BibTex RIS Kaynak Göster

Sanal Kaytarmaya Karşı Evde Çalışma: Hemşire Akademisyenler Üzerinde Bir Araştırma

Yıl 2018, Cilt: 11 Sayı: 3, 241 - 249, 01.08.2018

Öz

Giriş: Çalışma saatlerinde kurumsal bilgisayarları ve internet olanaklarını kişisel amaçlar için kullanma “sanal kaytarma” olarak
tanımlanırken, eve iş taşıyarak mesai saatleri dışında iş amaçlı çalışma “bitmeyen mesai” olarak yorumlanmaktadır. Amaç:
Akademisyenlerin sanal kaytarma ve evde akademik amaçlı çalışma durumlarının tanımlanarak, anlamlı fark oluşturan özelliklerinin
belirlenmesi amaçlandı. Yöntem: Araştırma İstanbul’daki bir kamu üniversitesinin hemşirelik fakültesinde çalışan öğretim elemanları ile
gerçekleştirildi. Veriler Sanal Kaytarma Ölçeği ve Akademisyenler için Evde Çalışma Davranışları Formu ile toplandı. Araştırmanın
gerçekleştirilebilmesi için etik kurul onayı, kurum izni ve katılımcıların bilgilendirilmiş onamları alındı. Verilerin analizinde psikometrik ve
tanımlayıcı analizler ile karşılaştırma analizleri kullanıldı. Bulgular: Katılımcılar sanal kaytarma ölçeğinde “önemsiz sanal kaytarma”,
akademisyenler için evde çalışma formunda ise “dolaylı akademik çalışma” alt boyutlarında daha yüksek puan ortalamasına sahiptir.
Katılımcıların yaşı, kurumda çalışma süresi, medeni durumu, akademik pozisyonu, kadro durumu ve sosyal ağlara üyelik durumu “sanal
kaytarma” davranışlarında anlamlı farklar oluşturmaktadır. Ancak yaşları, kurumda çalışma süreleri, akademik pozisyonları ve kadro
durumları, sadece “doğrudan akademik çalışma alt boyutu”nda anlamlı fark oluşturmaktadır. Sonuç: Akademisyenlerin büyük bir
çoğunluğunun evde iş amaçlı eylemler gerçekleştirirken, çalışma saatleri içinde ise işleri ile ilgili olmayan eylemler gerçekleştirdikleri
belirlenmiştir. Bununla birlikte sanal kaytarma ve evde iş amaçlı eylemlerin yaş, deneyim ve akademik pozisyon değişkenlerinden
etkilendiği söylenebilir

Kaynakça

  • Anandarajan, M. & Simmers, C. A. (Eds). (2004). A Personal Web Usage in the Workplace: A Guide to Eff ective Human Resources Management. Hensey: Information Science Publishing.
  • Blanchard, A. L. & Henle, C. A. (2008). Correlates of different forms of cyberloafing: The role of norms and external locus of control. Computers in Human Behavior, 24, 1067-1084.
  • Candan, H. & İnce, M. (2016). Siber kaytarma ve örgütsel bağlılık arasındaki ilişkinin incelenmesine yönelik emniyet çalışanları üzerine bir araştırma. Niğde Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9(1), 229-235.
  • Coşkuner, S. (2013). Akademisyenlerin iş ve aile karakteristiklerinin evlilik, aile ve yaşam tatmini ile ilişkisi: İş ve aile çatışmasının aracı rolü. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara, Türkiye.
  • Çavuşoğlu, S., Palamutçuoğlu, A. & Palamutçuoğlu, B. T. (2014). The impact of demographics of employees on cyberloafing: An emprirical study on university employees. Research Journal of Business and Management, 1(3), 149-168.
  • Dikmen, N. & Maden, D. (2012). Kadın akademisyenlerin görünmeyen emeği üzerine bir araştırma: Ordu Üniversitesi örneği. Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi, 4(2), 235-250.
  • Ergöl, Ş., Koç, G., Eroğlu, K. & Taşkın, L. (2012). Türkiye’de kadın araştırma görevlilerinin ev ve iş yaşamlarında karşılaştıkları güçlükler. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 2(1), 43-49.
  • Garrett, R. K., & Danziger, J. N. (2008). On cyberslacking: Workplace status and personal ınternet use at work. CyberPsychology & Behavior, 11, 287–292.
  • Kaplan, M. & Çetinkaya, A. Ş. (2014). Sanal kaytarma ve demografik özellikler açısından farklılıklar: Otel işletmelerinde bir araştırma. Anatolia Turizm Araştırmaları Dergisi, 25(1), 26-34.
  • Kaplan, M. & Öğüt, A. (2012) Algılanan örgütsel adalet ile sanal kaytarma arasındaki ilişkinin analizi: Hastane çalışanları örneği. 20. Ulusal Yönetim ve Organizasyon Kongresi (Kongre Kitabı). İzmir. 24-26 Mayıs, 592-596.
  • Köse, S., Oral, L. & Türesin, H. (2012). İş yaşamında sosyal kolaylaştırma kavramı ve sanal kaytarma ile ilişkisi: Araştırma görevlileri üzerinde bir araştırma. Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi, 4(1), 287-295.
  • Küçükşen, K. & Kaya, Ş.D. (2016). Yönetici pozisyonundaki akademisyen kadınlarda aile-iş-özel yaşam dengesi. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 4(37), 662-674.
  • Lim, V. K. G. (2002). The IT way of loafing on the job: Cyberloafing, neutralizing and organizational justice. Journal of Organizational Behavior, 23, 675-694.
  • Lim, V. K. G. & Teo, T. S. H. (2005). Prevalence, perceived seriousness, justification and regulation of cyberloafing in Singapore. Information ve Management, 42, 1081-1093.
  • Mastrangelo, P. M., Everton, W. & Jolton, J. A. (2006). Personal use of work computers: Distraction versus destruction. Cyber Psychology & Behavior, 9(6), 730-741.
  • Mills, J. E., Hu, B., Beldona, S. & Clay, J. (2001). Cyberslacking! A wired-workplace liability issue. The Cornell Hotel and Restaurant Administration Quarterly, 42(5), 34-47.
  • Örücü, E. & Yıldız, H. (2014). İşyerinde kişisel internet ve teknoloji kullanımı: Sanal kaytarma. Ege Akademik Bakış Dergisi, 14(1), 99-114.
  • Özkalp, E., Aydın, U. & Tekeli, S. (2012). Sapkın örgütsel davranışlar ve çalışma yaşamında yeni bir olgu: Sanal kaytarma (cyberloafing) ve iş ilişkilerine etkileri. Çimento İşveren Sendikası Dergisi, 26(2), 18-33.
  • Pee, L. G., Woon, I. M. Y. & Kankanhalli, A. (2008). Explaining non-work-related computing in the workplace: A comparision of alternative models. Information and Management, 45(2), 120-130.
  • Polzer–Debruyne, A. M. (2008). Psychological and workplace attributes that influence personal web use (PWU). Yayınlanmamış Doktora Tezi. Massey University. New Zealand.
  • Saraç, M. & Çiftçioğlu, B. A. (2012). Örgütlerde iş dışı internet kullanımı: İK yöneticilerinin algısı ve mevcut yönetsel uygulamalar üzerine bir inceleme. 20. Ulusal Yönetim ve Organizasyon Kongresi (Kongre Kitabı). İzmir. 24-26 Mayıs, 604-605.
  • Schermelleh-Engel, K., Moosbrugger, H., & Müller, H. (2003). Evaluating the fit of structural equation models: Test of significance and descriptive goodness-of-fit measures. Methods of Psychological Research-Online, 8(2), 23-74.
  • Tavşancıl, E. (2014). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi. (5. Basım, pp.29). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Toprakçı, E. (2005). Türkiye’deki okul yöneticisi ve öğretmenlerin evlerindeki bilgisayarları mesleki amaçlı kullanım profilleri (Sivas ili örneği). The Turkish Online Journal of Educational Technology, 4(2), 64-75.
  • Vitak, J., Crouse, J. & LaRose, R. (2011). Personal internet use at work: Understanding cyberslacking. Computers in Human Behavior, 27, 1751–1759.
  • Yaylı, A., Öztürk, Y., Alabay, M. N. (2003). Türkiye’deki akademisyenlerin interneti kullanım düzeylerini belirlemeye yönelik bir araştırma. Gazi Üniversitesi Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, 2, 259-277.

Cyberloafing Versus Working at Home: A Reserach on Nurse Academicians

Yıl 2018, Cilt: 11 Sayı: 3, 241 - 249, 01.08.2018

Öz

Background: While it is defined as "cyberloafing" by using corporate computers and internet facilities for personal purposes during working
hours, bringing task to the home and working outside of working hours is interpreted as "unfinished work". Objectives: It was aimed to
determine the situations of academicians' cyberloafing and academic purposes at home, and to identify their characteristics that make
significant difference among these concepts. Methods: The study was conducted with academicians in the faculty of nursing of a public
university in Istanbul. The data was gathered with the Cyberloafing Scale and Home Working Behavior Form for Academicians. Ethical
committee approval, institutional permission and informed consent of the participants were taken in order to carry out study. Psychometric,
descriptive and comparative analyzes were used in the analysis of the data. Results: Participants have a higher mean score in the "important
cyberloafing subscale" in the cyberloafing scale and the "indirect academic study subscale” in the home working behavior form for the
academicians. Age of participants, working time in the institution, marital status, academic position, employment status and membership
status in social networks make significant differences in “cyberloafing behaviors”. However, at only the “direct academic work subscale”
age, working time in the institution, academic positions and employment status makes a significant difference. Conclusion: While a large
majority of academicians are carrying out activities that are not related to their work during working hours while they are carrying out
business-related activities at home; it can be said that the activities of cyberloafing and home working behavior are influenced by the age,
experience and academic position.

Kaynakça

  • Anandarajan, M. & Simmers, C. A. (Eds). (2004). A Personal Web Usage in the Workplace: A Guide to Eff ective Human Resources Management. Hensey: Information Science Publishing.
  • Blanchard, A. L. & Henle, C. A. (2008). Correlates of different forms of cyberloafing: The role of norms and external locus of control. Computers in Human Behavior, 24, 1067-1084.
  • Candan, H. & İnce, M. (2016). Siber kaytarma ve örgütsel bağlılık arasındaki ilişkinin incelenmesine yönelik emniyet çalışanları üzerine bir araştırma. Niğde Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9(1), 229-235.
  • Coşkuner, S. (2013). Akademisyenlerin iş ve aile karakteristiklerinin evlilik, aile ve yaşam tatmini ile ilişkisi: İş ve aile çatışmasının aracı rolü. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara, Türkiye.
  • Çavuşoğlu, S., Palamutçuoğlu, A. & Palamutçuoğlu, B. T. (2014). The impact of demographics of employees on cyberloafing: An emprirical study on university employees. Research Journal of Business and Management, 1(3), 149-168.
  • Dikmen, N. & Maden, D. (2012). Kadın akademisyenlerin görünmeyen emeği üzerine bir araştırma: Ordu Üniversitesi örneği. Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi, 4(2), 235-250.
  • Ergöl, Ş., Koç, G., Eroğlu, K. & Taşkın, L. (2012). Türkiye’de kadın araştırma görevlilerinin ev ve iş yaşamlarında karşılaştıkları güçlükler. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 2(1), 43-49.
  • Garrett, R. K., & Danziger, J. N. (2008). On cyberslacking: Workplace status and personal ınternet use at work. CyberPsychology & Behavior, 11, 287–292.
  • Kaplan, M. & Çetinkaya, A. Ş. (2014). Sanal kaytarma ve demografik özellikler açısından farklılıklar: Otel işletmelerinde bir araştırma. Anatolia Turizm Araştırmaları Dergisi, 25(1), 26-34.
  • Kaplan, M. & Öğüt, A. (2012) Algılanan örgütsel adalet ile sanal kaytarma arasındaki ilişkinin analizi: Hastane çalışanları örneği. 20. Ulusal Yönetim ve Organizasyon Kongresi (Kongre Kitabı). İzmir. 24-26 Mayıs, 592-596.
  • Köse, S., Oral, L. & Türesin, H. (2012). İş yaşamında sosyal kolaylaştırma kavramı ve sanal kaytarma ile ilişkisi: Araştırma görevlileri üzerinde bir araştırma. Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi, 4(1), 287-295.
  • Küçükşen, K. & Kaya, Ş.D. (2016). Yönetici pozisyonundaki akademisyen kadınlarda aile-iş-özel yaşam dengesi. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 4(37), 662-674.
  • Lim, V. K. G. (2002). The IT way of loafing on the job: Cyberloafing, neutralizing and organizational justice. Journal of Organizational Behavior, 23, 675-694.
  • Lim, V. K. G. & Teo, T. S. H. (2005). Prevalence, perceived seriousness, justification and regulation of cyberloafing in Singapore. Information ve Management, 42, 1081-1093.
  • Mastrangelo, P. M., Everton, W. & Jolton, J. A. (2006). Personal use of work computers: Distraction versus destruction. Cyber Psychology & Behavior, 9(6), 730-741.
  • Mills, J. E., Hu, B., Beldona, S. & Clay, J. (2001). Cyberslacking! A wired-workplace liability issue. The Cornell Hotel and Restaurant Administration Quarterly, 42(5), 34-47.
  • Örücü, E. & Yıldız, H. (2014). İşyerinde kişisel internet ve teknoloji kullanımı: Sanal kaytarma. Ege Akademik Bakış Dergisi, 14(1), 99-114.
  • Özkalp, E., Aydın, U. & Tekeli, S. (2012). Sapkın örgütsel davranışlar ve çalışma yaşamında yeni bir olgu: Sanal kaytarma (cyberloafing) ve iş ilişkilerine etkileri. Çimento İşveren Sendikası Dergisi, 26(2), 18-33.
  • Pee, L. G., Woon, I. M. Y. & Kankanhalli, A. (2008). Explaining non-work-related computing in the workplace: A comparision of alternative models. Information and Management, 45(2), 120-130.
  • Polzer–Debruyne, A. M. (2008). Psychological and workplace attributes that influence personal web use (PWU). Yayınlanmamış Doktora Tezi. Massey University. New Zealand.
  • Saraç, M. & Çiftçioğlu, B. A. (2012). Örgütlerde iş dışı internet kullanımı: İK yöneticilerinin algısı ve mevcut yönetsel uygulamalar üzerine bir inceleme. 20. Ulusal Yönetim ve Organizasyon Kongresi (Kongre Kitabı). İzmir. 24-26 Mayıs, 604-605.
  • Schermelleh-Engel, K., Moosbrugger, H., & Müller, H. (2003). Evaluating the fit of structural equation models: Test of significance and descriptive goodness-of-fit measures. Methods of Psychological Research-Online, 8(2), 23-74.
  • Tavşancıl, E. (2014). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi. (5. Basım, pp.29). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Toprakçı, E. (2005). Türkiye’deki okul yöneticisi ve öğretmenlerin evlerindeki bilgisayarları mesleki amaçlı kullanım profilleri (Sivas ili örneği). The Turkish Online Journal of Educational Technology, 4(2), 64-75.
  • Vitak, J., Crouse, J. & LaRose, R. (2011). Personal internet use at work: Understanding cyberslacking. Computers in Human Behavior, 27, 1751–1759.
  • Yaylı, A., Öztürk, Y., Alabay, M. N. (2003). Türkiye’deki akademisyenlerin interneti kullanım düzeylerini belirlemeye yönelik bir araştırma. Gazi Üniversitesi Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, 2, 259-277.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Feride Eşkin Bacaksız Bu kişi benim

Rujnan Tuna Bu kişi benim

Arzu Kader Harmancı Seren Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ağustos 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 11 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Bacaksız, F. E., Tuna, R., & Harmancı Seren, A. K. (2018). Sanal Kaytarmaya Karşı Evde Çalışma: Hemşire Akademisyenler Üzerinde Bir Araştırma. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 11(3), 241-249.

Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi ULAKBİM Türk Tıp Dizini, Türk Medline, Türkiye Atıf Dizini, Şubat 2021 tarihinden beri EBSCO Host ve 26 Ekim 2021 tarihinden itibaren DOAJ ve 18 Ocak 2022 tarihinden beri Index Copernicus tarafından indekslenmektedir.

349202.svg        14839           wp-logo.png          ici2.png           Scopus_logo.svg 

       

      

Creative Commons License
Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License ile lisanslanmıştır.