Attitude for the teaching profession has an important place in the professional resilience of teacher candidates. Examining the moderating role of pre-service teacher (PST) attitudes for technology will contribute to the enrichment of the literature by looking at the relationship between their attitudes for the profession and their professional resilience from a different perspective. The aim of this study is to examine the moderating role of PST' attitudes for technology in the relationship between their attitudes for the profession and their professional resilience. Relational survey model was used in the study. The research group consists of 407 PST in Gaziantep, which can be reached with an easy sample. As data collection tools; 'Personal Information Form', 'Attitude Scale For the Teaching Profession', 'Professional Resilience Scale for Teaching Candidates', 'Attitude Scale For Technology' were used. The scales used were filled in with a paper-pencil form by the PST. The data gathered throughout the investigation were assessed utilizing quantitative analysis techniques with the use of SPSS software. Descriptive statistics, Pearson correlation analysis, and Hayes (Process) analysis 1 were employed in the examination of the data. The model is used. As a result of the research, it was seen that the attitudes of PST for the profession predicted their professional resilience. However, the relationship between these PST' attitudes for the profession and their professional resilience differs according to their attitudes for technology. It has been determined that PST' attitudes for the profession and their attitudes for technology have a moderating role in the relationship between their professional resilience.
Öğretmenlik mesleğine yönelik tutum, öğretmen adaylarının mesleki dayanıklılıkları için önemli bir yere sahiptir. Öğretmen adaylarının teknolojiye yönelik tutumlarının düzenleyici rolünün incelenmesinin, mesleğe yönelik tutumları ile mesleki dayanıklılıkları arasındaki ilişkiye farklı bir yönden bakarak alan yazının zenginleşmesine katkısı olacaktır. Bu araştırmanın amacı; öğretmen adaylarının mesleğe yönelik tutumları ile mesleki dayanıklılıkları arasındaki ilişkide, teknolojiye yönelik tutumlarının düzenleyici rolünü incelemektir. Araştırmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırma grubunu Gaziantep ilinde kolay örneklem ile ulaşılan 407 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Veri toplama araçları olarak; ‘kişisel bilgi formu’, ‘öğretmenlik mesleğine yönelik tutum ölçeği’, ‘öğretmenlik adayları için mesleki dayanıklılık ölçeği’ ‘teknolojiye yönelik tutum ölçeği’ kullanılmıştır. Kullanılan ölçekler öğretmen adayları tarafından kağıt-kalem formuyla doldurulmuştur. Çalışma kapsamında toplanan veriler, SPSS programı aracılığıyla nicel analiz yöntemleriyle incelendi. Verilerin değerlendirilmesinde tanımlayıcı istatistikler, Pearson korelasyon analizi ve Hayes (Process) analizi 1. Modeli kullanıldı. Araştırma sonucunda; öğretmen adaylarının mesleğe yönelik tutumlarının mesleki dayanıklılıklarını yordadığı, öğretmen adaylarının mesleğe yönelik tutumları ile mesleki dayanıklılıkları arasındaki ilişkinin teknolojiye yönelik tutumlarına göre farklılaştığı ve öğretmen adaylarının mesleğe yönelik tutumları ile mesleki dayanıklılıkları arasındaki ilişkide teknolojiye yönelik tutumlarının düzenleyici rolünün olduğu tespit edilmiştir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Teacher Education and Professional Development of Educators |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2024 |
Submission Date | March 20, 2024 |
Acceptance Date | October 8, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Issue: 62 |