The digital revolution affecting the 21st century causes changes in educational studies as well as in all life activities. "eTwinning", which provides students with a learning environment by doing and experiencing through digital applications (Web 2.0 tools), is a pioneering e-project platform in the integration of information and communication technologies (ICT) into education. This study aimed to examine the opinions of secondary school students regarding eTwinning projects carried out during the distance education process. The method of the research is a holistic single case study, which is one of the qualitative research model designs. The working group consists of 6th and 7th grade students studying in a secondary school in Kayseri, which has been awarded the National Quality Labels by carrying out projects on the eTwinning portal. A semi-structured interview form created by taking expert opinions was used as a data collection tool. The findings obtained were analyzed using the descriptive analysis method. As a result of the research, it is seen that secondary school students define eTwinning projects with the codes of collaboration, fun and ICT (technology, web tools and internet network). It has been determined that eTwinning projects are effective in helping secondary school students acquire skills in line with the project objectives in different projects. In addition, it has been determined that eTwinning projects improve general skills such as digital literacy, manual skills, collaboration and communication skills in secondary school students. In addition, in the research, the problems experienced by secondary school students in the implementation of eTwinning projects during the distance education process (such as the internet network, difficulty in cooperating with school lessons) were identified and suggestions were made to solve the identified problems.
eTwinning integration of tecnology into education international school projects network-based learning
21. yüzyılı etkileyen dijital devrim, tüm yaşam faaliyetlerinde olduğu gibi eğitim çalışmalarında da değişimlere neden olmaktadır. Dijital uygulamalar (Web 2.0 araçları) ile öğrencilere yaparak ve yaşayarak öğrenme ortamı sağlayan “eTwinning”, bilgi ve iletişim teknolojilerinin (BİT) eğitime entegrasyonunda öncü bir e-proje platformudur. Bu çalışmada uzaktan eğitim sürecinde yürütülen eTwinning projelerine yönelik ortaokul öğrencilerinin görüşlerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın yöntemi, nitel araştırma modeli desenlerinden olan bütüncül tek durum çalışmasıdır. Çalışma grubunu Kayseri ilinde eTwinning portalında proje yürüterek Ulusal Kalite Etiketi almaya hak kazanan bir ortaokulda öğrenim gören 6 ve 7. sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak uzman görüşleri alınarak oluşturulmuş yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Elde edilen bulgular betimsel analiz yöntemi ile analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda ortaokul öğrencilerinin eTwinning projelerini işbirliği, eğlenceli ve BİT (teknoloji, web araçları ve internet ağı) kodları ile tanımladığı görülmektedir. eTwinning projelerinin ortaokul öğrencilerinde farklı projelerde proje hedefleri doğrultusunda beceriler kazandırılmasında etkili olduğu tespit edilmiştir. Bunun yanı sıra eTwinning projelerinin ortaokul öğrencilerinde dijital okuryazarlık, el becerileri, işbirliği ve iletişim becerileri gibi genel becerileri geliştirdiği belirlenmiştir. Ayrıca araştırmada uzaktan eğitim sürecinde ortaokul öğrencilerinin eTwinning projelerinin yürütülmesi esnasında yaşadıkları sorunlar (internet ağı, okul dersleri ile beraber yürütme ve işbirliğinde zorlanma gibi) tespit edilerek, belirlenen sorunların çözümüne yönelik öneriler sunulmuştur.
We would like to thank Tuba Keçetepen and Arif Yılmaz for their support of this study.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Educational Technology and Computing |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 30, 2025 |
Submission Date | April 29, 2024 |
Acceptance Date | August 14, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Issue: 65 |