Giriş: Hemşirelerin sorunlarını etkin şekilde çözümlemeleri için lider ve atılgan davranış göstermeleri ve bunu mesleki eğitimleri sırasındakazanmış olmaları beklenmektedir. Amaç: Bu çalışma, akran eğitimi yöntemini destekleyen sosyal öğrenme kuramına dayandırılarakyürütülen sosyal projelerin, hemşirelik öğrencilerinde liderlik, problem çözme ve atılganlık becerilerinin gelişimi üzerine etkisiniincelemek amacıyla yapılmıştır. Yöntem: Çalışma İç Anadolu Bölgesi’nde bulunan bir üniversite’nin sağlık bilimleri fakültesi dördüncüsınıf hemşirelik öğrencileri ile karma araştırma yöntemi kullanılarak yapılmıştır. Veri toplama aracı olarak sosyo-demografik özellikleriiçeren anket formu, Liderlik Davranışı Belirleme Ölçeği (LDBÖ), Problem Çözme Envanteri (PÇE) ve Rathus Atılganlık Envanteri (RAE)kullanılmıştır. Okulun akademik kurul izni ve öğrencilerden yazılı onamı alınmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde, t-testi ve korelasyonanalizi kullanılmıştır. Kalitatif kısmı ses kayıtlarının deşifre edilmesi sonrası katılımcıların ifadelerinde değişiklik yapılmadan sunulmuştur.Bulgular: Akran eğitimi yöntemiyle yürütülen sosyal projelerin öğrencilerin atılganlık, liderlik ve problem çözme becerilerini geliştiğinibelirlemiştir (p<0,05). Öğrencilerin ifadeleri de bu durumu destekler niteliktedir. Atılganlık ile liderlik arasında pozitif (p<.010), liderlik veatılganlık ile problem çözme arasında negatif bir ilişki belirlenmiştir (p<.010). Cronbach alfa katsayıları Liderlik davranışı belirleme ölçeğiiçin. 82, problem çözme envanteri için .92, Rathus atılganlık envanteri için .76’dır. Sonuç: Hemşirelik eğitimi veren okullarda yaşayaraköğrenme ve akran eğitimi yöntemiyle yürütülen sosyal projelerle akran eğitiminin yaygınlaştırılması önerilmektedir.Anahtar Kelimeler: Atılganlık, Liderlik, Problem Çözme, Hemşirelik
Introduction: It is expected to be earned for nurses to demonstrate a leadership and assertive behavior in order to solve their problems effectively and that these behaviors be acquired to acquire these behaviors during their professional education. Aim: The present study was conducted to determine the effect of social projects -in which peer-education methods of social learning theory were used- on developing leadership, problem solving and assertiveness skills in nursing students. Methods: Study was performed mixed method with fourth grade nursing students of faculty of health sciences of a university in Middle Anatolia Region of Turkey. Six students who were deep-interviewed were chosen by simple randomization among all listed students. Data were collected by a questionnaire including questions about socio- demographic characteristics, Scale of Leadership Behavior, and Inventory for Problem Solving and Assertiveness Inventory for Rathus. Institutional permission and written consent from students were taken. Data were analyzed with t test and correlation analysis. The qualitative portion was presented after the audio recording decipher without the participants expressions modification. Results: There was a positive correlation between assertiveness and leadership (p<.010). Problem solving was negatively correlated with leadership and assertiveness (p<.010). The negative association was resulted from the efficiency in problem solving of low score taken from inventory for problem solving. Cronbach alfa coefficients of scale and inventory were .82 for Identification Form for Leadership Behavior, .92 for Inventory for Problem Solving and .76 for Assertiveness Inventory for Rathus. Conclusion: It was determined that peer-education through social projects given by students improved leadership behaviors, assertiveness and problem solving skills
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Şubat 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Cilt: 7 Sayı: 1 |
Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi ULAKBİM Türk Tıp Dizini, Türk Medline, Türkiye Atıf Dizini, Şubat 2021 tarihinden beri EBSCO Host ve 26 Ekim 2021 tarihinden itibaren DOAJ ve 18 Ocak 2022 tarihinden beri Index Copernicus tarafından indekslenmektedir.