Giriş: Öfke, ergenlerde görülen önemli duygusal tepkilerden biridir.Amaç: Araştırma sekizinci sınıf öğrencilerine bilişsel davranışçı yaklaşıma göre uygulanan öfke kontrol programının etkinliğinin belirlenmesi amacıyla yapılmış, müdahale çalışmasıdır.Yöntem: Araştırmanın evrenini bir ortaokulun sekizinci sınıfında öğrenime devam eden 261 öğrenci oluşturmuştur. Çalışmanın verilerini toplamak için, Kişisel Bilgi Formu ve Sürekli Öfke-Öfke İfade Tarzı Ölçeği (SÖÖTÖ) kullanılmıştır. Araştırma örnekleminin oluşturulması amacıyla öğrencilere SÖÖTÖ uygulanmış; ön test ölçümünden ortalamanın üzerinde puan alan 40 öğrenci randomizasyon yöntemiyle seçilerek müdahale grubu oluşturulmuştur. Seçilen öğrenciler üç gruba ayrılarak yedi hafta süre ile ortalama 40-45’er dakikalık bilişsel davranışçı yaklaşım teknikleri doğrultusunda hazırlanmış olan “Öfke Kontrol Programı”na dâhil edilmişlerdir. Uygulama bittikten sonra öğrencilere SÖÖTÖ tekrar uygulanmıştır.Bulgular: Öğrencilerin sürekli öfke puanları eğitim programı öncesi 20.5±7.55; program sonrası 14.37±2.18; öfke içe vurum puanları program öncesi 13.82±3.66; program sonrası 13.40±3.24; öfke dışa vurum puanları program öncesi 15.20±4.21, program sonrası 15.32±2.95; öfke kontrolü puanları program öncesi 15.95±4.86; program sonrası 27.52±4.67 olarak bulunmuştur.Sonuç: Araştırma bulgularına göre öğrencilerin eğitim programı öncesi ve sonrası puan ortalamaları arasında anlamlı bir fark olduğu görülmüştür.
Öfke Kontrol Programı Bilişsel Davranışçı Yaklaşım Ergen Öfke Hemşire
Background: Anger is an expression of emotion in response to unfulfilled expectations, unsatisfied wishes, and unwanted results. Anger is one of the important emotional reactions seen in adolescents. Anger in adolescence is defined as an important and common problem that has negative consequences for both the individual and the society. Objectives: This intervention study was applied to eighth grade students according to cognitive-behavioral approach in order to determine anger control programs’ effectiveness. Methods: The research sampling of the study was constituted of 40 eight grade secondary school students, which is located in Gölbaşı, Ankara. A personal information questionnaire and The Trait Anger-Anger Expression Scale have been used for collecting data. To compose the intervention group, 40 of the students who got points more than average from the scale’s pre-test measurement were taken into the sample by randomization method. The selected students were grouped into three and they were included into an Anger Control Program, prepared according to the cognitive behavioral approach techniques, for seven weeks in 40-45 minutes sessions each. After the program, The Trait Anger-Anger Expression Scale was applied again to the students. Results: It was determined that the average of the students' continuous anger subscale decreased according to the pre-application and the difference was statistically significant (p = .000). The difference between pre-training mean scores and post-training mean scores in anger subscale and anger external subscale scores was not statistically significant (p < .050). However, the mean score of anger control increased significantly compared to before the application and the difference was statistically significant (p = .000). Conclusion: In conclusion, the anger expression scores have decreased, the anger control scores have increased and the difference between both sub-scales’ pre and post-test scores have been determined as statistically significant at the end of the program. In this context the anger control program, implemented according to the cognitive behavioral approach techniques, has been concluded as an effective method to manage anger control for the eighth grade students. It is suggested that the training of the students aiming at anger control should be monitored through the studies to be done
Anger Control Program Cognitive Behavioral Therapy Teenager Anger Nurse.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Kasım 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 10 Sayı: 4 |
Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi ULAKBİM Türk Tıp Dizini, Türk Medline, Türkiye Atıf Dizini, Şubat 2021 tarihinden beri EBSCO Host ve 26 Ekim 2021 tarihinden itibaren DOAJ ve 18 Ocak 2022 tarihinden beri Index Copernicus tarafından indekslenmektedir.