Fen bilimlerinde yansıtıcı düşünmenin akademik başarı üzerine etkisi karma-meta yöntemle çalışılmıştır. Meta-analiz kısmında literatür taraması sonucunda 8 çalışmadan çekilen 14 veri CMA programında analiz edilmiştir. Ortalama etki değeri 1.517 olup bu değer muazzam olarak nitelendirilmektedir. Meta-tematik kısma 9 çalışma dâhil edilmiştir. “Genel olumlu” , “genel olumsuz” , “üst düzey düşünme becerileri” ve “bilimsel süreç becerileri” temaları oluşturulmuştur. Genel olumlu özellikleri temasında; mesleki anlamda gelişim sağlaması, derse aktif katılımı sağlaması kodları yer alırken, genel olumsuz temasında ise fiziki imkanların yetersiz olması, uygulama azlığı ve sınıf içi gürültü olması çıkartılan kodlar arasındadır. Bilimsel süreç becerilerini geliştirmesi temasında; bilimsel araştırma adımlarını takip etmesi, kişiyi araştırma yapmaya yönlendirmesi kodlardan iki tanesidir. “Üst düzey düşünme becerileri” temasında ise problem çözme becerisini geliştirmesi, yaratıcı düşünmeyi sağlaması gibi kodlar yer almaktadır.
Yansıtıcı düşünme sürecinin; öğrencilerin üst düzey düşünme becerilerini geliştirmesi, kalıcılığı desteklemesi yansıtıcı düşünme sürecinin bilişsel anlamda olumlu katkı sağladığını göstermektedir. Yansıtıcı düşünme; öğrencilerin derse karşı olan ilgilerini ve özgüvenlerini arttırması ve sınıf içi dayanışmayı arttırması gibi hususlarda duyuşsal anlamda öğrenme sürecini desteklemektedir. Bu çerçevede yansıtıcı düşünmeyi destekleyen öğrenme ortamlarının tasarlanmasının; akademik başarıya katkı sağlayacağı, anlamlı ve kalıcı bir öğrenme sürecine yardımcı olacağı, öğrenen bireyi bilgiye ulaşma aşamasında destekleyerek derse ilişkin tutum ve motivasyonu artıracağı düşünülmektedir. Alan yazının bütüncül bir çerçevede taranması ve yorumlanmasıyla hazırlanan bu çalışmanın araştırmacılara ve eğitimcilere öğretim süreçlerine yönelik tasarlama, uygulama ve değerlendirme aşamalarında katkı sağlayacağı değerlendirilmektedir.
"Fen Bilimleri Alanında Yansıtıcı Düşünmenin Akademik Başarıya Etkisi: Bir Karma-Meta Yöntemi Çalışması" ile yansıtıcı öğrenme tabanlı öğretim süreçlerinin etkililiğini belirlemek amaçlanmaktadır. Yansıtıcı düşünmenin; akademik başarıya, üst düzey düşünme becerileri ve bilimsel süreç becerilerine etkisi ile öğrenme sürecindeki olumlu ve olumsuz yönlerinin belirlenmek istendiği bu çalışmada karma-meta yöntem kullanılmıştır. Çalışmada kullanılacağı belirtilen veri toplama araçları, MSÜ Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Yönergesi çerçevesinde incelenmiş, araştırma ve yayın ilkelerine aykırı herhangi bir hususa rastlanmamıştır. "Fen Bilimleri Alanında Yansıtıcı Düşünmenin Akademik Başarıya Etkisi: Bir Karma-Meta Yöntemi Çalışması" adlı çalışmaya ait planlanan veri toplama araçlarının kullanılması ile örneklemde yer alanlara, çevreye ve insan sağlığına biyolojik, psikolojik ve sosyolojik yönden zarar verilme durumu söz konusu değildir. "Fen Bilimleri Alanında Yansıtıcı Düşünmenin Akademik Başarıya Etkisi: Bir Karma-Meta Yöntemi Çalışması" adlı çalışmada bilimsel araştırma ve yayın etiği ilkelerine aykırı bir durum bulunmamaktadır.
The impact of reflective thinking on academic achievement in the field of science has been studied using a mixed-method approach. In the meta-analysis section, 14 data points were analyzed from 8 studies identified through a literature review. The average effect size was found to be 1.517. The meta-thematic section included 9 studies. Themes such as 'general positive', 'general negative', 'higher-order thinking skills', and 'scientific process skills' were established. Under the theme of general positive characteristics, codes such as facilitating professional development and promoting active participation in class emerged. Regarding the development of scientific process skills, two codes were identified: following scientific research steps and directing individuals towards conducting research. Under the theme of 'higher-order thinking skills', codes included enhancing problem-solving skills and fostering creative thinking.
The reflective thinking process demonstrates its positive cognitive contribution by enhancing students' higher-order thinking skills and supporting retention. Reflective thinking supports the learning process in affective terms, such as increasing students' interest and confidence in the class and fostering classroom solidarity. Within this framework, designing learning environments that support reflective thinking is believed to contribute to academic success, aid in meaningful and lasting learning, support learners in accessing information, and enhance attitudes and motivation towards the subject. It is considered that this study, prepared by reviewing and interpreting the literature comprehensively, will contribute to researchers and educators in designing, implementing, and evaluating teaching processes.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Learning Sciences |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 30, 2025 |
Submission Date | October 22, 2024 |
Acceptance Date | July 9, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Issue: 65 |