Research Article
BibTex RIS Cite

Evaluatıon of The Envıronmental Dımensıon of Secondary Educatıon Geography Educatıon Programs Accordıng to Teachers' Opınıons (Mugla Provınce Example)

Year 2024, Issue: 62, 3732 - 3755, 30.12.2024
https://doi.org/10.53444/deubefd.1540189

Abstract

Human beings are at the source of today's environmental problems. The fact that people do not have a sustainable environmental awareness in this regard constitutes the essence of this resource. It is thought that formal education institutions have the most lasting impact on the formation of environmental awareness in society. In this context, environmental issues are included in geography teaching programs. In this study, it was aimed to evaluate the environmental issues in the geography curriculum of our teachers in terms of content. In this research, which was carried out using the basic qualitative research method, geography teachers working in Secondary Education Institutions in Muğla Province were determined as the study group. The sample was selected using the accessible sample snowball technique. During the research process, interviews were conducted with teachers using structured interview forms. The interview form was prepared as a 10-question form, taking into account expert opinions. The data of the research was obtained from geography teachers working in private and public schools within the borders of Muğla Province in the 2022-2023 academic year. The research results were interpreted in tables in the form of themes and codes by content analysis. According to the results of the research, it was revealed that teachers generally found the content of environmental topics in the geography curriculum sufficient, but they were of the opinion that the activities, performance studies and application area were missing, and that the timing was not appropriate and it was not designed in accordance with the learning principles. In this regard, various suggestions have been developed to provide environmental education effectively within the geography curriculum.

References

  • Ada, S., Baysal, N.Z. & Erkan, S.Ş. (2017). Çeşitli boyutlarıyla çevre eğitimi (1. Baskı). Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Akdemir, B, A., & Kılıç, A. (2021). Nitel makalelerin yöntem analizi. MSKU Eğitim Fakültesi Dergisi, 8 (2),486-502.
  • Akengin, H. (2008). Coğrafya öğretmenlerinin yenilenen lise coğrafya öğretim programı hakkındaki görüşleri. Marmara Coğrafya Dergisi, 18, 1-20.
  • Bozkurt, O. (2012). Çevre eğitimi (3. Baskı). Pegem Akademi.
  • Dedeler, P. (2004). Avrupa Birliği’nde çevresel kamuoyu bilinci ve çevre eğitimi (Yayımlanmamış doktora tezi). İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Demirbaş, M. & Pektaş, H.M. (2009). İlköğretim öğrencilerinin çevre sorunu ile ilişkili temel kavramları gerçekleştirme düzeyleri. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 3(2), 195-211.
  • Demirbaş, Ö.Ç. (2011). Coğrafya dersi öğretim programında sürdürülebilir kalkınma. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 8(2), 595-615.
  • Demirel, Ö. (2012). Eğitimde program geliştirme kuramdan uygulamaya (18. Baskı). Pegem Akademi.
  • Demirkaya, H. (2006). Çevre eğitiminin Türkiye’deki coğrafya programları içerisindeki yeri ve çevre eğitimine yönelik yeni yaklaşımlar. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16 (1), 207-222.
  • Gökçe, N., Kaya, E., Aktay, S. & Özden, M. (2007). İlköğretim öğrencilerinin çevreye yönelik tutumları. İlköğretim Online, 6(3), 452-468.
  • Gökçe, N. & Kaya, E. (2009). Coğrafya dersi öğretim programında küresel iklim değişikliği. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 22, 157-168.
  • Güler, T. (2009). Ekoloji temelli bir çevre eğitiminin öğretmenlerin çevre eğitimine karşı görüşlerine etkileri. Eğitim ve Bilim, 34(151), 30-43.
  • Kılıç, S. (2013). Örnekleme yöntemleri. Journal of Mood Disorders. 3(1), 44-46.
  • Köroğlu, C, Z., & Köroğlu, M, A. (2016). Bilim kavramının gelişimi ve günümüz sosyal bilimleri üzerine. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 25, 1-15.
  • Marshall, C. & Rossman, G. B. (2014). Designing Qualitative Research. New York: Sage.
  • Marriam, S.B. (2015). Nitel araştırma desen ve uygulama için bir rehber (3. Baskı). (Çev. S. Turan). Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2023). Çevreme duyarlıyım, değerlerime sahip çıkıyorum projesi uygulama usul ve esasları. (T.C. Milli Eğitim Bakanlığı, T.C. Diyanet İşleri Başkanlığı, T.C. Gençlik ve Spor Bakanlığı Protokolü). Milli Eğitim Bakanlığı.
  • Nurlu, E. (2000). Çevre yönetiminde coğrafi bilgi sistemi. Muğla Üniversitesi SBE Dergisi, 1 (1), 147-153.
  • Önal, H. & Güngördü, E. (2008). Coğrafya öğretiminde aktif öğrenme uygulamaları (hava kirliliği). Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(19), 60-74.
  • Özdemir, A. & Yapıcı, E. (2010). Öğretmen adaylarının çevre sorunlarına yönelik farkındalık ve ilgi düzeylerinin karşılaştırılması. Anadolu Doğa Bilimleri Dergisi, 1(1), 48-56.
  • Tahiroğlu, M., Yıldırım, T., & Çetin, T. (2010). Değer eğitimi yöntemlerine uygun geliştirilen çevre eğitimi etkinliğinin, ilköğretim 7. sınıf öğrencilerinin çevreye ilişkin tutumlarına etkisi. Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 231-248.
  • Ünal, S., & Dımışkı, E. (1998). UNESCO uluslararası çevre eğitim programına (IEEP) göre ortaöğretim çevre eğitimi için öğretmenlerin yetiştirilmesi. M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 10, 299-308.
  • Yetimova, S. (2019). Dünya medyasında (belgesel - video haber - haber) öne çıkan çevreci protesto örnekleri: Çevre sorunlarına karşı verilen tepkilere dair kültürel bir inceleme. Dördüncü Kuvvet. 2 (2). 40-74.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (9. Baskı). Seçkin.

Orta Öğretim Coğrafya Öğretim Programlarının Çevre Boyutunun Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi (Muğla İli Örneği)

Year 2024, Issue: 62, 3732 - 3755, 30.12.2024
https://doi.org/10.53444/deubefd.1540189

Abstract

Günümüzde yaşanan çevresel problemlerin kaynağında insan vardır. İnsanların bu konuda sürdürülebilir bir çevre bilincine sahip olmamaları bu kaynağın özünü oluşturmaktadır. Toplumda çevre bilincinin oluşmasına en kalıcı etkiyi örgün öğretim kurumlarının yaptığı düşünülmektedir. Bu bağlamda coğrafya öğretim programları içinde çevre konuları yer almaktadır. Bu çalışmada, öğretmenlerimizin coğrafya öğretim programlarındaki çevre konularını içerik açısından değerlendirmesi amaçlanmıştır. Temel nitel araştırma yöntemi kullanılarak gerçekleştirilen bu araştırmada, Muğla İli Ortaöğretim Kurumlarında görev yapan coğrafya öğretmenleri çalışma grubu olarak belirlenmiştir. Örneklem, ulaşılabilir örneklem kartopu tekniğiyle seçilmiştir. Araştırma sürecinde, öğretmenlerle yapılandırılmış görüşme formları kullanılarak görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Görüşme formu, uzman görüşleri de dikkate alınarak 10 soruluk bir form olarak hazırlanmıştır. Araştırmanın verileri, Muğla İli sınırları içindeki özel ve devlet okullarında 2022-2023 eğitim öğretim yılında görev yapan coğrafya öğretmenlerinden elde edilmiştir. Araştırma sonuçları, içerik analizi yapılarak tema ve kodlar şeklinde tablolar halinde yorumlanmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, öğretmenlerin coğrafya öğretim programındaki çevre konularının içeriğini genel olarak yeterli buldukları ancak etkinlikler, performans çalışmaları ve uygulama alanının eksik olduğu, ayrıca zamanlamanın uygun olmadığı ve öğrenme ilkelerine uygun bir şekilde tasarlanmadığı görüşünde oldukları ortaya çıkmıştır. Bu doğrultuda, coğrafya öğretim programı içerisinde çevre eğitiminin etkili bir şekilde verilebilmesi için çeşitli öneriler geliştirilmiştir.

References

  • Ada, S., Baysal, N.Z. & Erkan, S.Ş. (2017). Çeşitli boyutlarıyla çevre eğitimi (1. Baskı). Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Akdemir, B, A., & Kılıç, A. (2021). Nitel makalelerin yöntem analizi. MSKU Eğitim Fakültesi Dergisi, 8 (2),486-502.
  • Akengin, H. (2008). Coğrafya öğretmenlerinin yenilenen lise coğrafya öğretim programı hakkındaki görüşleri. Marmara Coğrafya Dergisi, 18, 1-20.
  • Bozkurt, O. (2012). Çevre eğitimi (3. Baskı). Pegem Akademi.
  • Dedeler, P. (2004). Avrupa Birliği’nde çevresel kamuoyu bilinci ve çevre eğitimi (Yayımlanmamış doktora tezi). İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Demirbaş, M. & Pektaş, H.M. (2009). İlköğretim öğrencilerinin çevre sorunu ile ilişkili temel kavramları gerçekleştirme düzeyleri. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 3(2), 195-211.
  • Demirbaş, Ö.Ç. (2011). Coğrafya dersi öğretim programında sürdürülebilir kalkınma. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 8(2), 595-615.
  • Demirel, Ö. (2012). Eğitimde program geliştirme kuramdan uygulamaya (18. Baskı). Pegem Akademi.
  • Demirkaya, H. (2006). Çevre eğitiminin Türkiye’deki coğrafya programları içerisindeki yeri ve çevre eğitimine yönelik yeni yaklaşımlar. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16 (1), 207-222.
  • Gökçe, N., Kaya, E., Aktay, S. & Özden, M. (2007). İlköğretim öğrencilerinin çevreye yönelik tutumları. İlköğretim Online, 6(3), 452-468.
  • Gökçe, N. & Kaya, E. (2009). Coğrafya dersi öğretim programında küresel iklim değişikliği. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 22, 157-168.
  • Güler, T. (2009). Ekoloji temelli bir çevre eğitiminin öğretmenlerin çevre eğitimine karşı görüşlerine etkileri. Eğitim ve Bilim, 34(151), 30-43.
  • Kılıç, S. (2013). Örnekleme yöntemleri. Journal of Mood Disorders. 3(1), 44-46.
  • Köroğlu, C, Z., & Köroğlu, M, A. (2016). Bilim kavramının gelişimi ve günümüz sosyal bilimleri üzerine. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 25, 1-15.
  • Marshall, C. & Rossman, G. B. (2014). Designing Qualitative Research. New York: Sage.
  • Marriam, S.B. (2015). Nitel araştırma desen ve uygulama için bir rehber (3. Baskı). (Çev. S. Turan). Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2023). Çevreme duyarlıyım, değerlerime sahip çıkıyorum projesi uygulama usul ve esasları. (T.C. Milli Eğitim Bakanlığı, T.C. Diyanet İşleri Başkanlığı, T.C. Gençlik ve Spor Bakanlığı Protokolü). Milli Eğitim Bakanlığı.
  • Nurlu, E. (2000). Çevre yönetiminde coğrafi bilgi sistemi. Muğla Üniversitesi SBE Dergisi, 1 (1), 147-153.
  • Önal, H. & Güngördü, E. (2008). Coğrafya öğretiminde aktif öğrenme uygulamaları (hava kirliliği). Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(19), 60-74.
  • Özdemir, A. & Yapıcı, E. (2010). Öğretmen adaylarının çevre sorunlarına yönelik farkındalık ve ilgi düzeylerinin karşılaştırılması. Anadolu Doğa Bilimleri Dergisi, 1(1), 48-56.
  • Tahiroğlu, M., Yıldırım, T., & Çetin, T. (2010). Değer eğitimi yöntemlerine uygun geliştirilen çevre eğitimi etkinliğinin, ilköğretim 7. sınıf öğrencilerinin çevreye ilişkin tutumlarına etkisi. Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 231-248.
  • Ünal, S., & Dımışkı, E. (1998). UNESCO uluslararası çevre eğitim programına (IEEP) göre ortaöğretim çevre eğitimi için öğretmenlerin yetiştirilmesi. M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 10, 299-308.
  • Yetimova, S. (2019). Dünya medyasında (belgesel - video haber - haber) öne çıkan çevreci protesto örnekleri: Çevre sorunlarına karşı verilen tepkilere dair kültürel bir inceleme. Dördüncü Kuvvet. 2 (2). 40-74.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (9. Baskı). Seçkin.
There are 24 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Curriculum Evaluation in Education, Values ​​education, Curriculum and Instration (Other), Social and Humanities Education (Excluding Economics, Business and Management), Development of Environmental Education and Programs
Journal Section Articles
Authors

Ersin Atar 0000-0001-7428-8105

Necdet Aykaç 0000-0001-8020-713X

Publication Date December 30, 2024
Submission Date August 28, 2024
Acceptance Date December 4, 2024
Published in Issue Year 2024 Issue: 62

Cite

APA Atar, E., & Aykaç, N. (2024). Orta Öğretim Coğrafya Öğretim Programlarının Çevre Boyutunun Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi (Muğla İli Örneği). Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi(62), 3732-3755. https://doi.org/10.53444/deubefd.1540189