Bu araştırmanın amacı bilişsel esneklik, sosyal ilgi ve yalnızlığın ergenlerin psikolojik sağlamlığını yordama derecesini inceleyebilmektir. Araştırmada bağımlı ve bağımsız değişkenler arasındaki ilişkileri inceleyebilmek için ilişkisel tarama yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2024-2025 Eğitim Öğretim yılında Isparta ili genelinde eğitimine devam eden 510 lise öğrencisi oluşturmaktadır. Bu öğrencilerin 268’i (% 52.5) kız, 242’si (% 47.5) erkektir. Verilerin toplanmasında Çocuk ve Genç Psikolojik Sağlamlık Ölçeği, Bilişsel Esneklik Ölçeği, Ergenler İçin Sosyal İlgi Ölçeği ve UCLA Yalnızlık Ölçeği Kısa Formu kullanılmıştır. Verilerin analizinde Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon Analizi ve çoklu regresyon analizi kullanılmıştır. Analizler sosyal ilginin alt ölçekleri olan aidiyet, yardım etme, duyarlı olma ve başa çıkma ile bilişsel esnekliğin psikolojik sağlamlıkla pozitif yönde; yalnızlık ile negatif yönde anlamlı ilişkileri olduğunu göstermektedir. Bulgulara göre sosyal ilginin alt ölçekleri olan aidiyet, yardım etme, duyarlı olma ve başa çıkma ile bilişsel esneklik, yalnızlık ve cinsiyetle oluşturulan regresyon modeli psikolojik sağlamlığı anlamlı yordarken, psikolojik sağlamlığın % 39.5’ini açıklamaktadır. Ulaşılan sonuçlar, psikolojik sağlamlığı geliştirmeye ve güçlendirmeye dönük koruyucu faktörlerle ilgili önemli bilgiler sağlamaktadır.
The aim of this study is to examine the extent to which cognitive flexibility, social interest, and loneliness predict resilience in adolescents. A relational survey model was employed to investigate the relationships between dependent and independent variables. The study group consisted of 510 high school students continuing their education in the 2024-2025 academic year in Isparta, Türkiye. Of these students, 268 (52.5%) were female, and 242 (47.5%) were male. The data collection tools were the Child and Youth Resilience Measure, the Cognitive Flexibility Scale, the Social Interest Scale for Adolescents, and the UCLA Loneliness Scale Short Form. Data were analysed using Pearson Product-Moment Correlation Analysis and multiple regression analysis. The analyses revealed significant positive relationships between resilience and cognitive flexibility, as well as the subscales of social interest—belonging, helping, sensitivity, and coping. Conversely, a significant negative relationship was found between resilience and loneliness. According to the findings, the regression model, which included the subscales of social interest (belonging, helping, sensitivity, and coping), cognitive flexibility, loneliness, and gender, significantly predicted resilience and explained 39.5% of the variance. These findings provide valuable insights into protective factors aimed at enhancing and strengthening resilience.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | School Counseling |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 30, 2025 |
Submission Date | January 22, 2025 |
Acceptance Date | June 24, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Issue: 65 |