Türkiye’de üniversite müzeleri ve koleksiyonları genellikle bireysel çabaların ürünüdür ve müzecilik adına öğretecekleri çok şey vardır. Bu makalede önce Dokuz Eylül Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Şükrü Tül Eski Eser Koleksiyonu’nun 2003 yılına uzanan oluşum serüveni, koleksiyonun kuruluş fikri, amaçları ve süreçleri anlatılacaktır. Şükrü Tül’ün 2015’te vefatından sonra belgelenmesi şart olmuş bu süreç, hem üniversite hem de bölüm belleğimiz için önemli olmakla birlikte müzecilik adına yaşanan sorunlar, kullanılan kaynaklar ve sahip olunan potansiyeller açısından öğreticidir. Batı’da, özellikle İngiltere’de, gerekliliği bir süre tartışılmış olan üniversite müzeleri, kurumları için vazgeçilmez olduklarını ispat etmek zorunda kalmış ve üniversitelerin birincil işlevlerinden biri olan yüksek öğrenime katkılarına ve alternatif eğitim modellerine -özellikle nesne temelli öğrenme- olanak sağlayan yaratıcı potansiyellerine vurgu yapmışlardır. Türkiye’de üniversite müzelerinin ve koleksiyonlarının yüksek öğrenim için kullanılma olanakları ihmal edilmektedir. Bu makale Edebiyat Fakültesi Şükrü Tül Koleksiyonunun Dokuz Eylül Üniversitesi öğrencilerinin öğrenimi için kullanılması, bugünkü kurgusunun oluşumu ve geleceğe dair potansiyelleri ile ilgili fikirler sunacaktır.
Anahtar kelimeler: Şükrü Tül, Koleksiyon/Müze, Üniversite, Yüksek Öğrenim, Nesne Temelli Eğitim.
In Turkey, university museums/ collections, are a result of great efforts of individuals and they have a great deal to teach about museum studies as a discipline. In this article we first tell the formation story of the Şükrü Tül Collection of Antiquities which goes back to 2003, its founding idea, aims and processes. After Şükrü Tül passed away in 2015, it became obligatory to document this process, which is important not only for our institutional and departmental memory but also for museology as it is instructive in terms of the problems experienced, sources used and potentials inherit in the university. In the West, especially in England, where their necessity has been questioned, the university museums had to prove their essentiality for their institutions by pointing out their contribution to higher education and their creative potential that makes alternative education models- specifically object based learning- possible. In Turkey, possibilities of using university museums/ collections for higher education are still highly neglected. This article shall present ideas regarding the use of Şükrü Tül Collection for the education of the students of Dokuz Eylül University, the formation of its current design and opportunities for the future.
Keywords: Şükrü Tül, Collection/ Museum, University, Higher Education, Object Based Learning.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Mart 2017 |
Gönderilme Tarihi | 7 Nisan 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 18 Sayı: 4 |