Giriş: Çalışma saatlerinde kurumsal bilgisayarları ve internet olanaklarını kişisel amaçlar için kullanma “sanal kaytarma” olarak
tanımlanırken, eve iş taşıyarak mesai saatleri dışında iş amaçlı çalışma “bitmeyen mesai” olarak yorumlanmaktadır. Amaç:
Akademisyenlerin sanal kaytarma ve evde akademik amaçlı çalışma durumlarının tanımlanarak, anlamlı fark oluşturan özelliklerinin
belirlenmesi amaçlandı. Yöntem: Araştırma İstanbul’daki bir kamu üniversitesinin hemşirelik fakültesinde çalışan öğretim elemanları ile
gerçekleştirildi. Veriler Sanal Kaytarma Ölçeği ve Akademisyenler için Evde Çalışma Davranışları Formu ile toplandı. Araştırmanın
gerçekleştirilebilmesi için etik kurul onayı, kurum izni ve katılımcıların bilgilendirilmiş onamları alındı. Verilerin analizinde psikometrik ve
tanımlayıcı analizler ile karşılaştırma analizleri kullanıldı. Bulgular: Katılımcılar sanal kaytarma ölçeğinde “önemsiz sanal kaytarma”,
akademisyenler için evde çalışma formunda ise “dolaylı akademik çalışma” alt boyutlarında daha yüksek puan ortalamasına sahiptir.
Katılımcıların yaşı, kurumda çalışma süresi, medeni durumu, akademik pozisyonu, kadro durumu ve sosyal ağlara üyelik durumu “sanal
kaytarma” davranışlarında anlamlı farklar oluşturmaktadır. Ancak yaşları, kurumda çalışma süreleri, akademik pozisyonları ve kadro
durumları, sadece “doğrudan akademik çalışma alt boyutu”nda anlamlı fark oluşturmaktadır. Sonuç: Akademisyenlerin büyük bir
çoğunluğunun evde iş amaçlı eylemler gerçekleştirirken, çalışma saatleri içinde ise işleri ile ilgili olmayan eylemler gerçekleştirdikleri
belirlenmiştir. Bununla birlikte sanal kaytarma ve evde iş amaçlı eylemlerin yaş, deneyim ve akademik pozisyon değişkenlerinden
etkilendiği söylenebilir
Background: While it is defined as "cyberloafing" by using corporate computers and internet facilities for personal purposes during working
hours, bringing task to the home and working outside of working hours is interpreted as "unfinished work". Objectives: It was aimed to
determine the situations of academicians' cyberloafing and academic purposes at home, and to identify their characteristics that make
significant difference among these concepts. Methods: The study was conducted with academicians in the faculty of nursing of a public
university in Istanbul. The data was gathered with the Cyberloafing Scale and Home Working Behavior Form for Academicians. Ethical
committee approval, institutional permission and informed consent of the participants were taken in order to carry out study. Psychometric,
descriptive and comparative analyzes were used in the analysis of the data. Results: Participants have a higher mean score in the "important
cyberloafing subscale" in the cyberloafing scale and the "indirect academic study subscale” in the home working behavior form for the
academicians. Age of participants, working time in the institution, marital status, academic position, employment status and membership
status in social networks make significant differences in “cyberloafing behaviors”. However, at only the “direct academic work subscale”
age, working time in the institution, academic positions and employment status makes a significant difference. Conclusion: While a large
majority of academicians are carrying out activities that are not related to their work during working hours while they are carrying out
business-related activities at home; it can be said that the activities of cyberloafing and home working behavior are influenced by the age,
experience and academic position.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ağustos 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 11 Sayı: 3 |
Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi ULAKBİM Türk Tıp Dizini, Türk Medline, Türkiye Atıf Dizini, Şubat 2021 tarihinden beri EBSCO Host ve 26 Ekim 2021 tarihinden itibaren DOAJ ve 18 Ocak 2022 tarihinden beri Index Copernicus tarafından indekslenmektedir.