Research Article
BibTex RIS Cite

Öğretmen Adaylarının Sanatçı ve Bilim İnsanı Kavramlarına Yönelik Algılarının Karşılaştırmalı Olarak İncelenmesi: Disiplinler Arası Bir Bakış

Year 2025, Issue: 63, 635 - 660, 27.03.2025
https://doi.org/10.53444/deubefd.1556222

Abstract

Bu çalışmanın amacı, farklı bölümlerdeki öğretmen adaylarının “sanatçı ve bilim insanı” algısına yönelik algılarının karşılaştırmalı olarak incelenmesidir. Katılımcılar, 2023-2024 eğitim-öğretim yılında Bartın Üniversitesi’nde öğrenim görmekte olan 200 öğrenciden (n Türkçe Eğitimi = 40, n Sosyal Bilgiler Eğitimi = 40, n Matematik Eğitimi = 40, n Fen Bilgisi Eğitimi = 40, n Resim-İş Eğitimi = 40) oluşmaktadır. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen veriler, içerik analizi kullanılarak incelenmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre, Fen, Sosyal Bilgiler, Matematik ve Resim-İş Eğitimi bölümlerinde öğrenim görmekte olan öğretmen adaylarının sanatçı ve bilim insanı kavramlarına yönelik algıları arasında anlamlı farklılıklar olduğu görülmektedir. Öğretmen adaylarının çizimleri incelendiğinde, bilim insanını genellikle laboratuvarda, laboratuvar önlüğü giyerek deney ya da buluş yapan, erkek, dağınık saçlı, erkek çizimler yaptıkları; sanatçıyı elinde boyalarla tabloya resim çizen, saçsız, yüz ifadesi belirsiz, net bir kıyafetle özdeşmeyen çizimler yaptıkları görülmektedir.

Ethical Statement

Bu çalışma, Bartın Üniversitesi Sosyal ve Beşeri Bilimler Etik Kurulu tarafından verilen 14.03.2024 tarihli ve 3 numaralı toplantıda 2024-SBB-0211 numaralı etik kurul izni doğrultusunda yürütülmüştür.

References

  • Ayvacı, H. Ş., Atik, A., & Ürey, M. (2016). Okul öncesi çocuklarının bilim insanı kavramına yönelik algıları. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(3), 669-689.
  • Benfield, J. A., Rainbolt, G. N., Bell, P. A., & Donovan, G. H. (2015). Classrooms with nature views: Evidence of differing student perceptions and behaviors. Environment and Behavior, 47(2), 140-157.
  • Bequette, J. W., & Bequette, M. B. (2012). A place for art and design education in the STEM conversation. Art Education, 65(2), 40-47.
  • Braund, M., & Reiss, M. J. (2019). The ‘great divide’: How the arts contribute to science and science education. Canadian Journal of Science, Mathematics and Technology Education, 19, 219-236.
  • Caballero, A. O., Casares, J. A. V., & Caballero, M. O. (2017). Visual perception in art education. Gender and intercultural study. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 237, 588-593.
  • Creswell, W. J. (2009). Qualitative inquiry and research design: qualitative, quantitative, and mix methods. (3. Baskı). Sage Publications.
  • Creswell, W. J. (2017). Nitel araştırmacılar için 30 temel beceri (Çev. H. Özcan). Anı Yayıncılık.
  • Csikszentmihalyi, M. (1996). Creativity: Flow and the psychology of discovery and invention. Harper Collins Publishers.
  • Demir, S. (2016). Türkçe öğretmen adaylarının yazma kaygısı düzeyleri ve nedenleri karma yöntemli bir yaklaşım. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi.
  • Henriksen, D. (2014). Full STEAM ahead: Creativity in excellent STEM teaching practices. The STEAM journal, 1(2), 15.
  • Herro, D., & Quigley, C. (2017). Exploring teachers’ perceptions of STEAM teaching through professional development: implications for teacher educators. Professional Development in Education, 43(3), 416-438.
  • Karasar, N. (2006). Bilimsel araştırma yöntemi. Nobel Yayıncılık.
  • Karayağmurlar, B., & Tan, C. A. (2003). Sanat yoluyla eğitim kuramının eğitim üzerindeki etkileri. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 8, 65-80.
  • Khan, M. A., Nabi, M. K., Khojah, M., & Tahir, M. (2020). Students’ perception towards e-learning during COVID-19 pandemic in India: An empirical study. Sustainability, 13(1), 57.
  • Marshall, J. (2014). Transdisciplinarity and art integration: Toward a new understanding of art-based learning across the curriculum. Studies in Art Education, 55(2), 104-127.
  • Miles, M.B. & Huberman, A.M. (2015). Nitel veri analizi (Çev. Ed. S. Akbaba, A. Ersoy). Pegem Akademi.
  • Miller, D. I., Nolla, K. M., Eagly, A. H., & Uttal, D. H. (2018). The development of children's gender‐science stereotypes: A meta‐analysis of 5 decades of US Draw‐a‐Scientist studies. Child development, 89(6), 1943-1955.
  • Miralay, F., & Egitmen, Z. (2019). Aesthetic perceptions of art educators in higher education level at art classes and their effect on learners. Cypriot Journal of Educational Sciences, 14(2), 352-360.
  • Pelowski, M., Markey, P. S., Forster, M., Gerger, G., & Leder, H. (2017). Move me, astonish me… delight my eyes and brain: The Vienna ıntegrated model of top-down and bottom-up processes in art perception (VIMAP) and corresponding affective, evaluative, and neurophysiological correlates. Physics of Life Reviews, 21, 80-125.
  • Perdreau, F., & Cavanagh, P. (2013). Is artists' perception more veridical?. Frontiers in Neuroscience, 7, 6.
  • Sheridan, K. M., Veenema, S., Winner, E. & Hetland, L. (2022). Studio thinking 3: The real benefits of visual arts education. Teachers College Press.
  • Stone, D. L., & Hess, J. (2020). School students’ implicit theories of creativity and their self perceptions as artists. Creativity Research Journal, 32(4), 369-377.
  • Şenel, T., & Aslan, O. (2014). Okul öncesi öğretmen adaylarının bilim ve bilim insanı kavramlarına ilişkin metaforik algıları. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(2), 76-95.
  • Turgut, H., Öztürk, N., & Eş, H. (2017). Üstün zekâlı öğrencilerin bilim ve bilim insanı algısı. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 423-440.
  • Turkka, J., Haatainen, O., & Aksela, M. (2017). Integrating art into science education: A survey of science teachers’ practices. International Journal of Science Education, 39(10), 1403-1419.
  • Türkoğuz, S., & Yayla, Z. (2011) Fen ve Sanat Konularının Bütünleştirilmesine Yönelik Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi. Millî Eğitim, Sayı 190, Bahar/2011
  • Ürey, M., Karaçöp, A., Göksu, V., & Çolak, K. (2017). Fen ve sosyal bilimler kökenli öğretmen adaylarının bilim insanı algıları. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 205-226.
  • Wells, Ş. Y. (2015). A study of trainee visual arts teachers metaphorical perception of the concept of ‘the teacher’and ‘the artist’. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (H. U. Journal of Education) 30(3): 160-175.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.

A Comparative Investigation of Prospective Teachers' Perceptions of the Concepts of Artist and Scientist: An Interdisciplinary Perspective

Year 2025, Issue: 63, 635 - 660, 27.03.2025
https://doi.org/10.53444/deubefd.1556222

Abstract

The aim of this study is to comparatively examine the perceptions of pre-service teachers from different departments towards the perception of “artist and scientist”. The participants consisted of 200 students (n Turkish Education = 40, n Social Studies Education = 40, n Mathematics Education = 40, n Science Education = 40, n Art and Science Education = 40) studying at Bartın University in the 2023-2024 academic year. The survey model, one of the quantitative research methods, was used in the study. The data obtained from the study were analyzed using content analysis. According to the findings obtained from the study, it is seen that there are significant differences between the perceptions of pre-service teachers studying in the departments of Science, Social Sciences, Mathematics and Art and Science Education towards the concepts of artist and scientist. When the drawings of the pre-service teachers are analyzed, it is seen that they generally draw the scientist in the laboratory, wearing a lab coat, conducting experiments or making discoveries, male, with unkempt hair, while they draw the artist drawing a picture on a painting with paints in his hand, with no hair, uncertain facial expression, and not identical with a clear outfit.

Ethical Statement

This study was conducted in accordance with the ethics committee permission numbered 2024-SBB-0211 given by Bartın University Social and Human Sciences Ethics Committee at the meeting dated 14.03.2024 and numbered 3.

References

  • Ayvacı, H. Ş., Atik, A., & Ürey, M. (2016). Okul öncesi çocuklarının bilim insanı kavramına yönelik algıları. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(3), 669-689.
  • Benfield, J. A., Rainbolt, G. N., Bell, P. A., & Donovan, G. H. (2015). Classrooms with nature views: Evidence of differing student perceptions and behaviors. Environment and Behavior, 47(2), 140-157.
  • Bequette, J. W., & Bequette, M. B. (2012). A place for art and design education in the STEM conversation. Art Education, 65(2), 40-47.
  • Braund, M., & Reiss, M. J. (2019). The ‘great divide’: How the arts contribute to science and science education. Canadian Journal of Science, Mathematics and Technology Education, 19, 219-236.
  • Caballero, A. O., Casares, J. A. V., & Caballero, M. O. (2017). Visual perception in art education. Gender and intercultural study. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 237, 588-593.
  • Creswell, W. J. (2009). Qualitative inquiry and research design: qualitative, quantitative, and mix methods. (3. Baskı). Sage Publications.
  • Creswell, W. J. (2017). Nitel araştırmacılar için 30 temel beceri (Çev. H. Özcan). Anı Yayıncılık.
  • Csikszentmihalyi, M. (1996). Creativity: Flow and the psychology of discovery and invention. Harper Collins Publishers.
  • Demir, S. (2016). Türkçe öğretmen adaylarının yazma kaygısı düzeyleri ve nedenleri karma yöntemli bir yaklaşım. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi.
  • Henriksen, D. (2014). Full STEAM ahead: Creativity in excellent STEM teaching practices. The STEAM journal, 1(2), 15.
  • Herro, D., & Quigley, C. (2017). Exploring teachers’ perceptions of STEAM teaching through professional development: implications for teacher educators. Professional Development in Education, 43(3), 416-438.
  • Karasar, N. (2006). Bilimsel araştırma yöntemi. Nobel Yayıncılık.
  • Karayağmurlar, B., & Tan, C. A. (2003). Sanat yoluyla eğitim kuramının eğitim üzerindeki etkileri. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 8, 65-80.
  • Khan, M. A., Nabi, M. K., Khojah, M., & Tahir, M. (2020). Students’ perception towards e-learning during COVID-19 pandemic in India: An empirical study. Sustainability, 13(1), 57.
  • Marshall, J. (2014). Transdisciplinarity and art integration: Toward a new understanding of art-based learning across the curriculum. Studies in Art Education, 55(2), 104-127.
  • Miles, M.B. & Huberman, A.M. (2015). Nitel veri analizi (Çev. Ed. S. Akbaba, A. Ersoy). Pegem Akademi.
  • Miller, D. I., Nolla, K. M., Eagly, A. H., & Uttal, D. H. (2018). The development of children's gender‐science stereotypes: A meta‐analysis of 5 decades of US Draw‐a‐Scientist studies. Child development, 89(6), 1943-1955.
  • Miralay, F., & Egitmen, Z. (2019). Aesthetic perceptions of art educators in higher education level at art classes and their effect on learners. Cypriot Journal of Educational Sciences, 14(2), 352-360.
  • Pelowski, M., Markey, P. S., Forster, M., Gerger, G., & Leder, H. (2017). Move me, astonish me… delight my eyes and brain: The Vienna ıntegrated model of top-down and bottom-up processes in art perception (VIMAP) and corresponding affective, evaluative, and neurophysiological correlates. Physics of Life Reviews, 21, 80-125.
  • Perdreau, F., & Cavanagh, P. (2013). Is artists' perception more veridical?. Frontiers in Neuroscience, 7, 6.
  • Sheridan, K. M., Veenema, S., Winner, E. & Hetland, L. (2022). Studio thinking 3: The real benefits of visual arts education. Teachers College Press.
  • Stone, D. L., & Hess, J. (2020). School students’ implicit theories of creativity and their self perceptions as artists. Creativity Research Journal, 32(4), 369-377.
  • Şenel, T., & Aslan, O. (2014). Okul öncesi öğretmen adaylarının bilim ve bilim insanı kavramlarına ilişkin metaforik algıları. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(2), 76-95.
  • Turgut, H., Öztürk, N., & Eş, H. (2017). Üstün zekâlı öğrencilerin bilim ve bilim insanı algısı. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 423-440.
  • Turkka, J., Haatainen, O., & Aksela, M. (2017). Integrating art into science education: A survey of science teachers’ practices. International Journal of Science Education, 39(10), 1403-1419.
  • Türkoğuz, S., & Yayla, Z. (2011) Fen ve Sanat Konularının Bütünleştirilmesine Yönelik Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi. Millî Eğitim, Sayı 190, Bahar/2011
  • Ürey, M., Karaçöp, A., Göksu, V., & Çolak, K. (2017). Fen ve sosyal bilimler kökenli öğretmen adaylarının bilim insanı algıları. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 205-226.
  • Wells, Ş. Y. (2015). A study of trainee visual arts teachers metaphorical perception of the concept of ‘the teacher’and ‘the artist’. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (H. U. Journal of Education) 30(3): 160-175.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
There are 29 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Science Education, Fine Arts Education
Journal Section Articles
Authors

Ömür Göktepeliler 0000-0002-7302-341X

Esra Benli Özdemir 0000-0002-2246-2420

Betül Kurt 0000-0002-7706-418X

Publication Date March 27, 2025
Submission Date September 25, 2024
Acceptance Date January 28, 2025
Published in Issue Year 2025 Issue: 63

Cite

APA Göktepeliler, Ö., Benli Özdemir, E., & Kurt, B. (2025). Öğretmen Adaylarının Sanatçı ve Bilim İnsanı Kavramlarına Yönelik Algılarının Karşılaştırmalı Olarak İncelenmesi: Disiplinler Arası Bir Bakış. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi(63), 635-660. https://doi.org/10.53444/deubefd.1556222