The effort to catch up the era due to the changes in the world increases the learning needs of individuals. Therefore, developed countries attach importance to non-formal education in order to become an information society. This study aims to reveal the lifelong learning policies and activities of the Czech Republic, a member of the European Union. Considering the specific conditions of the research process; case study method was used in this study. The findings were tried to be revealed as they are, analyzed, evaluated and conclusions and recommendations were presented. It is understood that the Czech Republic is trying to design a modern adult education in accordance with the norms of the European Union. Courses for all citizens, foreigners and immigrants, especially language, family, university exam preparation and social life adaptation courses, which are needed by the society with the support of various funds and business partners, are held in schools and private course centers. Courses are offered with a minimum of six participants and attendance is compulsory to receive certificates and other benefits. It was concluded that the classes can be designed uniquely, up-to-date tools and methods are used in the lessons, and an effective teaching environment is tried to be created. In line with the developments in adult education studies, activities related to social needs should be carried out by determining a scientific perspective and taking into account the cultures of people in addition to learning activities.
Dünyadaki değişimin hızı, toplum ve bireyleri gelişim ve çağı yakalama adına sürekli bir baskı altında tutmakta, yetersizlik duygularını beslemekte, ancak öğrenmeye ilişkin ihtiyaçlarını da arttırmaktadır. Bu nedenle, gelişmiş ülkeler çağı yakalayacak bilgi toplumu oluşturmak için yaygın eğitime önem vermektedir. Avrupa Birliği Üyesi Çek Cumhuriyeti’nin hayat boyu öğrenme politikaları ve faaliyetlerinin neler olduğu bu çalışma ile ortaya koyulmaya çalışılmıştır. Araştırma sürecinin kendine özgü durumları dikkate alınarak; bu çalışmada durum çalışması yöntemi kullanılmıştır. Bulgular olduğu gibi ortaya çıkarılmaya çalışılmış, çözümlenmiş, değerlendirilerek sonuç ve öneriler ortaya koyulmuştur. Çek Cumhuriyeti’nin Avrupa Birliği normlarına uygun modern bir yetişkin eğitimi tasarlamaya çalıştığı anlaşılmaktadır. Tüm vatandaşlar, yabancılar ve göçmenlere yönelik, çeşitli fonlar ve iş ortaklarının desteği ile toplumun ihtiyacı olan; özellikle dil, aile, üniversite sınavına hazırlık ve sosyal hayata uyum kursları, okullarda ve özel kurs merkezlerinde yapılmaktadır. Kurslar en az altı kişi ile açılmaktadır, Sertifika ve diğer fon desteği gibi yardımları almak için kurslara devam zorunluluğu bulunmaktadır. Sınıfların özgün olarak tasarlanabildiği, derslerde güncel araç gereç ve yöntemler kullanıldığı, bunlarla etkili bir öğretim ortamı oluşturulmaya çalışıldığı sonuçlarına ulaşılmıştır. Yetişkin eğitimi çalışmalarında yaşanan gelişmeler doğrultusunda bilimsel olarak bir perspektif belirleyerek, öğrenme faaliyetlerinin yanında kişilerin kültürleri de dikkate alınarak sosyal ihtiyaçları ile ilgili faaliyetler de yürütülmelidir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Lifelong learning, Comparative and Cross-Cultural Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 30, 2025 |
Submission Date | June 11, 2024 |
Acceptance Date | September 23, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Issue: 65 |