Bu araştırmanın temel amacı okul etkililiği bakımından, öğretmenlerin eğitimde arkadaşlık ilişkileri ve oyun kullanımına dair görüş ve deneyimlerini incelemektir. Araştırma aynı zamanda, eğitimde oyun ve arkadaşlık ilişkilerinin öğrencilerin öğrenme motivasyonunu ve katılımını nasıl etkilediğini anlamayı hedeflemektedir. Araştırma nitel araştırma yöntemlerinden olgubilim (fenomenoloji) deseniyle yürütülmüştür. Katılımcılar, 2024-2025 eğitim-öğretim yılında Elazığ il merkezindeki üç farklı okulda görev yapan 25 öğretmenden oluşmaktadır. Veri toplama için yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmış ve veriler içerik analizi ile analiz edilmiştir. Araştırma bulguları, öğretmenlerin oyunların öğrenme sürecine olumlu katkılar sağladığını belirttiklerini göstermektedir. Oyunlar, öğrencilerin derse ilgisini artırmakta, aktif katılımı teşvik etmekte ve kalıcı öğrenmeyi desteklemektedir. Ayrıca oyunlar, öğrencilerin yaratıcılık, problem çözme ve sosyal becerilerini geliştirmekte, arkadaşlık ilişkilerini güçlendirmektedir. Ancak, oyunların eğlence odaklı hale gelmesi, öğrencilerin derse olan ilgilerini azaltabileceği gibi, aşırı rekabet de dikkat dağınıklığına yol açabilmektedir. Öğrencilerin güçlü arkadaşlık ilişkileri kurmaları, derse olan katılımlarını artırırken, sosyal rollerin deneyimlenmesi de özgüven kazanımına katkı sağlamaktadır. Eğitimde oyun ve arkadaşlık faaliyetlerinin kullanılmasının okul etkiliğine katkı sağladığı sonucuna ulaşılmıştır. Bununla birlikte, pasifleşen öğrenciler ve dışlanan bireylerin özgüven kaybı yaşadığı ve bu durumun öğrenmeye olumsuz yansıdığına dair olumsuz görüşler de belirtilmiştir.
The main purpose of this research is to examine the opinions and experiences of teachers regarding the use of friendships and games in education in terms of school effectiveness. The research also aims to understand how games and friendships in education affect students' learning motivation and participation.The study was conducted with a phenomenology design, one of the qualitative research methods. The participants consisted of 25 teachers working in three different schools in Elazığ city center in the 2024-2025 academic year. A semi-structured interview form was used for data collection and the data were analyzed using content analysis.The research findings show that teachers believe games make positive contributions to the learning process. Games increase students' interest in the lesson, encourage active participation, and support long-term learning. In addition, games develop students' creativity, problem-solving, and social skills, while also strengthening friendships. However, games that focus solely on entertainment can reduce students' interest in the lesson, and excessive competition can lead to distraction. While students' ability to establish strong friendships increases their participation in the lesson, experiencing social roles also contributes to the development of self-confidence. It has been concluded that the use of games and friendship activities in education contributes to school effectiveness. However, negative views have also been expressed, suggesting that passive students and excluded individuals may lose self-confidence, and that this situation negatively affects learning.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Education Management, Child Development Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 30, 2025 |
Submission Date | February 17, 2025 |
Acceptance Date | July 28, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Issue: 65 |