analyses on the dimensions of the Hexaflex model. Journal of Contextual Behavioral Science, 12, 106-118. https://doi.org/10.1016/j.jcbs.2019.03.003
  • Subaşı, A. R. (2022). Öğretmen adaylarının psikolojik esneklik düzeylerinin öz duyarlık ve psikolojik sağlamlık düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Kocaeli Üniversitesi.
  • Şeker, Z. (2021). Öykü ve fiziksel temas yoluyla psikolojik travmaya maruz kalan meslek gruplarında, dolaylı travmatizasyon, merhamet düzeyi ve yorgunluğu, psikolojik sağlamlık ve travma sonrası büyümenin araştırılması. [Yayımlanmamış doktora tezi]. Kocaeli Üniversitesi.
  • Tatlılıoğlu, K. (2010). Karar verme stilleri ve kişilik özelliklerinin değerlendirilmesi, [Yayımlanmamış doktora tezi]. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Terzi, Ş. (2008). Üniversite ögrencilerinin psikolojik dayanıklılıkları ve algıladıkları sosyal destek arasındaki ilişki. Türk Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik Dergisi, 3(29), 1-11. https://doi.org/10.17066/pdrd.34849
  • Uygur, S. S. ve Karaca, R. (2020). Psikolojik esneklik ölçeği: geliştirilmesi, geçerliği ve güvenirliği. Turkish Studies – Education, 15(5), 3797-3826. https://dx.doi.org/10.47423/TurkishStudies.44949
  • Vangölü, M. S. (2022). Psikolojik sağlamlığın ergenlerin psikolojik katılık düzeyleri üzerindeki yordayıcı etkisi. Sosyal Bilimler Geliştirme Dergisi, 7(33), 461-470. http://dx.doi.org/10.31567/ssd.710
  • Watson, D., Clark, L. A. ve Tellegen, A. (1988). Development and validation of brief measures of positive and negative affect: the PANAS scales. Journal Of Personality And Social Psychology, 54(6), 1063. http://doi.org/10.1037//0022-3514.54.6.1063
  • Yalçın, Y. (2020). Üniversite öğrencilerinde psikolojik iyi oluş ve psikolojik sağlamlık düzeylerinin benlik saygısı yönünden incelenmesi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Üsküdar Üniversitesi.
  • Yaşar, K. (2015). Eğitim fakültesi öğrencilerinin öznel iyi oluş düzeyleri ile psikolojik sağlamlık ve affetme düzeyleri arasındaki ilişki [Yayımlanmamış doktora tezi]. Bursa Uludağ Üniversitesi.
  • Yelpaze, İ. (2021). Uluslararası üniversite öğrencilerinin yalnızlık düzeylerinin yordayıcısı olarak bilişsel esneklik ve psikolojik sağlamlık. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(1), 105-131. https://doi.org/10.29299/kefad.886199
  • Yıldırım, O. (2019). Ergenlerde akıllı telefondan yoksun kalma korkusu (nomofobi) ile sosyodemografik değişkenler, temel psikolojik ihtiyaçlar, sürekli kaygı ve mutluluk arasındaki ilişkinin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. İnönü Üniversitesi.
  • Yıldız, M. (2017). Üniversite öğrencilerinde erken dönem uyumsuz şemaların depresif belirtilere etkisi. Ihlara Eğitim Araştırmaları Dergisi. 2(2), 18-23.
  • Yıldız, F. ve Kabasakal, Z. (2023). Üniversite öğrencilerinin kariyer uyumluluk düzeylerinin kariyer endişeleri ve kariyer kararı verme öz yeterliği açısından incelenmesi. Akademik Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi (AKAD), 15(28), 91-103. https://doi.org/10.20990/kilisiibfakademik.1246185
  • Yoca, B. (2022) Üniversite öğrencilerinin algılanan stres, savunmacı kötümserlik, psikolojik esneklik ve psikolojik sağlamlık düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Mersin Üniversitesi.

Untersuchung der psychologischen Widerstandsfähigkeit von Universitätsstudenten im Hinblick auf positive und negative Emotionen und psychologische Flexibilität

Year 2024, Issue: 62, 2714 - 2729, 30.12.2024
https://doi.org/10.53444/deubefd.1431t6esa55

Abstract

Ziel dieser Studie ist es, die Beziehung zwischen psychologischer Belastbarkeit, positiven und negativen Emotionen und psychologischer Flexibilität von Universitätsstudenten zu untersuchen. 421 (276 weibliche, 145 männliche) Universitätsstudenten nahmen an der Studie teil. Als Datenerhebungsinstrumente wurden die Kurzskala für psychologische Belastbarkeit, die Skala für positive und negative Emotionen, die Skala für psychologische Flexibilität und ein von den Forschern erstelltes persönliches Informationsformular verwendet. Die Stichprobe der Studie bestand aus 421 Universitätsstudenten, die im akademischen Jahr 2022-2023 an verschiedenen Fakultäten von Universitäten in der Türkei nach der Methode der Zufallsstichprobe ausgewählt wurden. Für die Analyse der Daten, die während des Forschungsprozesses von den Teilnehmern gesammelt wurden, wurde das Programm SPSS 25.0 verwendet. Bei der Analyse der Daten wurde der t-Test für unabhängige Stichproben für gepaarte Studien verwendet, die einseitige Varianzanalyse wurde verwendet, um festzustellen, ob der Unterschied in den Ergebnissen zwischen drei oder mehr Gruppen signifikant war, der Pearson-Produkt-Moment-Korrelationskoeffizient wurde verwendet, um die Beziehung zwischen den Variablen zu bestimmen, und die multiple lineare Regressionsanalyse wurde verwendet, um zu analysieren, ob die psychologische Flexibilität und die positiven und negativen Emotionsniveaus der Universitätsstudenten die psychologische Resilienz vorhersagen. Der im Rahmen der Studie durchgeführte t-Test für unabhängige Stichproben ergab, dass ein signifikanter Unterschied zwischen psychologischer Resilienz und dem Erhalt psychologischer Unterstützung besteht. Nach den Ergebnissen der im Rahmen der Studie durchgeführten einseitigen Varianzanalyse wurde ebenfalls ein signifikanter Zusammenhang zwischen psychologischer Resilienz und sozialer Unterstützung festgestellt. Die Ergebnisse der multiplen linearen Regressionsanalyse ergaben, dass die Variablen 52 % der Gesamtvarianz der psychologischen Resilienz erklärten. Die Ergebnisse der Studie wurden im Lichte der Literatur diskutiert und es wurden einige Vorschläge für zukünftige Forschung gemacht.

References

  • Açak, M. ve Karademir, T. (2019). Spor kulübüne güven ölçeğinin geliştirilmesi: Geçerlilik ve güvenirlilik çalışması. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 21(1), 54-66.
  • Adagide Demirel, S., Eğlence, R. ve Kaçmaz, E. (2012). Üniversite öğrencilerinin ruhsal durumlarının belirlenmesi. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 1(1), 18-29. Akyıldırım-Damran, P. (2017). Üniversitede benlik saygısı algılanan sosyal destek ve psikolojik sağlamlık arasındaki ilişkinin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek Lisans tezi]. İstanbul Arel Üniversitesi.
  • Alanazi, Z. (2020). Resilience, health and stress: using an ecological system model [Doctoral dissertation]. University of Leicester.
  • American Psychological Association. (2014). The road to resilience. Washington, DC: American Psychological Association. Retrieved from http://www.apa.org/helpcenter/road-resilience.aspx
  • Archer, R., Lewis, R., Yarker, J., Zernerova, L., ve Flaxman, P. E. (2024). Increasing workforce psychological flexibility through organization-wide training: Influence on stress resilience, job burnout, and performance. Journal of Contextual Behavioral Science, 33, 100799. https://doi.org/10.1016/j.jcbs.2024.100799
  • Atkins, P. W. B. ve Parker, S. K. (2012). Understanding individual compassion in organizations: the role of appraisals and psychological flexibility. Academy of Management Review, 37(4), 524–46. https://doi.org/10.5465/amr.2010.0490
  • Aydın, M. ve Egemberdiyeva, A. (2018). Üniversite öğrencilerinin psikolojik sağlamlık düzeylerinin incelenmesi. Türkiye Eğitim Dergisi, 3(1), 37-53.
  • Aydoğan D. ve Eryiğit-Madzwamuse, S. (2020). Okullarda yılmazlığı güçlendirme el kitabı tüm okul yaklaşımı. Pegem Akademi Yayınları.
  • Bahadır, E. (2009). Sağlıkla ilgili fakültelerde eğitime başlayan öğrencilerin psikolojik sağlamlık düzeyleri. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Hacettepe Üniversitesi.
  • Bostan, B. C. (2018). Ergenlerde algılanan psikolojik istismar ve öznel iyi oluş ilişkisinde, psikolojik sağlamlık ve sosyal bağlılığın rolü. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Pamukkale Üniversitesi.
  • Buçakçı, M. G. (2022). Aile içi iletişim ile psikolojik sağlamlık arasındaki ilişkide zihinselleştirme ve psikolojik esnekliğin etkilerinin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Başkent Üniversitesi.
  • Büyüköztürk, Ş., Çokluk, Ö. ve Köklü, N. (2011). Sosyal bilimler için istatistik. Pegem Akademi.
  • Carlson, D. J. (2001). Development and validation of a College Resilience Questionnaire. [Doctoral dissertation]. The University of Nebraska-Lincoln.
  • Cevizci, O. ve Müezzin, E. E. (2019). Sağlık çalışanlarında psikolojik belirtilerin ve psikolojik dayanıklılığın incelenmesi. Kıbrıs Türk Psikiyatri ve Psikoloji Dergisi, 1(3), 166-172. https://doi.org/10.35365/ctjpp.19.1.21
  • Chmitorz, A., Kunzler, A., Helmreich, I., Tüscher, O., Kalisch, R., Kubiak, T., ... ve Lieb, K. (2018). Intervention studies to foster resilience–A systematic review and proposal for a resilience framework in future intervention studies. Clinical Psychology Review, 59, 78-100. https://doi.org/10.1016/j.cpr.2017.11.002
  • Daks, J. S., Peltz, J. S. ve Rogge, R. D. (2020). Psychological flexibility and inflexibility as sources of resiliency and risk during a pandemic: Modeling the cascade of COVID-19 stress on family systems with a contextual behavioral science lens. Journal of Contextual Behavioral Science, 18, 16-27. https://doi.org/10.1016/j.jcbs.2020.08.003
  • Doğan, T. (2015). Kısa Psikolojik Sağlamlık Ölçeği’nin Türkçe uyarlaması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. The Journal of Happiness & Well-Being, 3(1), 93-102.
  • Durlak, J. A. (1998). Common risk and protective factors in successful prevention programs. American Journal of Orthopsychiatry, 68(4), 512–520. https://doi.org/10.1037/h0080360
  • Eraslan, Ö. (2014). Üniversite öğrencilerinde psikolojik sağlamlık ile depresif belirtiler ve yaşam memnuniyeti arasındaki ilişkide benlik saygısı, pozitif dünya görüşü ve umudun aracı rolünün incelenmesi. [Yayımlamamış yüksek lisans tezi]. Hacettepe Üniversitesi.
  • Forman, E. M. ve Herbert, J. D. (2009). New directions in cognitive behavior therapy: Acceptance-based therapies. General Principles and Empirically Supported Techniques of Cognitive Behavior Therapy, 52009, 77-101. https://doi.org/10.1016/j.appet.2014.10.004
  • Games, P. A. (1971). Multiple comparisons of means. American Educational Research Journal, 8(3), 531-565. https://doi.org/10.3102/00028312008003531
  • Gençöz, T. (2000). Pozitif ve negatif duygu ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Türk Psikoloji Dergisi, 15(46), 19-26.
  • Giri, S. P., & Maurya, A. K. (2021). A neglected reality of mass media during COVID-19: Effect of pandemic news on individual's positive and negative emotion and psychological resilience. Personality and individual differences, 180, 110962. https://doi.org/10.1016/j.paid.2021.110962
  • Goleman, D. (2015). Emotional intelligence (eq). Journal of K, 6, 71-77.
  • Gürkan, E. (2022). Üniversite öğrencilerinin psikolojik sağlamlıklarını yordamada bilişsel esneklik ve maneviyatın rolü [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. İbn Haldun Üniversitesi.
  • Harris, R. (2006). Embracing your demons: An overview of acceptance and commitment therapy. Psychotherapy in Australia, 12(4), 6-70.
  • Hornor, G. (2017). Resilience. Journal of pediatric health care, 31(3), 384-390. https://doi.org/10.1016/j.pedhc.2016.09.005
  • Jo, D., Pyo, S., Hwang, Y., Seung, Y., & Yang, E. (2024). What makes us strong: Conceptual and functional comparisons of psychological flexibility and resilience. Journal of Contextual Behavioral Science, 33, 100798. https://doi.org/10.1016/j.jcbs.2024.100798
  • Karaırmak, O. (2006). Resilience, risk and protective factors. Turkish Psychological Counseling and Guidance Journal, 26(3), 129-142. https://doi.org/10.17066/pdrd.22262
  • Karasar, N. (2014). Bilimsel araştırma yöntemi. Nobel Yayınevi.
  • Karasar, N. (2011). Bilimsel araştırma yöntemi. (11. Baskı). Nobel Yayınevi.
  • Kashdan, T. B. ve Rottenberg, J. (2010). Psychological flexibility as a fundamental aspect of health. Clinical Psychology Review, 30(7), 865-878. https://doi.org/10.1016/j.cpr.2010.03.001
  • Kelekçi, F. (2023). Ruh sağlığı ile yaşam doyumu arasındaki ilişkide psikolojik sağlamlığın aracı rolü. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Beykoz Üniversitesi.
  • Masten, A. S. (2018). Resilience theory and research on children and families: Past, present, and promise. Journal of Family Theory & Review, 10(1), 12-31. https://doi.org/10.1111/jftr.12255
  • Nunnally, J. C. (1978). An overview of psychological measurement. Clinical Diagnosis Of Mental Disorders: A Handbook, 97-146. https://doi.org/10.1007/978-1-4684-2490-4_4
  • Richardson, C. M. ve Jost, S. A. (2019). Psychological flexibility as a mediator of the association between early life trauma and psychological symptoms. Personality And İndividual Differences, 141, 101-106. https://doi.org/10.1016/j.paid.2018.12.029
  • Rutter, M. (1999). Resilience concepts and findings: Implications for family therapy. Journal Of Family Therapy, 21(2), 119-144. https://doi.org/10.1111/1467-6427.00108
  • Scheffé, H. (1953). A method for judging all contrasts in the analysis of variance. Biometrika, 40(1-2), 87-110. https://doi.org/10.1093/biomet/40.1-2.87
  • Shetgiri, R., Kataoka, S.H., Ryan, G.W., Askew, LM, Chung, P.J. ve Schuster, MA (2009). Risk and resilience in Latinos: A community-based participatory research study. American Journal of Preventive Medicine, 37(6), S217-S224. https://doi.org/10.1016/j.amepre.2009.08.001
  • Smith, B. W., Dalen, J., Wiggins, K., Tooley, E., Christopher, P. ve Jennifer Bernard, J. (2008). The brief resilience scale: Assessing the ability to bounce back. International Journal of Behavioral Medicine, 15, 194–200. https://doi.org/10.1080/10705500802222972
  • Stabbe, O. K., Rolffs, J. L. ve Rogge, R. D. (2019). Flexibly and/or inflexibly embracing life: Identifying fundamental approaches to life with latent profile analyses on the dimensions of the Hexaflex model. Journal of Contextual Behavioral Science, 12, 106-118. https://doi.org/10.1016/j.jcbs.2019.03.003
  • Subaşı, A. R. (2022). Öğretmen adaylarının psikolojik esneklik düzeylerinin öz duyarlık ve psikolojik sağlamlık düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Kocaeli Üniversitesi.
  • Şeker, Z. (2021). Öykü ve fiziksel temas yoluyla psikolojik travmaya maruz kalan meslek gruplarında, dolaylı travmatizasyon, merhamet düzeyi ve yorgunluğu, psikolojik sağlamlık ve travma sonrası büyümenin araştırılması. [Yayımlanmamış doktora tezi]. Kocaeli Üniversitesi.
  • Tatlılıoğlu, K. (2010). Karar verme stilleri ve kişilik özelliklerinin değerlendirilmesi, [Yayımlanmamış doktora tezi]. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Terzi, Ş. (2008). Üniversite ögrencilerinin psikolojik dayanıklılıkları ve algıladıkları sosyal destek arasındaki ilişki. Türk Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik Dergisi, 3(29), 1-11. https://doi.org/10.17066/pdrd.34849
  • Uygur, S. S. ve Karaca, R. (2020). Psikolojik esneklik ölçeği: geliştirilmesi, geçerliği ve güvenirliği. Turkish Studies – Education, 15(5), 3797-3826. https://dx.doi.org/10.47423/TurkishStudies.44949
  • Vangölü, M. S. (2022). Psikolojik sağlamlığın ergenlerin psikolojik katılık düzeyleri üzerindeki yordayıcı etkisi. Sosyal Bilimler Geliştirme Dergisi, 7(33), 461-470. http://dx.doi.org/10.31567/ssd.710
  • Watson, D., Clark, L. A. ve Tellegen, A. (1988). Development and validation of brief measures of positive and negative affect: the PANAS scales. Journal Of Personality And Social Psychology, 54(6), 1063. http://doi.org/10.1037//0022-3514.54.6.1063
  • Yalçın, Y. (2020). Üniversite öğrencilerinde psikolojik iyi oluş ve psikolojik sağlamlık düzeylerinin benlik saygısı yönünden incelenmesi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Üsküdar Üniversitesi.
  • Yaşar, K. (2015). Eğitim fakültesi öğrencilerinin öznel iyi oluş düzeyleri ile psikolojik sağlamlık ve affetme düzeyleri arasındaki ilişki [Yayımlanmamış doktora tezi]. Bursa Uludağ Üniversitesi.
  • Yelpaze, İ. (2021). Uluslararası üniversite öğrencilerinin yalnızlık düzeylerinin yordayıcısı olarak bilişsel esneklik ve psikolojik sağlamlık. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(1), 105-131. https://doi.org/10.29299/kefad.886199
  • Yıldırım, O. (2019). Ergenlerde akıllı telefondan yoksun kalma korkusu (nomofobi) ile sosyodemografik değişkenler, temel psikolojik ihtiyaçlar, sürekli kaygı ve mutluluk arasındaki ilişkinin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. İnönü Üniversitesi.
  • Yıldız, M. (2017). Üniversite öğrencilerinde erken dönem uyumsuz şemaların depresif belirtilere etkisi. Ihlara Eğitim Araştırmaları Dergisi. 2(2), 18-23.
  • Yıldız, F. ve Kabasakal, Z. (2023). Üniversite öğrencilerinin kariyer uyumluluk düzeylerinin kariyer endişeleri ve kariyer kararı verme öz yeterliği açısından incelenmesi. Akademik Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi (AKAD), 15(28), 91-103. https://doi.org/10.20990/kilisiibfakademik.1246185
  • Yoca, B. (2022) Üniversite öğrencilerinin algılanan stres, savunmacı kötümserlik, psikolojik esneklik ve psikolojik sağlamlık düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Mersin Üniversitesi.

Enquête sur la résilience psychologique des étudiants universitaires en termes d'émotions positives et négatives et de flexibilité psychologique

Year 2024, Issue: 62, 2714 - 2729, 30.12.2024
https://doi.org/10.53444/deubefd.1431t6esa55

Abstract

L'objectif de cette étude est d'examiner la relation entre la résilience psychologique, les émotions positives et négatives et la flexibilité psychologique des étudiants universitaires. 421 étudiants (276 femmes, 145 hommes) ont participé à l'étude. L'échelle de résilience psychologique, l'échelle des émotions positives et négatives, l'échelle de flexibilité psychologique et le formulaire d'informations personnelles préparé par les chercheurs ont été utilisés comme outils de collecte de données. L'échantillon de l'étude était composé de 421 étudiants universitaires qui ont été déterminés par une méthode d'échantillonnage pratique parmi les étudiants qui étudient dans différentes facultés d'universités en Turquie au cours de l'année académique 2022-2023. Le programme SPSS 25.0 a été utilisé pour analyser les données recueillies auprès des participants au cours du processus de recherche. Dans l'analyse des données, le test t des échantillons indépendants a été utilisé pour les études par paires, l'analyse de variance à sens unique a été utilisée pour déterminer si la différence des scores entre trois groupes ou plus était significative, le coefficient de corrélation du moment produit de Pearson a été utilisé pour déterminer la relation entre les variables et l'analyse de régression linéaire multiple a été utilisée pour analyser si la flexibilité psychologique et les niveaux d'émotions positives et négatives des étudiants universitaires prédisent la résilience psychologique. Selon le test t d'échantillon indépendant réalisé dans le cadre des résultats de l'étude, il a été constaté qu'il existait une différence significative entre la résilience psychologique et le fait de bénéficier d'un soutien psychologique. Toujours selon les résultats de l'analyse de variance à sens unique menée dans le cadre de l'étude, une relation significative a été obtenue entre la résilience psychologique et le soutien social. Selon les résultats de l'analyse de régression linéaire multiple, les variables expliquent 52 % de la variance totale de la résilience psychologique. Les résultats de l'étude ont été discutés à la lumière de la littérature et des suggestions ont été faites pour les recherches futures.

References

  • Açak, M. ve Karademir, T. (2019). Spor kulübüne güven ölçeğinin geliştirilmesi: Geçerlilik ve güvenirlilik çalışması. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 21(1), 54-66.
  • Adagide Demirel, S., Eğlence, R. ve Kaçmaz, E. (2012). Üniversite öğrencilerinin ruhsal durumlarının belirlenmesi. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 1(1), 18-29. Akyıldırım-Damran, P. (2017). Üniversitede benlik saygısı algılanan sosyal destek ve psikolojik sağlamlık arasındaki ilişkinin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek Lisans tezi]. İstanbul Arel Üniversitesi.
  • Alanazi, Z. (2020). Resilience, health and stress: using an ecological system model [Doctoral dissertation]. University of Leicester.
  • American Psychological Association. (2014). The road to resilience. Washington, DC: American Psychological Association. Retrieved from http://www.apa.org/helpcenter/road-resilience.aspx
  • Archer, R., Lewis, R., Yarker, J., Zernerova, L., ve Flaxman, P. E. (2024). Increasing workforce psychological flexibility through organization-wide training: Influence on stress resilience, job burnout, and performance. Journal of Contextual Behavioral Science, 33, 100799. https://doi.org/10.1016/j.jcbs.2024.100799
  • Atkins, P. W. B. ve Parker, S. K. (2012). Understanding individual compassion in organizations: the role of appraisals and psychological flexibility. Academy of Management Review, 37(4), 524–46. https://doi.org/10.5465/amr.2010.0490
  • Aydın, M. ve Egemberdiyeva, A. (2018). Üniversite öğrencilerinin psikolojik sağlamlık düzeylerinin incelenmesi. Türkiye Eğitim Dergisi, 3(1), 37-53.
  • Aydoğan D. ve Eryiğit-Madzwamuse, S. (2020). Okullarda yılmazlığı güçlendirme el kitabı tüm okul yaklaşımı. Pegem Akademi Yayınları.
  • Bahadır, E. (2009). Sağlıkla ilgili fakültelerde eğitime başlayan öğrencilerin psikolojik sağlamlık düzeyleri. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Hacettepe Üniversitesi.
  • Bostan, B. C. (2018). Ergenlerde algılanan psikolojik istismar ve öznel iyi oluş ilişkisinde, psikolojik sağlamlık ve sosyal bağlılığın rolü. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Pamukkale Üniversitesi.
  • Buçakçı, M. G. (2022). Aile içi iletişim ile psikolojik sağlamlık arasındaki ilişkide zihinselleştirme ve psikolojik esnekliğin etkilerinin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Başkent Üniversitesi.
  • Büyüköztürk, Ş., Çokluk, Ö. ve Köklü, N. (2011). Sosyal bilimler için istatistik. Pegem Akademi.
  • Carlson, D. J. (2001). Development and validation of a College Resilience Questionnaire. [Doctoral dissertation]. The University of Nebraska-Lincoln.
  • Cevizci, O. ve Müezzin, E. E. (2019). Sağlık çalışanlarında psikolojik belirtilerin ve psikolojik dayanıklılığın incelenmesi. Kıbrıs Türk Psikiyatri ve Psikoloji Dergisi, 1(3), 166-172. https://doi.org/10.35365/ctjpp.19.1.21
  • Chmitorz, A., Kunzler, A., Helmreich, I., Tüscher, O., Kalisch, R., Kubiak, T., ... ve Lieb, K. (2018). Intervention studies to foster resilience–A systematic review and proposal for a resilience framework in future intervention studies. Clinical Psychology Review, 59, 78-100. https://doi.org/10.1016/j.cpr.2017.11.002
  • Daks, J. S., Peltz, J. S. ve Rogge, R. D. (2020). Psychological flexibility and inflexibility as sources of resiliency and risk during a pandemic: Modeling the cascade of COVID-19 stress on family systems with a contextual behavioral science lens. Journal of Contextual Behavioral Science, 18, 16-27. https://doi.org/10.1016/j.jcbs.2020.08.003
  • Doğan, T. (2015). Kısa Psikolojik Sağlamlık Ölçeği’nin Türkçe uyarlaması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. The Journal of Happiness & Well-Being, 3(1), 93-102.
  • Durlak, J. A. (1998). Common risk and protective factors in successful prevention programs. American Journal of Orthopsychiatry, 68(4), 512–520. https://doi.org/10.1037/h0080360
  • Eraslan, Ö. (2014). Üniversite öğrencilerinde psikolojik sağlamlık ile depresif belirtiler ve yaşam memnuniyeti arasındaki ilişkide benlik saygısı, pozitif dünya görüşü ve umudun aracı rolünün incelenmesi. [Yayımlamamış yüksek lisans tezi]. Hacettepe Üniversitesi.
  • Forman, E. M. ve Herbert, J. D. (2009). New directions in cognitive behavior therapy: Acceptance-based therapies. General Principles and Empirically Supported Techniques of Cognitive Behavior Therapy, 52009, 77-101. https://doi.org/10.1016/j.appet.2014.10.004
  • Games, P. A. (1971). Multiple comparisons of means. American Educational Research Journal, 8(3), 531-565. https://doi.org/10.3102/00028312008003531
  • Gençöz, T. (2000). Pozitif ve negatif duygu ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Türk Psikoloji Dergisi, 15(46), 19-26.
  • Giri, S. P., & Maurya, A. K. (2021). A neglected reality of mass media during COVID-19: Effect of pandemic news on individual's positive and negative emotion and psychological resilience. Personality and individual differences, 180, 110962. https://doi.org/10.1016/j.paid.2021.110962
  • Goleman, D. (2015). Emotional intelligence (eq). Journal of K, 6, 71-77.
  • Gürkan, E. (2022). Üniversite öğrencilerinin psikolojik sağlamlıklarını yordamada bilişsel esneklik ve maneviyatın rolü [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. İbn Haldun Üniversitesi.
  • Harris, R. (2006). Embracing your demons: An overview of acceptance and commitment therapy. Psychotherapy in Australia, 12(4), 6-70.
  • Hornor, G. (2017). Resilience. Journal of pediatric health care, 31(3), 384-390. https://doi.org/10.1016/j.pedhc.2016.09.005
  • Jo, D., Pyo, S., Hwang, Y., Seung, Y., & Yang, E. (2024). What makes us strong: Conceptual and functional comparisons of psychological flexibility and resilience. Journal of Contextual Behavioral Science, 33, 100798. https://doi.org/10.1016/j.jcbs.2024.100798
  • Karaırmak, O. (2006). Resilience, risk and protective factors. Turkish Psychological Counseling and Guidance Journal, 26(3), 129-142. https://doi.org/10.17066/pdrd.22262
  • Karasar, N. (2014). Bilimsel araştırma yöntemi. Nobel Yayınevi.
  • Karasar, N. (2011). Bilimsel araştırma yöntemi. (11. Baskı). Nobel Yayınevi.
  • Kashdan, T. B. ve Rottenberg, J. (2010). Psychological flexibility as a fundamental aspect of health. Clinical Psychology Review, 30(7), 865-878. https://doi.org/10.1016/j.cpr.2010.03.001
  • Kelekçi, F. (2023). Ruh sağlığı ile yaşam doyumu arasındaki ilişkide psikolojik sağlamlığın aracı rolü. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Beykoz Üniversitesi.
  • Masten, A. S. (2018). Resilience theory and research on children and families: Past, present, and promise. Journal of Family Theory & Review, 10(1), 12-31. https://doi.org/10.1111/jftr.12255
  • Nunnally, J. C. (1978). An overview of psychological measurement. Clinical Diagnosis Of Mental Disorders: A Handbook, 97-146. https://doi.org/10.1007/978-1-4684-2490-4_4
  • Richardson, C. M. ve Jost, S. A. (2019). Psychological flexibility as a mediator of the association between early life trauma and psychological symptoms. Personality And İndividual Differences, 141, 101-106. https://doi.org/10.1016/j.paid.2018.12.029
  • Rutter, M. (1999). Resilience concepts and findings: Implications for family therapy. Journal Of Family Therapy, 21(2), 119-144. https://doi.org/10.1111/1467-6427.00108
  • Scheffé, H. (1953). A method for judging all contrasts in the analysis of variance. Biometrika, 40(1-2), 87-110. https://doi.org/10.1093/biomet/40.1-2.87
  • Shetgiri, R., Kataoka, S.H., Ryan, G.W., Askew, LM, Chung, P.J. ve Schuster, MA (2009). Risk and resilience in Latinos: A community-based participatory research study. American Journal of Preventive Medicine, 37(6), S217-S224. https://doi.org/10.1016/j.amepre.2009.08.001
  • Smith, B. W., Dalen, J., Wiggins, K., Tooley, E., Christopher, P. ve Jennifer Bernard, J. (2008). The brief resilience scale: Assessing the ability to bounce back. International Journal of Behavioral Medicine, 15, 194–200. https://doi.org/10.1080/10705500802222972
  • Stabbe, O. K., Rolffs, J. L. ve Rogge, R. D. (2019). Flexibly and/or inflexibly embracing life: Identifying fundamental approaches to life with latent profile analyses on the dimensions of the Hexaflex model. Journal of Contextual Behavioral Science, 12, 106-118. https://doi.org/10.1016/j.jcbs.2019.03.003
  • Subaşı, A. R. (2022). Öğretmen adaylarının psikolojik esneklik düzeylerinin öz duyarlık ve psikolojik sağlamlık düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Kocaeli Üniversitesi.
  • Şeker, Z. (2021). Öykü ve fiziksel temas yoluyla psikolojik travmaya maruz kalan meslek gruplarında, dolaylı travmatizasyon, merhamet düzeyi ve yorgunluğu, psikolojik sağlamlık ve travma sonrası büyümenin araştırılması. [Yayımlanmamış doktora tezi]. Kocaeli Üniversitesi.
  • Tatlılıoğlu, K. (2010). Karar verme stilleri ve kişilik özelliklerinin değerlendirilmesi, [Yayımlanmamış doktora tezi]. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Terzi, Ş. (2008). Üniversite ögrencilerinin psikolojik dayanıklılıkları ve algıladıkları sosyal destek arasındaki ilişki. Türk Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik Dergisi, 3(29), 1-11. https://doi.org/10.17066/pdrd.34849
  • Uygur, S. S. ve Karaca, R. (2020). Psikolojik esneklik ölçeği: geliştirilmesi, geçerliği ve güvenirliği. Turkish Studies – Education, 15(5), 3797-3826. https://dx.doi.org/10.47423/TurkishStudies.44949
  • Vangölü, M. S. (2022). Psikolojik sağlamlığın ergenlerin psikolojik katılık düzeyleri üzerindeki yordayıcı etkisi. Sosyal Bilimler Geliştirme Dergisi, 7(33), 461-470. http://dx.doi.org/10.31567/ssd.710
  • Watson, D., Clark, L. A. ve Tellegen, A. (1988). Development and validation of brief measures of positive and negative affect: the PANAS scales. Journal Of Personality And Social Psychology, 54(6), 1063. http://doi.org/10.1037//0022-3514.54.6.1063
  • Yalçın, Y. (2020). Üniversite öğrencilerinde psikolojik iyi oluş ve psikolojik sağlamlık düzeylerinin benlik saygısı yönünden incelenmesi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Üsküdar Üniversitesi.
  • Yaşar, K. (2015). Eğitim fakültesi öğrencilerinin öznel iyi oluş düzeyleri ile psikolojik sağlamlık ve affetme düzeyleri arasındaki ilişki [Yayımlanmamış doktora tezi]. Bursa Uludağ Üniversitesi.
  • Yelpaze, İ. (2021). Uluslararası üniversite öğrencilerinin yalnızlık düzeylerinin yordayıcısı olarak bilişsel esneklik ve psikolojik sağlamlık. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(1), 105-131. https://doi.org/10.29299/kefad.886199
  • Yıldırım, O. (2019). Ergenlerde akıllı telefondan yoksun kalma korkusu (nomofobi) ile sosyodemografik değişkenler, temel psikolojik ihtiyaçlar, sürekli kaygı ve mutluluk arasındaki ilişkinin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. İnönü Üniversitesi.
  • Yıldız, M. (2017). Üniversite öğrencilerinde erken dönem uyumsuz şemaların depresif belirtilere etkisi. Ihlara Eğitim Araştırmaları Dergisi. 2(2), 18-23.
  • Yıldız, F. ve Kabasakal, Z. (2023). Üniversite öğrencilerinin kariyer uyumluluk düzeylerinin kariyer endişeleri ve kariyer kararı verme öz yeterliği açısından incelenmesi. Akademik Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi (AKAD), 15(28), 91-103. https://doi.org/10.20990/kilisiibfakademik.1246185
  • Yoca, B. (2022) Üniversite öğrencilerinin algılanan stres, savunmacı kötümserlik, psikolojik esneklik ve psikolojik sağlamlık düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Mersin Üniversitesi.

Investigation of Psychological Resilience of University Students in Terms of Positive and Negative Emotions and Psychological Flexibility

Year 2024, Issue: 62, 2714 - 2729, 30.12.2024
https://doi.org/10.53444/deubefd.1431t6esa55

Abstract

The aim of this study is to examine the relationship between psychological resilience, positive and negative emotions and psychological flexibility of university students. 421 (276 female, 145 male) university students participated in the study. The Brief Psychological Resilience Scale, Positive Negative Emotion Scale, Psychological Flexibility Scale and Personal Information Form prepared by the researchers were used as data collection tools. The sample of the study consisted of 421 university students who were determined by convenient sampling method among the students studying in different faculties of universities in Turkey in the 2022-2023 academic year. SPSS 25.0 package program was used to analyze the data collected from the participants during the research process. In the analysis of the data, independent samples t test was used for paired studies, one-way analysis of variance was used to determine whether the difference in scores between three or more groups was significant, Pearson Product Moment Correlation Coefficient was used to determine the relationship between variables, and Multiple Linear Regression analysis was used to analyze whether psychological resilience and positive and negative emotion levels of university students predict psychological resilience. According to the independent sample t test conducted within the scope of the findings of the study, it was seen that there was a significant difference between psychological resilience and receiving psychological support. Again, according to the findings of one-way analysis of variance conducted in the context of the study, a significant relationship was obtained between psychological resilience and social support. According to the results of multiple linear regression analysis, it was found that the variables explained 52% of the total variance of psychological resilience. The findings obtained from the study were discussed in the light of the literature and some suggestions were made for future research.

References

  • Açak, M. ve Karademir, T. (2019). Spor kulübüne güven ölçeğinin geliştirilmesi: Geçerlilik ve güvenirlilik çalışması. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 21(1), 54-66.
  • Adagide Demirel, S., Eğlence, R. ve Kaçmaz, E. (2012). Üniversite öğrencilerinin ruhsal durumlarının belirlenmesi. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 1(1), 18-29. Akyıldırım-Damran, P. (2017). Üniversitede benlik saygısı algılanan sosyal destek ve psikolojik sağlamlık arasındaki ilişkinin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek Lisans tezi]. İstanbul Arel Üniversitesi.
  • Alanazi, Z. (2020). Resilience, health and stress: using an ecological system model [Doctoral dissertation]. University of Leicester.
  • American Psychological Association. (2014). The road to resilience. Washington, DC: American Psychological Association. Retrieved from http://www.apa.org/helpcenter/road-resilience.aspx
  • Archer, R., Lewis, R., Yarker, J., Zernerova, L., ve Flaxman, P. E. (2024). Increasing workforce psychological flexibility through organization-wide training: Influence on stress resilience, job burnout, and performance. Journal of Contextual Behavioral Science, 33, 100799. https://doi.org/10.1016/j.jcbs.2024.100799
  • Atkins, P. W. B. ve Parker, S. K. (2012). Understanding individual compassion in organizations: the role of appraisals and psychological flexibility. Academy of Management Review, 37(4), 524–46. https://doi.org/10.5465/amr.2010.0490
  • Aydın, M. ve Egemberdiyeva, A. (2018). Üniversite öğrencilerinin psikolojik sağlamlık düzeylerinin incelenmesi. Türkiye Eğitim Dergisi, 3(1), 37-53.
  • Aydoğan D. ve Eryiğit-Madzwamuse, S. (2020). Okullarda yılmazlığı güçlendirme el kitabı tüm okul yaklaşımı. Pegem Akademi Yayınları.
  • Bahadır, E. (2009). Sağlıkla ilgili fakültelerde eğitime başlayan öğrencilerin psikolojik sağlamlık düzeyleri. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Hacettepe Üniversitesi.
  • Bostan, B. C. (2018). Ergenlerde algılanan psikolojik istismar ve öznel iyi oluş ilişkisinde, psikolojik sağlamlık ve sosyal bağlılığın rolü. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Pamukkale Üniversitesi.
  • Buçakçı, M. G. (2022). Aile içi iletişim ile psikolojik sağlamlık arasındaki ilişkide zihinselleştirme ve psikolojik esnekliğin etkilerinin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Başkent Üniversitesi.
  • Büyüköztürk, Ş., Çokluk, Ö. ve Köklü, N. (2011). Sosyal bilimler için istatistik. Pegem Akademi.
  • Carlson, D. J. (2001). Development and validation of a College Resilience Questionnaire. [Doctoral dissertation]. The University of Nebraska-Lincoln.
  • Cevizci, O. ve Müezzin, E. E. (2019). Sağlık çalışanlarında psikolojik belirtilerin ve psikolojik dayanıklılığın incelenmesi. Kıbrıs Türk Psikiyatri ve Psikoloji Dergisi, 1(3), 166-172. https://doi.org/10.35365/ctjpp.19.1.21
  • Chmitorz, A., Kunzler, A., Helmreich, I., Tüscher, O., Kalisch, R., Kubiak, T., ... ve Lieb, K. (2018). Intervention studies to foster resilience–A systematic review and proposal for a resilience framework in future intervention studies. Clinical Psychology Review, 59, 78-100. https://doi.org/10.1016/j.cpr.2017.11.002
  • Daks, J. S., Peltz, J. S. ve Rogge, R. D. (2020). Psychological flexibility and inflexibility as sources of resiliency and risk during a pandemic: Modeling the cascade of COVID-19 stress on family systems with a contextual behavioral science lens. Journal of Contextual Behavioral Science, 18, 16-27. https://doi.org/10.1016/j.jcbs.2020.08.003
  • Doğan, T. (2015). Kısa Psikolojik Sağlamlık Ölçeği’nin Türkçe uyarlaması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. The Journal of Happiness & Well-Being, 3(1), 93-102.
  • Durlak, J. A. (1998). Common risk and protective factors in successful prevention programs. American Journal of Orthopsychiatry, 68(4), 512–520. https://doi.org/10.1037/h0080360
  • Eraslan, Ö. (2014). Üniversite öğrencilerinde psikolojik sağlamlık ile depresif belirtiler ve yaşam memnuniyeti arasındaki ilişkide benlik saygısı, pozitif dünya görüşü ve umudun aracı rolünün incelenmesi. [Yayımlamamış yüksek lisans tezi]. Hacettepe Üniversitesi.
  • Forman, E. M. ve Herbert, J. D. (2009). New directions in cognitive behavior therapy: Acceptance-based therapies. General Principles and Empirically Supported Techniques of Cognitive Behavior Therapy, 52009, 77-101. https://doi.org/10.1016/j.appet.2014.10.004
  • Games, P. A. (1971). Multiple comparisons of means. American Educational Research Journal, 8(3), 531-565. https://doi.org/10.3102/00028312008003531
  • Gençöz, T. (2000). Pozitif ve negatif duygu ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Türk Psikoloji Dergisi, 15(46), 19-26.
  • Giri, S. P., & Maurya, A. K. (2021). A neglected reality of mass media during COVID-19: Effect of pandemic news on individual's positive and negative emotion and psychological resilience. Personality and individual differences, 180, 110962. https://doi.org/10.1016/j.paid.2021.110962
  • Goleman, D. (2015). Emotional intelligence (eq). Journal of K, 6, 71-77.
  • Gürkan, E. (2022). Üniversite öğrencilerinin psikolojik sağlamlıklarını yordamada bilişsel esneklik ve maneviyatın rolü [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. İbn Haldun Üniversitesi.
  • Harris, R. (2006). Embracing your demons: An overview of acceptance and commitment therapy. Psychotherapy in Australia, 12(4), 6-70.
  • Hornor, G. (2017). Resilience. Journal of pediatric health care, 31(3), 384-390. https://doi.org/10.1016/j.pedhc.2016.09.005
  • Jo, D., Pyo, S., Hwang, Y., Seung, Y., & Yang, E. (2024). What makes us strong: Conceptual and functional comparisons of psychological flexibility and resilience. Journal of Contextual Behavioral Science, 33, 100798. https://doi.org/10.1016/j.jcbs.2024.100798
  • Karaırmak, O. (2006). Resilience, risk and protective factors. Turkish Psychological Counseling and Guidance Journal, 26(3), 129-142. https://doi.org/10.17066/pdrd.22262
  • Karasar, N. (2014). Bilimsel araştırma yöntemi. Nobel Yayınevi.
  • Karasar, N. (2011). Bilimsel araştırma yöntemi. (11. Baskı). Nobel Yayınevi.
  • Kashdan, T. B. ve Rottenberg, J. (2010). Psychological flexibility as a fundamental aspect of health. Clinical Psychology Review, 30(7), 865-878. https://doi.org/10.1016/j.cpr.2010.03.001
  • Kelekçi, F. (2023). Ruh sağlığı ile yaşam doyumu arasındaki ilişkide psikolojik sağlamlığın aracı rolü. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Beykoz Üniversitesi.
  • Masten, A. S. (2018). Resilience theory and research on children and families: Past, present, and promise. Journal of Family Theory & Review, 10(1), 12-31. https://doi.org/10.1111/jftr.12255
  • Nunnally, J. C. (1978). An overview of psychological measurement. Clinical Diagnosis Of Mental Disorders: A Handbook, 97-146. https://doi.org/10.1007/978-1-4684-2490-4_4
  • Richardson, C. M. ve Jost, S. A. (2019). Psychological flexibility as a mediator of the association between early life trauma and psychological symptoms. Personality And İndividual Differences, 141, 101-106. https://doi.org/10.1016/j.paid.2018.12.029
  • Rutter, M. (1999). Resilience concepts and findings: Implications for family therapy. Journal Of Family Therapy, 21(2), 119-144. https://doi.org/10.1111/1467-6427.00108
  • Scheffé, H. (1953). A method for judging all contrasts in the analysis of variance. Biometrika, 40(1-2), 87-110. https://doi.org/10.1093/biomet/40.1-2.87
  • Shetgiri, R., Kataoka, S.H., Ryan, G.W., Askew, LM, Chung, P.J. ve Schuster, MA (2009). Risk and resilience in Latinos: A community-based participatory research study. American Journal of Preventive Medicine, 37(6), S217-S224. https://doi.org/10.1016/j.amepre.2009.08.001
  • Smith, B. W., Dalen, J., Wiggins, K., Tooley, E., Christopher, P. ve Jennifer Bernard, J. (2008). The brief resilience scale: Assessing the ability to bounce back. International Journal of Behavioral Medicine, 15, 194–200. https://doi.org/10.1080/10705500802222972
  • Stabbe, O. K., Rolffs, J. L. ve Rogge, R. D. (2019). Flexibly and/or inflexibly embracing life: Identifying fundamental approaches to life with latent profile analyses on the dimensions of the Hexaflex model. Journal of Contextual Behavioral Science, 12, 106-118. https://doi.org/10.1016/j.jcbs.2019.03.003
  • Subaşı, A. R. (2022). Öğretmen adaylarının psikolojik esneklik düzeylerinin öz duyarlık ve psikolojik sağlamlık düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Kocaeli Üniversitesi.
  • Şeker, Z. (2021). Öykü ve fiziksel temas yoluyla psikolojik travmaya maruz kalan meslek gruplarında, dolaylı travmatizasyon, merhamet düzeyi ve yorgunluğu, psikolojik sağlamlık ve travma sonrası büyümenin araştırılması. [Yayımlanmamış doktora tezi]. Kocaeli Üniversitesi.
  • Tatlılıoğlu, K. (2010). Karar verme stilleri ve kişilik özelliklerinin değerlendirilmesi, [Yayımlanmamış doktora tezi]. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Terzi, Ş. (2008). Üniversite ögrencilerinin psikolojik dayanıklılıkları ve algıladıkları sosyal destek arasındaki ilişki. Türk Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik Dergisi, 3(29), 1-11. https://doi.org/10.17066/pdrd.34849
  • Uygur, S. S. ve Karaca, R. (2020). Psikolojik esneklik ölçeği: geliştirilmesi, geçerliği ve güvenirliği. Turkish Studies – Education, 15(5), 3797-3826. https://dx.doi.org/10.47423/TurkishStudies.44949
  • Vangölü, M. S. (2022). Psikolojik sağlamlığın ergenlerin psikolojik katılık düzeyleri üzerindeki yordayıcı etkisi. Sosyal Bilimler Geliştirme Dergisi, 7(33), 461-470. http://dx.doi.org/10.31567/ssd.710
  • Watson, D., Clark, L. A. ve Tellegen, A. (1988). Development and validation of brief measures of positive and negative affect: the PANAS scales. Journal Of Personality And Social Psychology, 54(6), 1063. http://doi.org/10.1037//0022-3514.54.6.1063
  • Yalçın, Y. (2020). Üniversite öğrencilerinde psikolojik iyi oluş ve psikolojik sağlamlık düzeylerinin benlik saygısı yönünden incelenmesi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Üsküdar Üniversitesi.
  • Yaşar, K. (2015). Eğitim fakültesi öğrencilerinin öznel iyi oluş düzeyleri ile psikolojik sağlamlık ve affetme düzeyleri arasındaki ilişki [Yayımlanmamış doktora tezi]. Bursa Uludağ Üniversitesi.
  • Yelpaze, İ. (2021). Uluslararası üniversite öğrencilerinin yalnızlık düzeylerinin yordayıcısı olarak bilişsel esneklik ve psikolojik sağlamlık. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(1), 105-131. https://doi.org/10.29299/kefad.886199
  • Yıldırım, O. (2019). Ergenlerde akıllı telefondan yoksun kalma korkusu (nomofobi) ile sosyodemografik değişkenler, temel psikolojik ihtiyaçlar, sürekli kaygı ve mutluluk arasındaki ilişkinin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. İnönü Üniversitesi.
  • Yıldız, M. (2017). Üniversite öğrencilerinde erken dönem uyumsuz şemaların depresif belirtilere etkisi. Ihlara Eğitim Araştırmaları Dergisi. 2(2), 18-23.
  • Yıldız, F. ve Kabasakal, Z. (2023). Üniversite öğrencilerinin kariyer uyumluluk düzeylerinin kariyer endişeleri ve kariyer kararı verme öz yeterliği açısından incelenmesi. Akademik Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi (AKAD), 15(28), 91-103. https://doi.org/10.20990/kilisiibfakademik.1246185
  • Yoca, B. (2022) Üniversite öğrencilerinin algılanan stres, savunmacı kötümserlik, psikolojik esneklik ve psikolojik sağlamlık düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Mersin Üniversitesi.
There are 55 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Psychological Counseling and Guidance (Other)
Journal Section Articles
Authors

Zekavet Kabasakal 0000-0002-3450-1060

Ferhat Yıldız 0000-0001-9430-1960

Publication Date December 30, 2024
Submission Date February 14, 2024
Acceptance Date December 5, 2024
Published in Issue Year 2024 Issue: 62

Cite

APA Kabasakal, Z., & Yıldız, F. (2024). Üniversite Öğrencilerinin Psikolojik Sağlamlıklarının Pozitif ve Negatif Duygu ile Psikolojik Esneklik Açısından İncelenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi(62), 2714-2729. https://doi.org/10.53444/deubefd.1431t6esa55