Theological
themes have been used actively in all visual aspects of the art from the past
until today. The movies in which imams take place in the scenario based on
religion theme are occasionally made in the cinema that is one of the visual
arts. In this article, the image of imam in Turkish cinema has been analyzed in
the context of 'value-deprived religiosity' typology as a new typology of
religiosity from the perspective of the psychology of religion and values. In
this context, psycho-socio-theological background of the image of imam, lacking
the sensitivity of religious and ethical values in Turkish cinema on the basis
of 'value-deprived religiosity' typology is semantically analyzed on the basis
of particular movie sample (n=4). According to the results of the research,
using document review and content analysis as a qualitative methodology, it has
become obvious that (i) the imam in Turkish cinema is deliberately described as
'rapist, dishonest, trickster, gambler, materialist, away from the religious
and community leadership' by the cinema actors who are against religion; (ii)
the approach of Turkish cinema, including the negative stereotypes about the
profession, has coincided with the semantic content of the value-deprived
religiosity typology which is a new model in the literature; (iii) Turkish
cinema against religion has produced an image of imam who has the
value-deprived religiosity typology in such a way that is against the values of
religious and vocational identity.
Teolojik
içerikli temalar, geçmişten bugüne sanatın her alanında aktif biçimde
kullanılmaktadır. Görsel sanatlardan sinemada zaman zaman din teması üzerinden
din görevlisinin de senaryoda yer aldığı filmler yapılmıştır. Bu makalede, din
ve değerler psikolojisi perspektifinden yeni bir dindarlık tipolojisi olarak
‘değer-yoksun dindarlık’ bağlamında Türk sinemasındaki din görevlisinin imajı
analiz edilmeye çalışılmıştır. Bu kapsamda değer-yoksun dindarlık tipolojisi
üzerinden dinsel ve etik değer duyarlılığı olmayan din görevlisi imajının Türk
sinemasındaki psiko-sosyo-teolojik arka planı, belirlenen sinema örnekleri (n=4)
dikkate alınarak semantik olarak analiz edilmeye çalışılmıştır. Nitel bir
metodolojik yaklaşımla doküman incelemesi ve içerik analizinin kullanıldığı bu
araştırmada sonuç olarak; (i) din karşıtı sinema aktörleri tarafından Türk
sinemasındaki din görevlisinin bilinçli olarak 'ırz düşmanı, sahtekâr,
üçkâğıtçı, kumarbaz, maddi kazanımları ön planda tutan, toplum önderliğinden ve
dinî liderlikten uzak' biçimde betimlendiği; (ii) söz konusu mesleğe ilişkin
olumsuz kalıp yargı içeren bu yaklaşımın -ilk kez bu makalede yeni bir
modelleme olarak ortaya atılan- değer-yoksun dindarlık tipolojisinin semantik
içeriğiyle örtüştüğü; (iii) din karşıtı Türk sineması tarafından dinsel ve
mesleki kimlik değerleriyle uyuşmayacak biçimde değer-yoksun dindarlık
örüntüsüne sahip bir din görevlisi imajının çizildiği saptanmıştır.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | April 15, 2016 |
Submission Date | January 6, 2017 |
Published in Issue | Year 2016 |