Bu araştırma, okul öncesi öğretmenlerinin aileler tarafından uygulanan yıldırma davranışlarına maruz kalma düzeyleri ile kullandıkları aile katılım stratejilerini incelemektedir. Çalışma ilişkisel tarama modeli kapsamında gerçekleştirilmiştir. Araştırma grubunu, 2022-2023 eğitim-öğretim yılı itibarıyla İstanbul'un Avrupa yakasında bulunan özel ve devlet kurumlarında çalışan okul öncesi öğretmenleri (n=258) oluşturmaktadır. Veriler SPSS paket programı ile analiz edilmiştir. Araştırmanın bulgularına göre, öğretmenlerin ebeveyn kaynaklı yıldırma davranışlarına maruz kalma düzeyleri ile cinsiyet, yaş, eğitim durumu, mezun olunan bölüm, istihdam türü, okul türü ve mesleki kıdem arasında anlamlı bir fark bulunamamıştır. Öğretmenlerin uyguladıkları aile katılım stratejileri ile yaş, istihdam şekli ve mesleki kıdemleri arasında anlamlı bir farklılık tespit edilmesine karşın cinsiyet, eğitim durumu, mezun olunan bölüm ve görev yapılan okul türü arasında anlamlı bir farklılık gözlenmemiştir. Ayrıca, öğretmenlerin veli kaynaklı yıldırma davranışlarına maruz kalma düzeylerini ölçen anketin "kendini gösterme" alt boyutu ile öğretmenlerin kullandıkları aile katılım stratejilerinden "öğretmen-aile temelli" ve "ev temelli katılım stratejileri" arasında negatif yönde anlamlı bir ilişki tespit edilmiştir. Benzer şekilde, yıldırma anketinin "sosyal ilişkiler" alt boyutu ile "ev temelli katılım stratejisi" arasında da negatif yönlü bir ilişki bulunmuştur.
This study examines the levels of bullying behavior experienced by preschool teachers from parents and the family involvement strategies they implement. The research was conducted using a relational screening model. The study group consists of preschool teachers (n=258) working in private and public institutions on the European side of Istanbul during the 2022-2023 academic year. The data were analyzed using the SPSS software package. According to the findings of the study, no significant difference was found between the levels of bullying behavior experienced by teachers from parents and variables such as gender, age, education level, the department graduated from, employment type, school type, and professional seniority. While significant differences were detected between the family involvement strategies employed by teachers and variables such as age, employment type, and professional seniority, no significant differences were observed concerning gender, education level, the department graduated from, and the type of school in which they worked. Additionally, a negative significant relationship was found between the "self-presentation" sub-dimension of the bullying behavior questionnaire and the "teacher-family involvement" and "home-based involvement strategies" sub-dimensions of the family involvement strategies used by teachers. Similarly, a negative correlation was found between the "social relationships" sub-dimension of the bullying behavior questionnaire and the "home-based involvement strategy" sub-dimension.
| Primary Language | English |
|---|---|
| Subjects | Early Childhood Education |
| Journal Section | Articles |
| Authors | |
| Publication Date | June 30, 2025 |
| Submission Date | October 7, 2024 |
| Acceptance Date | May 28, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Issue: 64 |