The aim of the research is to examine the relationship between the perceived organizational hypocrisy levels of teachers working in schools and their perceived levels of organizational happiness. The sample of the research consists of 246 teachers serving in the district of Foça, İzmir during the academic year 2023-2024, selected through maximum diversity sampling method. A relational research design was utilized in this study. The data for the research were collected using the "Organizational Hypocrisy Scale" developed by Kılıçoğlu, Yılmaz-Kılıçoğlu, and Karadağ (2017), and the "Organizational Happiness Scale" developed by Paschoal and Tamayo (2008), which was translated and adapted into Turkish by Arslan and Polat (2017). Frequency, percentage analyses, standard deviation values, Independent Samples T-Test, One-Way Analysis of Variance (ANOVA), and Pearson Correlation Coefficient were employed in the data analysis. Within the scope of the research, when the relationship between the scores obtained from the organizational hypocrisy scale and the scores obtained from the organizational happiness scale by teachers was examined, a statistically significant and negative relationship between organizational hypocrisy and organizational happiness was observed. This result strengthens the view that reducing hypocrisy within the organization positively affects organizational happiness.
Araştırmanın amacı, okullarda görev yapan öğretmenlerin örgütsel ikiyüzlülük algılarının örgütsel mutlulukları algı düzeyleri ile olan ilişkisini incelemektir. Araştırmanın örneklemini maksimum çeşitlilik örnekleme yöntemiyle seçilen, 2023-2024 eğitim-öğretim yılında İzmir İli Foça İlçesinde çalışan 246 öğretmen oluşturmaktadır. Bu araştırmada ilişkisel araştırma deseni kullanılmıştır. Araştırmanın verileri “örgütsel ikiyüzlülük ölçeği” ve “örgütsel mutluluk ölçeği” ile toplanmıştır. Verilerin analizinde frekans, yüzde analizleri, standart sapma değerleri, bağımsız örneklem t-test, tek yönlü varyans analizi (ANOVA) ve pearson korelasyon katsayısından faydalanılmıştır. Araştırma sonucunda örgütsel ikiyüzlülük ile örgütsel mutluluk arasında anlamlı ve negatif yönlü bir ilişki olduğu görülmüştür. Bu sonuç örgüt içindeki ikiyüzlülüğün azaltılmasının, örgütsel mutluluğu olumlu yönde etkileyeceği görüşünü güçlendirmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Education Management |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 27, 2025 |
Submission Date | October 4, 2024 |
Acceptance Date | January 22, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Issue: 63 |