Research Article
BibTex RIS Cite

The Relationship Between Organizational Hypocrisy and Organizational Happiness

Year 2025, Issue: 63, 722 - 740, 27.03.2025
https://doi.org/10.53444/deubefd.1561250

Abstract

The aim of the research is to examine the relationship between the perceived organizational hypocrisy levels of teachers working in schools and their perceived levels of organizational happiness. The sample of the research consists of 246 teachers serving in the district of Foça, İzmir during the academic year 2023-2024, selected through maximum diversity sampling method. A relational research design was utilized in this study. The data for the research were collected using the "Organizational Hypocrisy Scale" developed by Kılıçoğlu, Yılmaz-Kılıçoğlu, and Karadağ (2017), and the "Organizational Happiness Scale" developed by Paschoal and Tamayo (2008), which was translated and adapted into Turkish by Arslan and Polat (2017). Frequency, percentage analyses, standard deviation values, Independent Samples T-Test, One-Way Analysis of Variance (ANOVA), and Pearson Correlation Coefficient were employed in the data analysis. Within the scope of the research, when the relationship between the scores obtained from the organizational hypocrisy scale and the scores obtained from the organizational happiness scale by teachers was examined, a statistically significant and negative relationship between organizational hypocrisy and organizational happiness was observed. This result strengthens the view that reducing hypocrisy within the organization positively affects organizational happiness.

References

  • Arli, D., Grace, A., Palmer, J., & Pham, C. (2017). Investigating the direct and indirect effects of corporate hypocrisy and perceived corporate reputation on consumers’ attitudes toward the company. Journal of Retailing and Consumer Services, 37, 139-145.
  • Arslan, Y. (2018). Öğretmenlerin farklılıkların yönetimi yaklaşımlarına ilişkin algıları ile örgütsel mutluluk algıları arasındaki ilişki [Yayımlanmamış doktora tezi]. Kocaeli Üniversitesi.
  • Arslan, Y., & Polat, S. (2018). Örgütsel mutluluk ölçeğinin Türkçeye uyarlanması. Kuram ve Uygulamada Egitim Yönetimi Dergisi, 23(4), 603-622.
  • Aytaç, M. S. (2021). Öğretmen algılarına göre okul yöneticilerinin liderlik stilleri ile öğretmenlerin örgütsel mutluluk algıları arasındaki ilişkinin incelenmesi: Şanlıurfa Örneği [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Harran Üniversitesi.
  • Batson, C. D., Collins, E., & Powell, A. A. (2006). Doing business after the fall: The virtue of moral hypocrisy. Journal of Business Ethics, 66, 321-335.
  • Brunsson, N. (1989). The Organization Of Hypocrisy: Talk, Decisions And Actions in Organizations. John Wiley and Sons.
  • Brunsson, N. (1993). Ideas and actions: Justification and hypocrisy as alternatives to control. Accounting, Organizations and Society, 18(6), 489-506.
  • Bulut, A. (2015). Ortaöğretim öğretmenlerinin örgütsel mutluluk algılarının incelenmesi: bir norm çalışması [Yayımlanmamış doktora tezii]. Gaziantep Üniversitesi.
  • Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., Demirel, F. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri (12. Baskı). Pegem Akademi.
  • Cha, S. & Edmondson, A. (2006). When values backfire: Leadership, attribution, and disenchantment in a values-driven organization. The Leadership Quarterly, 17, 57-78.
  • Cemaloğlu, N. & Şahin, F. (2017). Örgütsel davranış ve yönetimi. Pegem Akademi.
  • Çimen, B., & Karadağ, E. (2021). Okullarda örgütsel ikiyüzlülük üzerine öğretmen görüşleri. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 53(53), 227-245.
  • Diener, E. (2000). Subjective well-being: The science of happiness and a proposal for a national index. American psychologist, 55(1), 34-43.
  • Diener, E., Diener, M., & Diener, C. (1995). Factors predicting the subjective well-being of nations. Journal of personality and social psychology, 69(5), 851.
  • Döş, İ. (2013). Mutlu okul. Eğitim ve Bilim, 38(170), 266-280.
  • Eğitim-İş. (2014). Öğretmenler mutsuz, borçlu ve öğretmenlik itibarsızlaştırılıyor. http://www.egitimis.org.tr/guncel/sendika-haberleri/ogretmenler-mutsuz-borclu-ve-ogretmenlik-itibarsizlastiriliyor-1458/#.WS8zh2jyjIU adresinden 21.12.2023 tarihinde elde edilmiştir.
  • Eroğlu, F., & Eroğlu, Ş. G. (2014, July). Kitle kültürü ortamında stratejik tutarsızlık ve örgütsel ikiyüzlülük: Kredi ve Yurtlar Kurumuna bağlı yurtlarda bir araştırma. In International Conference on Eurasian Economies, Üsküp, Makedonya (pp. 804-811).
  • Fisher, C. D. (2010). Happiness at work. International journal of management reviews, 12(4), 384-412. Gezen, H., & Kaya, A. (2023). Öğretmenlerin anlamlı iş algı düzeylerinin örgütsel dedikodu ve örgütsel ikiyüzlülük algı düzeylerine etkisi. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(37), 55-79.
  • George, D. & Mallery, M. (2010). SPSS for windows step by step: A simple guide and reference, 17.0 update (10a ed.). Pearson.
  • Ha-Brookshire, J. (2017). Toward moral responsibility theories of corporate sustainability and sustainable supply chain. Journal of Business Ethics, 145, 227-237.
  • İncekara, S. (2020). Özel okul öğretmenlerinin örgütsel mutluluk ve örgütsel bağlılık düzeyleri arasındaki ilişki [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Alanya Alaaddin Keykubat Üniversitesi.
  • Januwarsono, S. (2015). Analytical of factors determinants of happiness at work case study on PT. PLN (persero) region Suluttenggo, Sulawesi, Indonesia. European Journal of Business and Management, 7(8), 9-17.
  • Kahveci, G., Kandemir, İ. & Bayram, S. (2019). Öğretmenlerin örgütsel ikiyüzlülük algıları ile örgütsel adalet algıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Elementary Education Online, 18(2), 788-807.
  • Karagül Kandemir, İ. (2019). İlkokul ve ortaokulda görev yapan öğretmenlerin örgütsel ikiyüzlülük algıları ile örgütsel bağlılık davranışları arasındaki ilişkinin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi.
  • Kasalak, G., & Aksu, M. B. (2016). Örgütler nasıl zehirlenir? Öğretim elemanlarının örgütsel toksisite algıları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(4), 676-694.
  • Kılıçoğlu, G. (2015). Okullardaki söylem ve eylemler birbirleriyle tutarlı mı? örgütsel ikiyüzlülük ve örgütsel adalet arasındaki ilişkinin incelenmesi. 10. Eğitim Yönetimi Kongresi, 349-350.
  • Kılıçoğlu, G. (2017). Örgütsel ikiyüzlülük ve bütünlüğün Türkiye bağlamında incelenmesi: Teorik bir çözümleme. Kuram ve Uygulamada Egitim Yönetimi Dergisi, 23(3), 465-504.
  • Kılıçoğlu, G., & Kılıçoğlu, D. Y. (2021). Understanding organizational hypocrisy in schools: the relationships between organizational legitimacy, ethical leadership, organizational hypocrisy and work-related outcomes. International Journal of Leadership in Education.
  • Kılıçoğlu, G., Kılıçoğlu, D. Y., & Hammersley-Fletcher, L. (2020). Leading Turkish schools: A study of the causes and consequences of organisational hypocrisy. Educational Management Administration & Leadership, 48(4), 745-761.
  • Kılıçoğlu, G., Kılıçoğlu, D. Y., & Karadağ, E. (2019). Do schools fail to “walk their talk”? Development and validation of a scale measuring organizational hypocrisy. Leadership and Policy in Schools, 18(1), 52-82.
  • Kılıçoğlu, G., Yılmaz, D., & Karadağ, E. (2014). Organizational hypocrisy in educational organizations: Do talk and decisions lead to inconsistent actions in schools?. European Conference on Educational Research. Porto, Portekiz.
  • Kıraç, M. (2023). Eğitim kurumlarında örgütsel mutluluk ile öğretmen liderliği ilişkisi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Bahçeşehir Üniversitesi.
  • Konan, N., & Taşdemir, A. (2019). Öğretmenlerin örgütsel ikiyüzlülük algıları ile mutluluk düzeyleri algıları arasındaki ilişki. Scientific Educational Studies, 3(2), 132-152.
  • Korkut, A. (2019). Öğretmenlerin örgütsel mutluluk, örgütsel sinizm ve örgütsel adalet algılarının analizi. Doktora Tezi, İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Malatya.
  • Koşar, D. & Koşar, S. (2017). Örgütsel ikiyüzlülük. S. Özdemir & N. Cemaloğlu (Ed.), Örgütsel davranış ve yönetimi içinde (s. 595-618). Pegem Akademi.
  • Köklü, N., Büyüköztürk, Ş., Çokluk Bökeoğlu, Ö. (2020). Sosyal bilimler için istatistik. Pegem Yayınları.
  • Kurkan, G. (2023). Okullarda farklılık ikliminin örgütsel mutluluk ile ilişkisi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Kocaeli Üniversitesi.
  • Lipson, M. (2006). Organized hypocrisy and global governance: Implications for United Nations reform. In annual convention of the International Studies Association, San Diego, CA (pp. 2-47).
  • Pérezts, M., & Picard, S. (2015). Compliance or comfort zone? The work of embedded ethics in performing regulation. Journal of Business Ethics, 131, 833-852.
  • Phillippe, T. W., & Koehler, J. W. (2005). A factor analytical study of perceived organizational hypocrisy. SAM Advanced Management Journal, 70(2), 13-20.
  • Selim, S. (2008). Türkiye’de bireysel mutluluk kaynağı olan değerler üzerine bir analiz: multinomial logit model. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(3), 345-358.
  • Türk Dil Kurumu [TDK] (2023). Büyük Türkçe Sözlük. https://sozluk.gov.tr/ 20.09.2023.
  • Wagner, T., Lutz, R. J., & Weitz, B. A. (2009). Corporate hypocrisy: Overcoming the threat of inconsistent corporate social responsibility perceptions. Journal of marketing, 73(6), 77-91.
  • Warr, P. (2007). Work, happiness and unhappiness. Lawrence Erlbaum Associates.
  • Yaşar, K., Gangal, M., Baytöre, K. G., & Sağlam, E. (2023). Eğitim kurumlarında örgütsel ikiyüzlülük üzerine öğretmen görüşleri. Ulusal Eğitim Dergisi, 3(10), 1831-1846.
  • Yılmaz, K. (2008). Eğitim yönetiminde değerler. Pegem Akademi.
  • Young, R. B. (2011). The virtues of organizational integrity. New Directions for Student Services, 135(2011), 5-14.

Örgütsel İkiyüzlülük ile Örgütsel Mutluluk Arasındaki İlişki

Year 2025, Issue: 63, 722 - 740, 27.03.2025
https://doi.org/10.53444/deubefd.1561250

Abstract

Araştırmanın amacı, okullarda görev yapan öğretmenlerin örgütsel ikiyüzlülük algılarının örgütsel mutlulukları algı düzeyleri ile olan ilişkisini incelemektir. Araştırmanın örneklemini maksimum çeşitlilik örnekleme yöntemiyle seçilen, 2023-2024 eğitim-öğretim yılında İzmir İli Foça İlçesinde çalışan 246 öğretmen oluşturmaktadır. Bu araştırmada ilişkisel araştırma deseni kullanılmıştır. Araştırmanın verileri “örgütsel ikiyüzlülük ölçeği” ve “örgütsel mutluluk ölçeği” ile toplanmıştır. Verilerin analizinde frekans, yüzde analizleri, standart sapma değerleri, bağımsız örneklem t-test, tek yönlü varyans analizi (ANOVA) ve pearson korelasyon katsayısından faydalanılmıştır. Araştırma sonucunda örgütsel ikiyüzlülük ile örgütsel mutluluk arasında anlamlı ve negatif yönlü bir ilişki olduğu görülmüştür. Bu sonuç örgüt içindeki ikiyüzlülüğün azaltılmasının, örgütsel mutluluğu olumlu yönde etkileyeceği görüşünü güçlendirmiştir.

References

  • Arli, D., Grace, A., Palmer, J., & Pham, C. (2017). Investigating the direct and indirect effects of corporate hypocrisy and perceived corporate reputation on consumers’ attitudes toward the company. Journal of Retailing and Consumer Services, 37, 139-145.
  • Arslan, Y. (2018). Öğretmenlerin farklılıkların yönetimi yaklaşımlarına ilişkin algıları ile örgütsel mutluluk algıları arasındaki ilişki [Yayımlanmamış doktora tezi]. Kocaeli Üniversitesi.
  • Arslan, Y., & Polat, S. (2018). Örgütsel mutluluk ölçeğinin Türkçeye uyarlanması. Kuram ve Uygulamada Egitim Yönetimi Dergisi, 23(4), 603-622.
  • Aytaç, M. S. (2021). Öğretmen algılarına göre okul yöneticilerinin liderlik stilleri ile öğretmenlerin örgütsel mutluluk algıları arasındaki ilişkinin incelenmesi: Şanlıurfa Örneği [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Harran Üniversitesi.
  • Batson, C. D., Collins, E., & Powell, A. A. (2006). Doing business after the fall: The virtue of moral hypocrisy. Journal of Business Ethics, 66, 321-335.
  • Brunsson, N. (1989). The Organization Of Hypocrisy: Talk, Decisions And Actions in Organizations. John Wiley and Sons.
  • Brunsson, N. (1993). Ideas and actions: Justification and hypocrisy as alternatives to control. Accounting, Organizations and Society, 18(6), 489-506.
  • Bulut, A. (2015). Ortaöğretim öğretmenlerinin örgütsel mutluluk algılarının incelenmesi: bir norm çalışması [Yayımlanmamış doktora tezii]. Gaziantep Üniversitesi.
  • Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., Demirel, F. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri (12. Baskı). Pegem Akademi.
  • Cha, S. & Edmondson, A. (2006). When values backfire: Leadership, attribution, and disenchantment in a values-driven organization. The Leadership Quarterly, 17, 57-78.
  • Cemaloğlu, N. & Şahin, F. (2017). Örgütsel davranış ve yönetimi. Pegem Akademi.
  • Çimen, B., & Karadağ, E. (2021). Okullarda örgütsel ikiyüzlülük üzerine öğretmen görüşleri. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 53(53), 227-245.
  • Diener, E. (2000). Subjective well-being: The science of happiness and a proposal for a national index. American psychologist, 55(1), 34-43.
  • Diener, E., Diener, M., & Diener, C. (1995). Factors predicting the subjective well-being of nations. Journal of personality and social psychology, 69(5), 851.
  • Döş, İ. (2013). Mutlu okul. Eğitim ve Bilim, 38(170), 266-280.
  • Eğitim-İş. (2014). Öğretmenler mutsuz, borçlu ve öğretmenlik itibarsızlaştırılıyor. http://www.egitimis.org.tr/guncel/sendika-haberleri/ogretmenler-mutsuz-borclu-ve-ogretmenlik-itibarsizlastiriliyor-1458/#.WS8zh2jyjIU adresinden 21.12.2023 tarihinde elde edilmiştir.
  • Eroğlu, F., & Eroğlu, Ş. G. (2014, July). Kitle kültürü ortamında stratejik tutarsızlık ve örgütsel ikiyüzlülük: Kredi ve Yurtlar Kurumuna bağlı yurtlarda bir araştırma. In International Conference on Eurasian Economies, Üsküp, Makedonya (pp. 804-811).
  • Fisher, C. D. (2010). Happiness at work. International journal of management reviews, 12(4), 384-412. Gezen, H., & Kaya, A. (2023). Öğretmenlerin anlamlı iş algı düzeylerinin örgütsel dedikodu ve örgütsel ikiyüzlülük algı düzeylerine etkisi. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(37), 55-79.
  • George, D. & Mallery, M. (2010). SPSS for windows step by step: A simple guide and reference, 17.0 update (10a ed.). Pearson.
  • Ha-Brookshire, J. (2017). Toward moral responsibility theories of corporate sustainability and sustainable supply chain. Journal of Business Ethics, 145, 227-237.
  • İncekara, S. (2020). Özel okul öğretmenlerinin örgütsel mutluluk ve örgütsel bağlılık düzeyleri arasındaki ilişki [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Alanya Alaaddin Keykubat Üniversitesi.
  • Januwarsono, S. (2015). Analytical of factors determinants of happiness at work case study on PT. PLN (persero) region Suluttenggo, Sulawesi, Indonesia. European Journal of Business and Management, 7(8), 9-17.
  • Kahveci, G., Kandemir, İ. & Bayram, S. (2019). Öğretmenlerin örgütsel ikiyüzlülük algıları ile örgütsel adalet algıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Elementary Education Online, 18(2), 788-807.
  • Karagül Kandemir, İ. (2019). İlkokul ve ortaokulda görev yapan öğretmenlerin örgütsel ikiyüzlülük algıları ile örgütsel bağlılık davranışları arasındaki ilişkinin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi.
  • Kasalak, G., & Aksu, M. B. (2016). Örgütler nasıl zehirlenir? Öğretim elemanlarının örgütsel toksisite algıları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(4), 676-694.
  • Kılıçoğlu, G. (2015). Okullardaki söylem ve eylemler birbirleriyle tutarlı mı? örgütsel ikiyüzlülük ve örgütsel adalet arasındaki ilişkinin incelenmesi. 10. Eğitim Yönetimi Kongresi, 349-350.
  • Kılıçoğlu, G. (2017). Örgütsel ikiyüzlülük ve bütünlüğün Türkiye bağlamında incelenmesi: Teorik bir çözümleme. Kuram ve Uygulamada Egitim Yönetimi Dergisi, 23(3), 465-504.
  • Kılıçoğlu, G., & Kılıçoğlu, D. Y. (2021). Understanding organizational hypocrisy in schools: the relationships between organizational legitimacy, ethical leadership, organizational hypocrisy and work-related outcomes. International Journal of Leadership in Education.
  • Kılıçoğlu, G., Kılıçoğlu, D. Y., & Hammersley-Fletcher, L. (2020). Leading Turkish schools: A study of the causes and consequences of organisational hypocrisy. Educational Management Administration & Leadership, 48(4), 745-761.
  • Kılıçoğlu, G., Kılıçoğlu, D. Y., & Karadağ, E. (2019). Do schools fail to “walk their talk”? Development and validation of a scale measuring organizational hypocrisy. Leadership and Policy in Schools, 18(1), 52-82.
  • Kılıçoğlu, G., Yılmaz, D., & Karadağ, E. (2014). Organizational hypocrisy in educational organizations: Do talk and decisions lead to inconsistent actions in schools?. European Conference on Educational Research. Porto, Portekiz.
  • Kıraç, M. (2023). Eğitim kurumlarında örgütsel mutluluk ile öğretmen liderliği ilişkisi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Bahçeşehir Üniversitesi.
  • Konan, N., & Taşdemir, A. (2019). Öğretmenlerin örgütsel ikiyüzlülük algıları ile mutluluk düzeyleri algıları arasındaki ilişki. Scientific Educational Studies, 3(2), 132-152.
  • Korkut, A. (2019). Öğretmenlerin örgütsel mutluluk, örgütsel sinizm ve örgütsel adalet algılarının analizi. Doktora Tezi, İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Malatya.
  • Koşar, D. & Koşar, S. (2017). Örgütsel ikiyüzlülük. S. Özdemir & N. Cemaloğlu (Ed.), Örgütsel davranış ve yönetimi içinde (s. 595-618). Pegem Akademi.
  • Köklü, N., Büyüköztürk, Ş., Çokluk Bökeoğlu, Ö. (2020). Sosyal bilimler için istatistik. Pegem Yayınları.
  • Kurkan, G. (2023). Okullarda farklılık ikliminin örgütsel mutluluk ile ilişkisi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Kocaeli Üniversitesi.
  • Lipson, M. (2006). Organized hypocrisy and global governance: Implications for United Nations reform. In annual convention of the International Studies Association, San Diego, CA (pp. 2-47).
  • Pérezts, M., & Picard, S. (2015). Compliance or comfort zone? The work of embedded ethics in performing regulation. Journal of Business Ethics, 131, 833-852.
  • Phillippe, T. W., & Koehler, J. W. (2005). A factor analytical study of perceived organizational hypocrisy. SAM Advanced Management Journal, 70(2), 13-20.
  • Selim, S. (2008). Türkiye’de bireysel mutluluk kaynağı olan değerler üzerine bir analiz: multinomial logit model. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(3), 345-358.
  • Türk Dil Kurumu [TDK] (2023). Büyük Türkçe Sözlük. https://sozluk.gov.tr/ 20.09.2023.
  • Wagner, T., Lutz, R. J., & Weitz, B. A. (2009). Corporate hypocrisy: Overcoming the threat of inconsistent corporate social responsibility perceptions. Journal of marketing, 73(6), 77-91.
  • Warr, P. (2007). Work, happiness and unhappiness. Lawrence Erlbaum Associates.
  • Yaşar, K., Gangal, M., Baytöre, K. G., & Sağlam, E. (2023). Eğitim kurumlarında örgütsel ikiyüzlülük üzerine öğretmen görüşleri. Ulusal Eğitim Dergisi, 3(10), 1831-1846.
  • Yılmaz, K. (2008). Eğitim yönetiminde değerler. Pegem Akademi.
  • Young, R. B. (2011). The virtues of organizational integrity. New Directions for Student Services, 135(2011), 5-14.
There are 48 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Education Management
Journal Section Articles
Authors

Serpil Gelmez 0009-0000-3869-4050

Soner Polat 0000-0003-2407-6491

Publication Date March 27, 2025
Submission Date October 4, 2024
Acceptance Date January 22, 2025
Published in Issue Year 2025 Issue: 63

Cite

APA Gelmez, S., & Polat, S. (2025). Örgütsel İkiyüzlülük ile Örgütsel Mutluluk Arasındaki İlişki. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi(63), 722-740. https://doi.org/10.53444/deubefd.1561250