Research Article
BibTex RIS Cite

COVID-19 Pandemi Sürecinde Hemşirelik Öğrencilerinin E-Öğrenmeye İlişkin Tutumları ile Öğrenme Algıları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi

Year 2022, Volume: 15 Issue: 4, 468 - 486, 15.10.2022
https://doi.org/10.46483/deuhfed.946855

Abstract

Giriş: COVID-19 pandemi sürecinde yüz yüze eğitime ara verilerek geleneksel eğitim uzaktan eğitim sürecine göre şekillendirilmiş ve dersler uzaktan eğitim ile yürütülmüştür.

Amaç: Bu çalışma, pandemi sürecinde hemşirelik öğrencilerinin e-öğrenmeye yönelik tutumları ile öğrenme algıları arasındaki ilişkinin incelenmesi amacıyla yapılmıştır.

Yöntem: Tanımlayıcı-kesitsel türde yürütülen bu çalışmanın örneklemini bir devlet üniversitesinin hemşirelik bölümü ikinci, üçüncü ve dördüncü sınıflarında öğrenim gören 108 öğrenci oluşturmuştur. “Tanıtıcı Özellikler Formu”, “E-Öğrenmeye Yönelik Tutum Ölçeği” ve “Algılanan Öğrenme Ölçeği” kullanılarak veriler toplanmıştır. Araştırmanın verileri sayı, yüzde, ortalama, bağımsız örneklem t testi, ANOVA ve Pearson korelasyon analizi ile değerlendirilmiştir.

Bulgular: Araştırmaya katılan öğrencilerin yaş ortalamaları 21.64 (±1.74) ve %60.2’si kadındır. Öğrencilerin E-Öğrenmeye Yönelik Tutum Ölçeği puan ortalaması 55.96 (±15.99), Algılanan Öğrenme Ölçeği puan ortalaması 35.90 (±11.63) olarak bulunmuştur. Öğrencilerin yaşadığı yer ile E-Öğrenmeden Kaçma alt boyutu, sınıf düzeyi ile Bilişsel alt boyutu puan ortalamaları arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılık olduğu belirlenmiştir. Algılanan Öğrenme Ölçeği ile E-Öğrenmeye Yönelik Tutum Ölçeği puan ortalamaları arasında istatistiksel olarak anlamlı yüksek düzeyde pozitif yönlü doğrusal ilişki bulunmuştur (r =.743, p<.001).

Sonuç: Hemşirelik öğrencilerinin e-öğrenmeye yönelik tutumları ile öğrenme algıları arasında anlamlı ilişki bulunmuştur. Uzaktan eğitim ortamlarında öğrenme algısını geliştirmek için öğrencilerin görüş ve düşüncelerini paylaşabilmesi, öğretim elemanı ve akranları ile etkileşimde bulunabilmesi gerekmektedir. Hemşire eğitimcilerin, e-öğrenme sürecinde dersleri çevrimiçi işbirlikli öğrenme yaklaşımları ile destekleyerek yapılandırmaları önerilmektedir.

Supporting Institution

YOK

Project Number

YOK

References

  • Abdelaziz, M., Kamel, S. S., Karam, O. ve Abdelrahman, A. (2011). Evaluation of E-learning program versus traditional lecture instruction for undergraduate nursing students in a faculty of nursing. Teaching and Learning in Nursing, 6(2), 50-58. doi: 10.1016/j.teln.2010.10.003
  • Abdullaev, A. ve Hidoyatova, M. (2020). Innovative distance learning technologies. Journal of Critical Reviews, 7(11), 337-339.
  • Akimanimpaye, F. ve Fakude, L. P. (2015). Attitudes of undergraduate nursing students towards e-learning at the University of the Western Cape, South Africa. African Journal for Physical, Health Education, Recreation and Dance, Supplement 1:2 (October), 418-433.
  • Albayrak, E., Güngören, Ö. C. ve Horzum, M. B. (2014). Algılanan öğrenme ölçeğinin Türkçeye uyarlaması. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(1), 1-14.
  • Ali, N., Jamil, B., Sethi, A. ve Ali, S. (2016). Attitude of nursing students towards e-learning. Advances in Health Professions Education, 2(1), 24-29.
  • AlOsta, M. R. ve Khalaf, I. A. (2021). Nursing students perception of e-learning during COVID-19 Pandemic; a literature review. Medico-Legal Update, 21(4), 269-277.
  • Alqurashi, E. (2019). Predicting student satisfaction and perceived learning within online learning environments, Distance Education, 40(1), 133-148. doi:10.1080/01587919.2018.1553562
  • Bacon, D. R. (2016). Reporting actual and perceived student learning in education research. Journal of Marketing Education, 38(1), 3-6. doi:10.1177/0273475316636732
  • Basit, G. ve Korkmaz, F. (2021). The effect of web-based nursing process teaching on senior nursing students’ care planning skills. International Journal of Nursing Knowledge, 32(1), 4-19. doi:10.1111/2047- 3095.12283
  • Bdair, I. A. (2021). Nursing students' and faculty members' perspectives about online learning during COVID-19 pandemic: A qualitative study. Teaching and Learning in Nursing, 16(3), 220-6. doi: 10.1016/J.TELN.2021.02.008
  • Biçer, H. ve Korucu, A. T. (2020). E-Öğrenmeye yönelik tutum ölçeğinin Türkçe’ye uyarlanması. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 10(1), 237-256. doi:10.17943/etku.632178
  • Bozkurt, A. ve Sharma, R. C. (2020). Emergency remote teaching in a time of global crisis due to CoronaVirus pandemic. Asian Journal of Distance Education, 15(1), i-vi. doi:10.5281/zenodo.3778083
  • Can, H. C., Özdemir, H. ve Türksoy Işım, A. (2020). E-Öğrenme beden eğitimi öğretmen adayları için ne ifade ediyor: Karma yöntem araştırması. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(3), 1374-1386. doi:10.17679/inuefd.811165
  • De Giusti, A. (2020). Policy brief: Education during COVID-19 and beyond. Revista Iberoamericana de Tecnología En Educación y Educación En Tecnología [online]. 26, e12. 7 Mayıs 2021 tarihinde https://www.un.org/development/desa/dspd/wp-content/uploads/sites/22/2020/08/sg_policy_brief_covid19_and_education_august_2020.pdf adresinden erişildi.
  • Diab, G. M. A. E. H. ve Elgahsh, N. F. (2020). E-learning during COVID-19 pandemic: Obstacles faced nursing students and its effect on their attitudes while applying it. American Journal of Nursing Science, 9(4), 295-309. doi: 10.11648/j.ajns.20200904.33
  • Durgun, H., Can, T., Avcı, A. B. ve Kalyoncuoğlu, B. (2021). Covid-19 sürecinde hemşirelik öğrencilerinin uzaktan eğitime yönelik görüşleri ve kaygı düzeyleri. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 14(2), 141-147. doi:10.46483/deuhfed.824109
  • Gherheș, V., Stoian, C. E., Fărcașiu, M. A. ve Stanici, M. (2021). E-Learning vs. Face-to-face learning: Analyzing students’ preferences and behaviors. Sustainability, 13, 4381. doi:10.3390/su13084381
  • Haznedar, Ö. ve Baran, B. (2012). Eğitim fakültesi öğrencileri için e-öğrenmeye yönelik genel bir tutum ölçeği geliştirme çalışması. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 2(2), 42-59.
  • Kara, M., Kukul, V. ve Çakır, R. (2021). Self-regulation in three types of online interaction: How does it predict online pre-service teachers’ perceived learning and satisfaction? The Asia-Pacific Education Researcher, 30(1), 1-10.
  • Karabağ Aydın, A. ve Dinç, L. (2017). Effects of web-based instruction on nursing students' arithmetical and drug dosage calculation skills. Computer Informatics Nursing, 35(5), 262-269. doi:10.1097/CIN.0000000000000317
  • Kaya, Y. ve Akın Işık, R. (2021). COVID-19 pandemisi’nin ilk döneminde uygulanan zorunlu uzaktan eğitim sisteminin hemşirelik eğitimine katkısı ve zorlukları: Nitel bir çalışma. Journal of Education and Research in Nursing, 18 (Supp.1), 76-84. doi:10.5152/jern.2021.67365
  • Keskin Kızıltepe, S. ve Kurtgöz, A. (2020). Hemşirelik öğrencilerinin Covid-19 pandemisi sürecinde aldıkları uzaktan eğitime yönelik tutum ve görüşlerinin belirlenmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 13(74), 558-566. doi:10.17719/jisr.11213
  • Keskin, M. ve Özer Kaya, D. (2020). COVID-19 sürecinde öğrencilerin web tabanlı uzaktan eğitime yönelik geri bildirimlerinin değerlendirilmesi. İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 5(2), 59-67.
  • Konrad, S., Fitzgerald, A. ve Deckers, C. (2021). Nursing fundamentals–supporting clinical competency online during the COVID-19 pandemic. Teaching and Learning in Nursing, 16(1), 53-56.
  • Köse, K. N. (2021). COVID-19 pandemi sürecinde hemşirelik öğrencilerinin e-öğrenmeye yönelik tutumları ile kaygı düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Necmettin Erbakan Üniversitesi, Konya.
  • Kürtüncü, M. ve Kurt, A. (2020). Covid-19 pandemisi döneminde hemşirelik öğrencilerinin uzaktan eğitim konusunda yaşadıkları sorunlar. ASEAD, 7(5), 66-77.
  • Moss, N. ve Smith, A. (2010). Large scale delivery of Cisco Networking Academy Program by blended distance learning. 2010 Sixth International Conference on Networking and Services, 329-334. doi:10.1109/ICNS.2010.52
  • Mucuk, S., Ceyhan, Ö. ve Tekinsoy Kartın, P. (2021). COVID-19 pandemi sürecinde uzaktan hemşirelik eğitimi: Ulusal deneyim. İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 6(1), 33-36.
  • Orhan Göksün, D. (2020). Predictors of perceived learning in a distance learning environment from the perspective of sıps model. International Journal of Human–Computer Interaction, 36(10), 941-952. doi:10.1080/10447318.2019.1700643
  • Özbay, Ö. ve Çınar, S., (2020). Views of nursing students on distance education. EDUCCON, 37-45.
  • Park, K., Moon. S. ve Oh, J. (2022). Predictors of academic achievement in distance learning for nursing students. Nurse Education Today, 108, 10516. doi: 10.1016/j.nedt.2021.105162
  • Rafiq, F., Hussain, S. ve Abbas, Q. (2020). Analyzing students’ attitude towards e-learning: a case study in higher education in Pakistan. Pakistan Social Sciences Review, 4(1), 367-380.
  • Rovai, A. P., Wighting, M. J., Baker, J. D. ve Grooms, L. D. (2009). Development of an instrument to measure perceived cognitive, affective, and psychomotor learning in traditional and virtual classroom higher education settings. The Internet and Higher Education, 12(1), 7-13.
  • Sarıkoç, G., Ozcan, C. T. ve Elcin, M. (2017). The impact of using standardized patients in psychiatric cases on the levels of motivation and perceived learning of the nursing students. Nurse Education Today, 51(2017), 15-22. doi:10.1016/j.nedt.2017.01.001
  • ,Sebastianelli, R., Swift, C. ve Tamimi, N. (2015). Factors affecting perceived learning, satisfaction, and quality in the online MBA: A structural equation modeling approach. Journal of Education for Business, 90, 296-305. doi:10.1080/08832323.2015.1038979
  • Şenyuva, E., Kaya, H. ve Bodur, G. (2017). Hemşirelik öğrencilerinin web tabanlı bir derse ilişkin görüşleri. Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 33(3), 62-77.
  • Seven, M. ve Abban, S. (2021). COVID-19 pandemi sürecinde uzaktan hemşirelik eğitimi: uluslararası deneyim. İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 6(1): 29-32.
  • Sindiani, A.M., Obeidat, N., Alshdaifat, E., Elsalem, L., Alwani, M. M., Rawashdeh, H., … Tawalbeh, L. I. (2020). Distance education during the COVID-19 outbreak: A cross-sectional study among medical students in North of Jordan. Annals of Medicine and Surgery, 59, 186-194. doi:10.1016/j.amsu.2020.09.036
  • Subedi, S., Nayaju, S., Subedi, S., Shah, S. K. ve Shah, J. M. (2020). Impact of E-learning during COVID19 pandemic among nursing students and teachers of Nepal. International Journal of Science & Healthcare Research, 5(3), 68-76.
  • Thapa, P., Bhandari, S. L. ve Pathak, S. (2021). Nursing students’ attitude on the practice of e-learning: A cross-sectional survey amid COVID-19 in Nepal. PloS one, 16(6), e0253651. doi:10.1371/journal.pone.0253651
  • Tonbul, Y. (2003). Yükseköğretim kurumlarında aktif öğrenmeyi uygulamada gerekli örgütsel yapı. Ege Eğitim Dergisi, 3(1), 89-101.
  • Wang, C-H., Shannon, D. M. ve Ross, M. E. (2013). Students’ characteristics, self-regulated learning, technology self-efficacy, and course outcomes in online learning. Distance Education, 34(3), 302-23. doi:10.1080/01587919.2013.835779
  • Yıldırım, S., Yıldırım, G., Çelik, E. ve Karaman, S. (2014). Uzaktan eğitim öğrencilerinin uzaktan eğitime yönelik görüşleri: Bir ölçek geliştirme çalışması. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 3(3): 365-370.
  • Yılmaz, R., Sezer, B. ve Yurdugül, H. (2019). Üniversite öğrencilerinin e-öğrenmeye hazır bulunuşluklarının incelenmesi: Bartın Üniversitesi Örneği. Ege Eğitim Dergisi, 20(1), 180-195. doi:10.12984/egeefd.424614
  • Zengin, D., Ardahan-Sevgili, S., Yardımcı, F. ve Basbakkal, Z. (2021). Effect of computer-based simulator use on students’ self-confidence, satisfaction and perceived learning. International Journal of Caring Sciences, 14(1), 461-467.

Investigation of the Relationship between the Attitudes towards E-Learning and Perceived Learning of Nursing Students during the COVID-19 Pandemic Period

Year 2022, Volume: 15 Issue: 4, 468 - 486, 15.10.2022
https://doi.org/10.46483/deuhfed.946855

Abstract

Background: During the COVID-19 pandemic process, all educational institutions were closed and traditional education was shaped according to the distance education process, and courses were conducted with distance education.

Objectives: This study was conducted to examine the relationship between nursing students’ attitudes towards e-learning and perceived learning during the pandemic process.

Methods: The sample of this descriptive cross-sectional study consisted of 108 students studying in the second, third and fourth grades of an university’s nursing department in the 2020-2021 academic year. Data were collected using “The Descriptive Characteristics Form”, “The Attitude Scale Towards E-Learning” and “The Perceived Learning Scale”. The data of the study were evaluated by number, percentage, mean, Independent Sample T Test, ANOVA and Pearson Correlation analysis.

Results: The mean age of the students participating in the research was 21.64 (± 1.74) and 60.2% of were women. The students’ Attitude Scale Towards E-Learning mean score was 55.96 (± 15.99), and the Perceived Learning Scale mean score was 35.90 (± 11.63). It has been stated that there was a statisticallysignificant difference between the place where the students live and the mean
scores of the E-Learning Sub-dimension, grade level and Cognitive sub-dimension. There was a statistically significant and highly positive linear relationship between Perceived Learning Scale mean scores and E-Learning Attitude Scale mean scores (r = .743, p < .001).

Conclusion: A significant relationship was found between the attitudes towards e-learning and perceived learning of nursing students. In distance education environments, students should be able to share their views and thoughts, to interact with the instructors and their peers to improve the perception of learning. It may be recommended that nurse educators configure the lessons in the e-learning process by supporting them with online collaborative learning approaches.

Project Number

YOK

References

  • Abdelaziz, M., Kamel, S. S., Karam, O. ve Abdelrahman, A. (2011). Evaluation of E-learning program versus traditional lecture instruction for undergraduate nursing students in a faculty of nursing. Teaching and Learning in Nursing, 6(2), 50-58. doi: 10.1016/j.teln.2010.10.003
  • Abdullaev, A. ve Hidoyatova, M. (2020). Innovative distance learning technologies. Journal of Critical Reviews, 7(11), 337-339.
  • Akimanimpaye, F. ve Fakude, L. P. (2015). Attitudes of undergraduate nursing students towards e-learning at the University of the Western Cape, South Africa. African Journal for Physical, Health Education, Recreation and Dance, Supplement 1:2 (October), 418-433.
  • Albayrak, E., Güngören, Ö. C. ve Horzum, M. B. (2014). Algılanan öğrenme ölçeğinin Türkçeye uyarlaması. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(1), 1-14.
  • Ali, N., Jamil, B., Sethi, A. ve Ali, S. (2016). Attitude of nursing students towards e-learning. Advances in Health Professions Education, 2(1), 24-29.
  • AlOsta, M. R. ve Khalaf, I. A. (2021). Nursing students perception of e-learning during COVID-19 Pandemic; a literature review. Medico-Legal Update, 21(4), 269-277.
  • Alqurashi, E. (2019). Predicting student satisfaction and perceived learning within online learning environments, Distance Education, 40(1), 133-148. doi:10.1080/01587919.2018.1553562
  • Bacon, D. R. (2016). Reporting actual and perceived student learning in education research. Journal of Marketing Education, 38(1), 3-6. doi:10.1177/0273475316636732
  • Basit, G. ve Korkmaz, F. (2021). The effect of web-based nursing process teaching on senior nursing students’ care planning skills. International Journal of Nursing Knowledge, 32(1), 4-19. doi:10.1111/2047- 3095.12283
  • Bdair, I. A. (2021). Nursing students' and faculty members' perspectives about online learning during COVID-19 pandemic: A qualitative study. Teaching and Learning in Nursing, 16(3), 220-6. doi: 10.1016/J.TELN.2021.02.008
  • Biçer, H. ve Korucu, A. T. (2020). E-Öğrenmeye yönelik tutum ölçeğinin Türkçe’ye uyarlanması. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 10(1), 237-256. doi:10.17943/etku.632178
  • Bozkurt, A. ve Sharma, R. C. (2020). Emergency remote teaching in a time of global crisis due to CoronaVirus pandemic. Asian Journal of Distance Education, 15(1), i-vi. doi:10.5281/zenodo.3778083
  • Can, H. C., Özdemir, H. ve Türksoy Işım, A. (2020). E-Öğrenme beden eğitimi öğretmen adayları için ne ifade ediyor: Karma yöntem araştırması. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(3), 1374-1386. doi:10.17679/inuefd.811165
  • De Giusti, A. (2020). Policy brief: Education during COVID-19 and beyond. Revista Iberoamericana de Tecnología En Educación y Educación En Tecnología [online]. 26, e12. 7 Mayıs 2021 tarihinde https://www.un.org/development/desa/dspd/wp-content/uploads/sites/22/2020/08/sg_policy_brief_covid19_and_education_august_2020.pdf adresinden erişildi.
  • Diab, G. M. A. E. H. ve Elgahsh, N. F. (2020). E-learning during COVID-19 pandemic: Obstacles faced nursing students and its effect on their attitudes while applying it. American Journal of Nursing Science, 9(4), 295-309. doi: 10.11648/j.ajns.20200904.33
  • Durgun, H., Can, T., Avcı, A. B. ve Kalyoncuoğlu, B. (2021). Covid-19 sürecinde hemşirelik öğrencilerinin uzaktan eğitime yönelik görüşleri ve kaygı düzeyleri. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 14(2), 141-147. doi:10.46483/deuhfed.824109
  • Gherheș, V., Stoian, C. E., Fărcașiu, M. A. ve Stanici, M. (2021). E-Learning vs. Face-to-face learning: Analyzing students’ preferences and behaviors. Sustainability, 13, 4381. doi:10.3390/su13084381
  • Haznedar, Ö. ve Baran, B. (2012). Eğitim fakültesi öğrencileri için e-öğrenmeye yönelik genel bir tutum ölçeği geliştirme çalışması. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 2(2), 42-59.
  • Kara, M., Kukul, V. ve Çakır, R. (2021). Self-regulation in three types of online interaction: How does it predict online pre-service teachers’ perceived learning and satisfaction? The Asia-Pacific Education Researcher, 30(1), 1-10.
  • Karabağ Aydın, A. ve Dinç, L. (2017). Effects of web-based instruction on nursing students' arithmetical and drug dosage calculation skills. Computer Informatics Nursing, 35(5), 262-269. doi:10.1097/CIN.0000000000000317
  • Kaya, Y. ve Akın Işık, R. (2021). COVID-19 pandemisi’nin ilk döneminde uygulanan zorunlu uzaktan eğitim sisteminin hemşirelik eğitimine katkısı ve zorlukları: Nitel bir çalışma. Journal of Education and Research in Nursing, 18 (Supp.1), 76-84. doi:10.5152/jern.2021.67365
  • Keskin Kızıltepe, S. ve Kurtgöz, A. (2020). Hemşirelik öğrencilerinin Covid-19 pandemisi sürecinde aldıkları uzaktan eğitime yönelik tutum ve görüşlerinin belirlenmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 13(74), 558-566. doi:10.17719/jisr.11213
  • Keskin, M. ve Özer Kaya, D. (2020). COVID-19 sürecinde öğrencilerin web tabanlı uzaktan eğitime yönelik geri bildirimlerinin değerlendirilmesi. İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 5(2), 59-67.
  • Konrad, S., Fitzgerald, A. ve Deckers, C. (2021). Nursing fundamentals–supporting clinical competency online during the COVID-19 pandemic. Teaching and Learning in Nursing, 16(1), 53-56.
  • Köse, K. N. (2021). COVID-19 pandemi sürecinde hemşirelik öğrencilerinin e-öğrenmeye yönelik tutumları ile kaygı düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Necmettin Erbakan Üniversitesi, Konya.
  • Kürtüncü, M. ve Kurt, A. (2020). Covid-19 pandemisi döneminde hemşirelik öğrencilerinin uzaktan eğitim konusunda yaşadıkları sorunlar. ASEAD, 7(5), 66-77.
  • Moss, N. ve Smith, A. (2010). Large scale delivery of Cisco Networking Academy Program by blended distance learning. 2010 Sixth International Conference on Networking and Services, 329-334. doi:10.1109/ICNS.2010.52
  • Mucuk, S., Ceyhan, Ö. ve Tekinsoy Kartın, P. (2021). COVID-19 pandemi sürecinde uzaktan hemşirelik eğitimi: Ulusal deneyim. İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 6(1), 33-36.
  • Orhan Göksün, D. (2020). Predictors of perceived learning in a distance learning environment from the perspective of sıps model. International Journal of Human–Computer Interaction, 36(10), 941-952. doi:10.1080/10447318.2019.1700643
  • Özbay, Ö. ve Çınar, S., (2020). Views of nursing students on distance education. EDUCCON, 37-45.
  • Park, K., Moon. S. ve Oh, J. (2022). Predictors of academic achievement in distance learning for nursing students. Nurse Education Today, 108, 10516. doi: 10.1016/j.nedt.2021.105162
  • Rafiq, F., Hussain, S. ve Abbas, Q. (2020). Analyzing students’ attitude towards e-learning: a case study in higher education in Pakistan. Pakistan Social Sciences Review, 4(1), 367-380.
  • Rovai, A. P., Wighting, M. J., Baker, J. D. ve Grooms, L. D. (2009). Development of an instrument to measure perceived cognitive, affective, and psychomotor learning in traditional and virtual classroom higher education settings. The Internet and Higher Education, 12(1), 7-13.
  • Sarıkoç, G., Ozcan, C. T. ve Elcin, M. (2017). The impact of using standardized patients in psychiatric cases on the levels of motivation and perceived learning of the nursing students. Nurse Education Today, 51(2017), 15-22. doi:10.1016/j.nedt.2017.01.001
  • ,Sebastianelli, R., Swift, C. ve Tamimi, N. (2015). Factors affecting perceived learning, satisfaction, and quality in the online MBA: A structural equation modeling approach. Journal of Education for Business, 90, 296-305. doi:10.1080/08832323.2015.1038979
  • Şenyuva, E., Kaya, H. ve Bodur, G. (2017). Hemşirelik öğrencilerinin web tabanlı bir derse ilişkin görüşleri. Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 33(3), 62-77.
  • Seven, M. ve Abban, S. (2021). COVID-19 pandemi sürecinde uzaktan hemşirelik eğitimi: uluslararası deneyim. İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 6(1): 29-32.
  • Sindiani, A.M., Obeidat, N., Alshdaifat, E., Elsalem, L., Alwani, M. M., Rawashdeh, H., … Tawalbeh, L. I. (2020). Distance education during the COVID-19 outbreak: A cross-sectional study among medical students in North of Jordan. Annals of Medicine and Surgery, 59, 186-194. doi:10.1016/j.amsu.2020.09.036
  • Subedi, S., Nayaju, S., Subedi, S., Shah, S. K. ve Shah, J. M. (2020). Impact of E-learning during COVID19 pandemic among nursing students and teachers of Nepal. International Journal of Science & Healthcare Research, 5(3), 68-76.
  • Thapa, P., Bhandari, S. L. ve Pathak, S. (2021). Nursing students’ attitude on the practice of e-learning: A cross-sectional survey amid COVID-19 in Nepal. PloS one, 16(6), e0253651. doi:10.1371/journal.pone.0253651
  • Tonbul, Y. (2003). Yükseköğretim kurumlarında aktif öğrenmeyi uygulamada gerekli örgütsel yapı. Ege Eğitim Dergisi, 3(1), 89-101.
  • Wang, C-H., Shannon, D. M. ve Ross, M. E. (2013). Students’ characteristics, self-regulated learning, technology self-efficacy, and course outcomes in online learning. Distance Education, 34(3), 302-23. doi:10.1080/01587919.2013.835779
  • Yıldırım, S., Yıldırım, G., Çelik, E. ve Karaman, S. (2014). Uzaktan eğitim öğrencilerinin uzaktan eğitime yönelik görüşleri: Bir ölçek geliştirme çalışması. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 3(3): 365-370.
  • Yılmaz, R., Sezer, B. ve Yurdugül, H. (2019). Üniversite öğrencilerinin e-öğrenmeye hazır bulunuşluklarının incelenmesi: Bartın Üniversitesi Örneği. Ege Eğitim Dergisi, 20(1), 180-195. doi:10.12984/egeefd.424614
  • Zengin, D., Ardahan-Sevgili, S., Yardımcı, F. ve Basbakkal, Z. (2021). Effect of computer-based simulator use on students’ self-confidence, satisfaction and perceived learning. International Journal of Caring Sciences, 14(1), 461-467.
There are 45 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Nursing
Journal Section Research Articles
Authors

Sevda Arslan 0000-0002-1146-8886

Aysun Bayram 0000-0003-2038-6265

Project Number YOK
Publication Date October 15, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 15 Issue: 4

Cite

APA Arslan, S., & Bayram, A. (2022). COVID-19 Pandemi Sürecinde Hemşirelik Öğrencilerinin E-Öğrenmeye İlişkin Tutumları ile Öğrenme Algıları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 15(4), 468-486. https://doi.org/10.46483/deuhfed.946855

Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi ULAKBİM Türk Tıp Dizini, Türk Medline, Türkiye Atıf Dizini, Şubat 2021 tarihinden beri EBSCO Host ve 26 Ekim 2021 tarihinden itibaren DOAJ ve 18 Ocak 2022 tarihinden beri Index Copernicus tarafından indekslenmektedir.

349202.svg        14839           wp-logo.png          ici2.png           Scopus_logo.svg 

       

      

Creative Commons License
Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License ile lisanslanmıştır.