Türk Kültür mirasını mayalayanlardan biri olarak Hacı Bektâş-ı Veli, Anadolu’nun Türkleşmesi ve Müslümanlaştırılmasında, İslami yaşamın oluşması ve şekillenmesinde, ayrıca bölgede cereyan eden siyasi, dini ve kültürel olaylarda etkin rol oynamıştır. Bektâşî öğretisi zaman içinde Balkanlara kadar genişlemiş, Avrupa coğrafyasında Türk-İslam kültürünün yaşatılmasında ve yaygınlaştırılmasında önemli rol oynamıştır. Bektâşî düşünce sistemi Türkçe olarak ifade edilmiş ve Balım Sultan tarafından yazıya alınmıştır. Hacı Bektâş-ı Veli düşüncesinin en önemli esasları arasında yer alan sevgi, saygı, dayanışma ve paylaşma, yerel ve kültürel değerler olarak kalmamış evrensel değerler olmuştur. Kendini bilmek (özdenetim), iyilik yapmak, iyimser (ümitvâr) olmak, alçakgönüllülük, adaleti gözetmek, cömert olmak, ayıp örtmek, şefkatli (merhametli) olmak, öfkeyi yutmak (sabırlı olmak), helal kazanmak, dürüst (güvenilir) olmak, edebli olmak, sevgiyi esas almak, temiz olmak, akıl ve ilim ile (düşünceli) hareket etmek ve hoşgörülü (anlayışlı) olmak gibi erdemli davranışlar değerler eğitiminin özünü oluşturan esaslardır. Bu esasların eğitim öğretimde kullanılması, geleceği inşa edecek olan çocuklar ve genç nesiller için çok önemlidir. Bu bağlamda Hacı Bektâş-ı Veli düşüncesindeki değerlerin ortaya konulması, bu değerlerin kalıcı davranış halini alması için öneriler geliştirilmesi daha iyi bir nesil, daha güzel bir yaşam için büyük önem arz etmektedir. Bu çalışmada Makâlât temelinde Hacı Bektâş-ı Veli’nin düşünce sistemi değerler eğitimi açısından incelenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Religious Studies |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2021 |
Submission Date | December 6, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 |