Research Article
BibTex RIS Cite

Sanat Eğitiminde Kavramsal Yaklaşımlar: Resim-İş Öğretmenliği Programı Öğrencilerinin Kavramsal Sanat Deneyimleri ve Algıları

Year 2024, Issue: 62, 3711 - 3731, 30.12.2024
https://doi.org/10.53444/deubefd.1534356

Abstract

Bu araştırma, görsel sanatlar eğitimi alan öğrencilerin kavramsal sanata yönelik bakış açılarını değerlendirmek ve gerçekleştirdikleri kavramsal sanat uygulamalarıyla ilgili deneyimlerini belirlemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu, Batı Karadeniz Bölgesi'ndeki bir üniversitede Resim-İş Öğretmenliği Lisans Programı'nın dördüncü sınıf düzeyinde öğrenim gören 24 öğrenci oluşturmaktadır. Nitel araştırma yöntemlerinden fenomenoloji deseni ile gerçekleştirilen bu araştırmada, gözlemler, eser tanıtım formları ve yarı yapılandırılmış odak grup görüşmeleri yoluyla veri toplanmış; bu veriler içerik analizi yöntemiyle çözümlenmiştir. Araştırma sonuçlarına göre, kavramsal sanatın öğretmen adayları üzerinde olumlu etkiler yarattığı ve sanatsal bakış açılarında önemli değişikliklere neden olduğu görülmüştür. Buna ek olarak, öğrencilerin alışkın oldukları araç ve gereçlerin dışında farklı malzemeler kullanmaları, onlara önemli bir deneyim ve öğrenme fırsatı sunmaktadır. Araştırma sonuçları ayrıca, öğretmen adaylarının daha erken yıllarda çağdaş sanat uygulamalarıyla tanışmalarının, sanatsal becerilerini ve özgüvenlerini artırmalarına ve sanatta daha yenilikçi ve özgün yaklaşımlar geliştirmelerine katkı sağlayabileceğini ortaya koymaktadır. Bu sonuçlardan yola çıkarak, sanat eğitimi veren kurumların eğitim-öğretim müfredatlarını çağın gereksinimlerine uygun olarak güncellemeleri ve çağdaş sanat derslerine daha fazla önem vererek bu dersleri uygulamalı çalışmalarla desteklemeleri önerilmektedir.

Ethical Statement

Bu araştırmada katılımcıların araştırmaya gönüllü olarak katılmış ve tüm araştırma süreci etik ilkeler göz önünde bulundurularak yürütülmüştür. Bu kapsamda, ele alınan araştırma için Bartın Üniversitesi Sosyal ve Beşeri Bilimler Etik Kurulu’ndan 2024-SBB-0589 numaralı etik kurul onayı alınmıştır.

References

  • Abramović, M. (2024, Temmuz 19). Marina Abramović, the artist is present, 2009. https://www.moma.org/audio/playlist/243/3133
  • Alp, K. (2013). Sanatın temsili ve postmodern sanatta temsil sorunu. Art-E Sanat Dergisi, 6(12), 40-61.
  • Antmen, A. (2016). 20. Yüzyıl batı sanatından akımlar. Sel Yayıncılık.
  • Artut, K. (2013). Sanat eğitimi kuramları ve yöntemleri (7. Baskı). Anı Yayıncılık.
  • Bremmer, M., Heijnen, E., & Kersten, S. (2021). Teacher as conceptual artist. International Journal of Art & Design Education, 40(1), 82-98.
  • Bulut, İ. (2014). 21. yüzyılda yeni teknolojilerin yarattığı sanat anlayışları ve görsel sanatlar öğretmeni yetiştiren kurumların eğitim programlarındaki yeri. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, Özel Sayı, 117-132.
  • Bulut, Ş. (2018). Güncel sanatı (kavramsal) anlamaya çalışmak. İnönü Üniversitesi Kültür ve Sanat Dergisi, 4(1), 69-76.
  • Ching, C. L. (2015). Teaching contemporary art in primary schools. Athens Journal of Humanities & Arts, 2(2), 95-109.
  • Cray, W. D. (2014). Conceptual art, ideas, and ontology. The Journal of Aesthetics and Art Criticism, 72(3), 235-245.
  • Creswell, J. W. (2017). Araştırma deseni nitel, nicel ve karma yöntem yaklaşımları (3. Baskı). (Çev. Ed. S. B. Demir). Eğiten Kitap Yayıncılık.
  • Çalkuş, F. (2019). Lisansüstü sanat eğitiminde kavramsal sanat uygulamaları üzerine bir çalışma. The Journal of Academic Social Science, 37, 186-197.
  • Eker, M., & Seylan, A. (2006). Kavramsal sanat fenomenolojisi ve sanat eğitimine yansıma olanakları: postmodern sanat eğitimine doğru. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, 120-126. Eş, A. (2022). Yazının görsel imgeye dönüşüm sürecinde sanat. Tykhe Sanat ve Tasarım Dergisi, 7(12), 21-39. https://doi.org/10.55004/tykhe.1039153
  • Glesne, C. (2020). Nitel araştırmaya giriş (6. Baskı). (Çev. Ed. A. Ersoy, P. Yalçınoğlu). Anı yayıncılık.
  • Goldie, P., & Schellekens, E. (2009). Who's afraid of conceptual art?. Routledge.
  • Gombrich, E.H. (2007). Sanatın öyküsü (5. Baskı). (E. Erduran, Ö. Erduran, Çev.). Remzi Kitapevi.
  • Jorge, P. F. (2023). Joseph Kosuth and ethics as a mediator between meaning and emptiness. Convergences-Journal of Research and Arts Education, 16(31), 75-83.
  • Koca, B. (2017). Kavramsal sanat. İnönü Üniversitesi Kültür ve Sanat Dergisi, 3(2), 97-103. https://doi.org/10.22252/ijca.370910
  • Kosuth, J. (2024, Temmuz 19). Joseph Kosuth, one and three chairs, 1965. https://www.moma.org/collection/works/81435
  • Lewis, D. (2001). The conceptual art of Berni Searle. Agenda, 16(50), 108-117.
  • LeWitt, S. (1967). Paragraphs on conceptual art. Artforum, 5(10), 79-83.
  • Merriam, S. B. (2018). Nitel araştırma desen ve uygulama için bir rehber. (Çev. Ed. S. Turan). Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Miles, M.B. & Huberman, A.M. (2015). Nitel veri analizi (Çev. Ed. S. Akbaba, A. Ersoy). Pegem Akademi.
  • Ngern, W. P. (2016). Conceptual framework in art education. Humanities, Arts and Social Sciences Studies. 53-76.
  • Özer, B. (2018). Güzel sanatlar fakültelerindeki öğrencilerin sanat okuryazarlık düzeyleri üzerine bir araştırma. EKEV Akademi Dergisi, 73, 441-450.
  • Patton, M. Q. (2018). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri (2. Baskı). (Çev. Ed. M. Bütün, S. B. Demir). Pegem Akademi.
  • Sağlam, F. (2019). Atık nesnelerin sanatta ve sanat eğitiminde kullanılmasına yönelik öğretim elemanlarının görüşleri. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 8, 246-258.
  • Sağlam, F., & Enginoğlu, T. (2016). Atık nesnelerin sanat eğitiminde kullanılması. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(14), 45-58.
  • San, İ. (2010). Sanat eğitim kuramları (3. Baskı). Ütopya Yayınevi.
  • Tanyel Başar, Ç., & İnce, M.(2019). Kavramsal sanat uygulamalarıyla öğrencilerin sanatsal ifade biçimlerinin geliştirilmesine ilişkin eylem araştırması. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 7(1), 438-469.
  • Tarlakazan, E., & Tarlakazan, B. E. (2024). Kavramsal sanat pratiği; “şey” ve düşünce üzerine. İnönü Üniversitesi Kültür ve Sanat Dergisi, 9(2), 80-89.
  • Uçar, M. (2023). Modernden postmoderne, sanatta estetik deneyimin dönüşümü. Akademik Sanat, 20, 141-153.
  • Varto, J. (2010). Conceptual waste and sustainability of art education. Research in Arts and Education, 3, 37-47.
  • Yeboah, R., Asante, E. A., & Opoku-Asare, N. A. (2017). Recycling solid waste materials to develop instructional resources for art education. International Journal of Education Through Art, 13(2), 193-215.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (8. Baskı). Seçkin Yayıncılık.
  • YÖK (2024, 7 Kasım). Yeni öğretmen yetiştirme lisans programları. https://www.yok.gov.tr/kurumsal/idari-birimler/egitim-ogretim-dairesi/yeni-ogretmen-yetistirme-lisans-programlari
  • Yücetoker, İ. (2014). Sanat okuryazarlığı ölçeğinin hazırlanması ve geliştirilmesi. Sanat Eğitimi Dergisi, 2(1), 112-126.

Conceptual Approaches in Art Education: Conceptual Art Experiences and Perceptions of Art Education Students

Year 2024, Issue: 62, 3711 - 3731, 30.12.2024
https://doi.org/10.53444/deubefd.1534356

Abstract

This research was conducted to evaluate the perceptions of students receiving visual arts education towards conceptual art and to determine their experiences related to the conceptual art practices they have carried out. The study group consists of 24 students in the fourth year of the Arts and Crafts Teaching Undergraduate Program at a state university in the Western Black Sea Region. In this study qualitative study which was carried out with the phenomenology design, data were collected through observations, artwork presentation forms, and semi-structured focus group interviews, and these data were analyzed using the content analysis method. According to the research results, it was observed that conceptual art had positive effects on teacher candidates and caused significant changes in their artistic perspectives. In addition, the use of different materials outside the tools and equipment they are accustomed to provided them with significant experiences and learning opportunities. The research results also revealed that introducing teacher candidates to contemporary art practices at earlier stages can contribute to enhancing their artistic skills and self-confidence and to developing more innovative and original approaches in art. Based on these results, it is recommended that institutions providing art education update their curricula in line with contemporary requirements and place greater emphasis on contemporary art courses, supporting these courses with practical studies.

Ethical Statement

In this study, the participants voluntarily participated in the research and the whole research process was carried out by considering ethical principles. In this context, ethics committee approval numbered 2024-SBB-0589 was obtained from Bartın University Social and Human Sciences Ethics Committee for the research.

References

  • Abramović, M. (2024, Temmuz 19). Marina Abramović, the artist is present, 2009. https://www.moma.org/audio/playlist/243/3133
  • Alp, K. (2013). Sanatın temsili ve postmodern sanatta temsil sorunu. Art-E Sanat Dergisi, 6(12), 40-61.
  • Antmen, A. (2016). 20. Yüzyıl batı sanatından akımlar. Sel Yayıncılık.
  • Artut, K. (2013). Sanat eğitimi kuramları ve yöntemleri (7. Baskı). Anı Yayıncılık.
  • Bremmer, M., Heijnen, E., & Kersten, S. (2021). Teacher as conceptual artist. International Journal of Art & Design Education, 40(1), 82-98.
  • Bulut, İ. (2014). 21. yüzyılda yeni teknolojilerin yarattığı sanat anlayışları ve görsel sanatlar öğretmeni yetiştiren kurumların eğitim programlarındaki yeri. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, Özel Sayı, 117-132.
  • Bulut, Ş. (2018). Güncel sanatı (kavramsal) anlamaya çalışmak. İnönü Üniversitesi Kültür ve Sanat Dergisi, 4(1), 69-76.
  • Ching, C. L. (2015). Teaching contemporary art in primary schools. Athens Journal of Humanities & Arts, 2(2), 95-109.
  • Cray, W. D. (2014). Conceptual art, ideas, and ontology. The Journal of Aesthetics and Art Criticism, 72(3), 235-245.
  • Creswell, J. W. (2017). Araştırma deseni nitel, nicel ve karma yöntem yaklaşımları (3. Baskı). (Çev. Ed. S. B. Demir). Eğiten Kitap Yayıncılık.
  • Çalkuş, F. (2019). Lisansüstü sanat eğitiminde kavramsal sanat uygulamaları üzerine bir çalışma. The Journal of Academic Social Science, 37, 186-197.
  • Eker, M., & Seylan, A. (2006). Kavramsal sanat fenomenolojisi ve sanat eğitimine yansıma olanakları: postmodern sanat eğitimine doğru. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, 120-126. Eş, A. (2022). Yazının görsel imgeye dönüşüm sürecinde sanat. Tykhe Sanat ve Tasarım Dergisi, 7(12), 21-39. https://doi.org/10.55004/tykhe.1039153
  • Glesne, C. (2020). Nitel araştırmaya giriş (6. Baskı). (Çev. Ed. A. Ersoy, P. Yalçınoğlu). Anı yayıncılık.
  • Goldie, P., & Schellekens, E. (2009). Who's afraid of conceptual art?. Routledge.
  • Gombrich, E.H. (2007). Sanatın öyküsü (5. Baskı). (E. Erduran, Ö. Erduran, Çev.). Remzi Kitapevi.
  • Jorge, P. F. (2023). Joseph Kosuth and ethics as a mediator between meaning and emptiness. Convergences-Journal of Research and Arts Education, 16(31), 75-83.
  • Koca, B. (2017). Kavramsal sanat. İnönü Üniversitesi Kültür ve Sanat Dergisi, 3(2), 97-103. https://doi.org/10.22252/ijca.370910
  • Kosuth, J. (2024, Temmuz 19). Joseph Kosuth, one and three chairs, 1965. https://www.moma.org/collection/works/81435
  • Lewis, D. (2001). The conceptual art of Berni Searle. Agenda, 16(50), 108-117.
  • LeWitt, S. (1967). Paragraphs on conceptual art. Artforum, 5(10), 79-83.
  • Merriam, S. B. (2018). Nitel araştırma desen ve uygulama için bir rehber. (Çev. Ed. S. Turan). Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Miles, M.B. & Huberman, A.M. (2015). Nitel veri analizi (Çev. Ed. S. Akbaba, A. Ersoy). Pegem Akademi.
  • Ngern, W. P. (2016). Conceptual framework in art education. Humanities, Arts and Social Sciences Studies. 53-76.
  • Özer, B. (2018). Güzel sanatlar fakültelerindeki öğrencilerin sanat okuryazarlık düzeyleri üzerine bir araştırma. EKEV Akademi Dergisi, 73, 441-450.
  • Patton, M. Q. (2018). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri (2. Baskı). (Çev. Ed. M. Bütün, S. B. Demir). Pegem Akademi.
  • Sağlam, F. (2019). Atık nesnelerin sanatta ve sanat eğitiminde kullanılmasına yönelik öğretim elemanlarının görüşleri. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 8, 246-258.
  • Sağlam, F., & Enginoğlu, T. (2016). Atık nesnelerin sanat eğitiminde kullanılması. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(14), 45-58.
  • San, İ. (2010). Sanat eğitim kuramları (3. Baskı). Ütopya Yayınevi.
  • Tanyel Başar, Ç., & İnce, M.(2019). Kavramsal sanat uygulamalarıyla öğrencilerin sanatsal ifade biçimlerinin geliştirilmesine ilişkin eylem araştırması. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 7(1), 438-469.
  • Tarlakazan, E., & Tarlakazan, B. E. (2024). Kavramsal sanat pratiği; “şey” ve düşünce üzerine. İnönü Üniversitesi Kültür ve Sanat Dergisi, 9(2), 80-89.
  • Uçar, M. (2023). Modernden postmoderne, sanatta estetik deneyimin dönüşümü. Akademik Sanat, 20, 141-153.
  • Varto, J. (2010). Conceptual waste and sustainability of art education. Research in Arts and Education, 3, 37-47.
  • Yeboah, R., Asante, E. A., & Opoku-Asare, N. A. (2017). Recycling solid waste materials to develop instructional resources for art education. International Journal of Education Through Art, 13(2), 193-215.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (8. Baskı). Seçkin Yayıncılık.
  • YÖK (2024, 7 Kasım). Yeni öğretmen yetiştirme lisans programları. https://www.yok.gov.tr/kurumsal/idari-birimler/egitim-ogretim-dairesi/yeni-ogretmen-yetistirme-lisans-programlari
  • Yücetoker, İ. (2014). Sanat okuryazarlığı ölçeğinin hazırlanması ve geliştirilmesi. Sanat Eğitimi Dergisi, 2(1), 112-126.
There are 36 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Fine Arts Education
Journal Section Articles
Authors

İsmail Eyüpoğlu 0000-0003-0705-6106

Publication Date December 30, 2024
Submission Date August 16, 2024
Acceptance Date November 12, 2024
Published in Issue Year 2024 Issue: 62

Cite

APA Eyüpoğlu, İ. (2024). Sanat Eğitiminde Kavramsal Yaklaşımlar: Resim-İş Öğretmenliği Programı Öğrencilerinin Kavramsal Sanat Deneyimleri ve Algıları. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi(62), 3711-3731. https://doi.org/10.53444/deubefd.1534356