BibTex RIS Kaynak Göster

ŞÜKRÜ TÜL ESKİ ESER KOLEKSİYONU’NUN OLUŞUMU VE YÜKSEK ÖĞRENİM İÇİN KULLANIMI

Yıl 2016, Cilt: 18 Sayı: 4, 601 - 616, 20.03.2017
https://doi.org/10.16953/deusbed.65639

Öz

Türkiye’de üniversite müzeleri ve koleksiyonları genellikle bireysel çabaların ürünüdür ve müzecilik adına öğretecekleri çok şey vardır.  Bu makalede önce Dokuz Eylül Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Şükrü Tül Eski Eser Koleksiyonu’nun 2003 yılına uzanan oluşum serüveni, koleksiyonun kuruluş fikri, amaçları ve süreçleri anlatılacaktır. Şükrü Tül’ün 2015’te vefatından sonra belgelenmesi şart olmuş bu süreç, hem üniversite hem de bölüm belleğimiz için önemli olmakla birlikte müzecilik adına yaşanan sorunlar, kullanılan kaynaklar ve sahip olunan potansiyeller açısından öğreticidir. Batı’da, özellikle İngiltere’de, gerekliliği bir süre tartışılmış olan üniversite müzeleri, kurumları için vazgeçilmez olduklarını ispat etmek zorunda kalmış ve üniversitelerin birincil işlevlerinden biri olan yüksek öğrenime katkılarına ve alternatif eğitim modellerine -özellikle nesne temelli öğrenme- olanak sağlayan yaratıcı potansiyellerine vurgu yapmışlardır. Türkiye’de üniversite müzelerinin ve koleksiyonlarının yüksek öğrenim için kullanılma olanakları ihmal edilmektedir. Bu makale Edebiyat Fakültesi Şükrü Tül Koleksiyonunun Dokuz Eylül Üniversitesi öğrencilerinin öğrenimi için kullanılması, bugünkü kurgusunun oluşumu ve geleceğe dair potansiyelleri ile ilgili fikirler sunacaktır.

Anahtar kelimeler: Şükrü Tül, Koleksiyon/Müze, Üniversite, Yüksek Öğrenim, Nesne Temelli Eğitim.

Kaynakça

  • Anderson, D.(1997). A common wealth: Museums and learning in the United Kingdom. London: Department of National Heritage.
  • Akbulut, U. (2009). Ülkemizde bilim ve teknoloji müzeleri, ODTÜ Bilim ve Teknoloji Müzesi deneyimi, B. Onur (Der.) Üniversite Müzeleri ve Müzecilik: İçinde 105-109. Ankara: Ankara Üniversitesi Basımevi.
  • Arnold-Forster, K. (2000). “A developing sense of crisis”: a new look at university collections in the United Kingdom. Museums International 52 (3): 10-15.
  • Byrne, S., Clarke, A., Harrison, R., Torrence, R. (2011). Networks, agents and objects: frameworks for unpacking museum collections.
  • Byrne, S., Clarke, A., Harrison, R., Torrence, R. (Der.) Unpacking the Collection: Networks of Material and Social Agency in the Museum: İçinde 3–26. New York: Springer.
  • Chatterjee, H., Hannan, L. ve Thomson, L. (2015). An Introduction to object-based learning and multisensory engagement. Chatterjee,
  • H., Hannan, L. (Der.) Engaging the Senses: Object-Based Learning in Higher Education: İçinde: 1-18. Surrey: Ashgate.
  • Chatterjee, H. Vreeland, S., Noble, G. (2009). Museopathy: Exploring the healing potential of handling museum objects. Museum and Society, 7 (3): 164-177.
  • Dudley, S. (2012) Encountering a Chinese horse: Engaging with the thingness of things. S. Dudley (Der.) Museum objects: experiencing the properties of things: İçinde: 1-17. New York: Routledge.
  • Hannan, L., Duhs, R. ve Chatterjee, H. J (2013). Object based learning: A powerful pedagogy for higher education. A. Boddington, Boys, J. ve Speight, C. (Der.) Museums and Higher Education Working Together: Challenges and Opportunities: İçinde: 159-167. Surrey: Ashgate
  • Hız, T. Ş (1994). ODTÜ öğrencilerinin müzeler hakkındaki görüşleri üzerine bir araştırma: II. Müzecilik Semineri Bildiriler. 19-23 Eylül 1994,77-84. İstanbul: Askeri Müze ve Kültür Sitesi Komutanlığı.
  • Hide, L. ve UMG/UMIS (2013), Impact and engagement, university museums for the 21st century. http://universitymuseums group.org/advocacy/introduction/, (04.04.2015).
  • Kelly, M. (2001). Introduction. M. Kelly (Der.) managing university museums. education and skills. İçinde: 7-15. Paris: OECD.
  • Knell, S. (2007). Museums, reality and the material world. S. Knell (Der.) Museums in a material world. New York: Routledge.
  • Köksal, A., H. (2016). Müzenin marka ile imtihanı: Sabancı Müzesi Vakası. Gençsanat, Ocak: 22-29.
  • Onur, B. (2009). Açış Konuşması, B. Onur (Der.) Üniversite müzeleri ve müzecilik: İçinde 7-14. Ankara: Ankara Üniversitesi Basımevi.
  • Romanek, D. ve Lynch, B.( 2008). Touch and the value of object handling: Final conclusions for a new sensory museology. Chatterjee, H. Touch in museums: Policy and practice in object handling Oxford: Berg: 275-286.
  • Sarı, N. (2009). Cerrahpaşa Tıp Fakültesi Tıp Tarihi Müzesi. B. Onur (Der.) Üniversite müzeleri ve müzecilik: İçinde 25-36. Ankara: Ankara Üniversitesi Basımevi.
  • Savaş, A. (2012). Neden üniversite müzeleri. Arredamento, 11: 73-77.
  • Smith, R. (2010). Student Use of a University museum. Cook, B., Rebecca Reynolds, R. ve Speight, C. (Der.) Museums and design education: looking to learn, learning to see: İçinde: 77-90. Surrey: Ashgate.
  • Speight, C., Boddington, A. ve Boys, J. (2013). Introduction. A. Boddington, Boys, J. ve Speight, C. (Der.) Museums and higher education working together: challenges and opportunities: İçinde: 3- 23. Surrey: Ashgate.
  • Stanburry, P. (2000). University museums and collections. Museum International, no: 206 (cilt. 52, No:2): 4-9.
  • Tuna, N. ve Erdem D. (2009). Orta Doğu Teknik Üniversitesi Arkeoloji Müzesi deneyimi, B. Onur (Der.) Üniversite Müzeleri ve Müzecilik: İçinde 37-46. Ankara: Ankara Üniversitesi Basımevi.
  • http://www.ebruliturizm.com.tr/ark_sukru_tul_kimdir-tour1819.html. (04.04.2015).
  • http://www.kulturvarliklari.gov.tr/TR,43980/ozel-muzeler.html). (04.04.2015).

ŞÜKRÜ TÜL COLLECTION OF ANTIQUITIES: ITS FORMATION AND USE FOR HIGHER EDUCATION

Yıl 2016, Cilt: 18 Sayı: 4, 601 - 616, 20.03.2017
https://doi.org/10.16953/deusbed.65639

Öz

In Turkey, university museums/ collections, are a result of great efforts of individuals and they have a great deal to teach about museum studies as a discipline. In this article we first tell the formation story of the Şükrü Tül Collection of Antiquities which goes back to 2003, its founding idea, aims and processes. After Şükrü Tül passed away in 2015, it became obligatory to document this process, which is important not only for our institutional and departmental memory but also for museology as it is instructive in terms of the problems experienced, sources used and potentials inherit in the university. In the West, especially in England, where their necessity has been questioned, the university museums had to prove their essentiality for their institutions by pointing out their contribution to higher education and their creative potential that makes alternative education models- specifically object based learning- possible. In Turkey, possibilities of using university museums/ collections for higher education are still highly neglected. This article shall present ideas regarding the use of Şükrü Tül Collection for the education of the students of Dokuz Eylül University, the formation of its current design and opportunities for the future.

Keywords: Şükrü Tül, Collection/ Museum, University, Higher Education, Object Based Learning.

Kaynakça

  • Anderson, D.(1997). A common wealth: Museums and learning in the United Kingdom. London: Department of National Heritage.
  • Akbulut, U. (2009). Ülkemizde bilim ve teknoloji müzeleri, ODTÜ Bilim ve Teknoloji Müzesi deneyimi, B. Onur (Der.) Üniversite Müzeleri ve Müzecilik: İçinde 105-109. Ankara: Ankara Üniversitesi Basımevi.
  • Arnold-Forster, K. (2000). “A developing sense of crisis”: a new look at university collections in the United Kingdom. Museums International 52 (3): 10-15.
  • Byrne, S., Clarke, A., Harrison, R., Torrence, R. (2011). Networks, agents and objects: frameworks for unpacking museum collections.
  • Byrne, S., Clarke, A., Harrison, R., Torrence, R. (Der.) Unpacking the Collection: Networks of Material and Social Agency in the Museum: İçinde 3–26. New York: Springer.
  • Chatterjee, H., Hannan, L. ve Thomson, L. (2015). An Introduction to object-based learning and multisensory engagement. Chatterjee,
  • H., Hannan, L. (Der.) Engaging the Senses: Object-Based Learning in Higher Education: İçinde: 1-18. Surrey: Ashgate.
  • Chatterjee, H. Vreeland, S., Noble, G. (2009). Museopathy: Exploring the healing potential of handling museum objects. Museum and Society, 7 (3): 164-177.
  • Dudley, S. (2012) Encountering a Chinese horse: Engaging with the thingness of things. S. Dudley (Der.) Museum objects: experiencing the properties of things: İçinde: 1-17. New York: Routledge.
  • Hannan, L., Duhs, R. ve Chatterjee, H. J (2013). Object based learning: A powerful pedagogy for higher education. A. Boddington, Boys, J. ve Speight, C. (Der.) Museums and Higher Education Working Together: Challenges and Opportunities: İçinde: 159-167. Surrey: Ashgate
  • Hız, T. Ş (1994). ODTÜ öğrencilerinin müzeler hakkındaki görüşleri üzerine bir araştırma: II. Müzecilik Semineri Bildiriler. 19-23 Eylül 1994,77-84. İstanbul: Askeri Müze ve Kültür Sitesi Komutanlığı.
  • Hide, L. ve UMG/UMIS (2013), Impact and engagement, university museums for the 21st century. http://universitymuseums group.org/advocacy/introduction/, (04.04.2015).
  • Kelly, M. (2001). Introduction. M. Kelly (Der.) managing university museums. education and skills. İçinde: 7-15. Paris: OECD.
  • Knell, S. (2007). Museums, reality and the material world. S. Knell (Der.) Museums in a material world. New York: Routledge.
  • Köksal, A., H. (2016). Müzenin marka ile imtihanı: Sabancı Müzesi Vakası. Gençsanat, Ocak: 22-29.
  • Onur, B. (2009). Açış Konuşması, B. Onur (Der.) Üniversite müzeleri ve müzecilik: İçinde 7-14. Ankara: Ankara Üniversitesi Basımevi.
  • Romanek, D. ve Lynch, B.( 2008). Touch and the value of object handling: Final conclusions for a new sensory museology. Chatterjee, H. Touch in museums: Policy and practice in object handling Oxford: Berg: 275-286.
  • Sarı, N. (2009). Cerrahpaşa Tıp Fakültesi Tıp Tarihi Müzesi. B. Onur (Der.) Üniversite müzeleri ve müzecilik: İçinde 25-36. Ankara: Ankara Üniversitesi Basımevi.
  • Savaş, A. (2012). Neden üniversite müzeleri. Arredamento, 11: 73-77.
  • Smith, R. (2010). Student Use of a University museum. Cook, B., Rebecca Reynolds, R. ve Speight, C. (Der.) Museums and design education: looking to learn, learning to see: İçinde: 77-90. Surrey: Ashgate.
  • Speight, C., Boddington, A. ve Boys, J. (2013). Introduction. A. Boddington, Boys, J. ve Speight, C. (Der.) Museums and higher education working together: challenges and opportunities: İçinde: 3- 23. Surrey: Ashgate.
  • Stanburry, P. (2000). University museums and collections. Museum International, no: 206 (cilt. 52, No:2): 4-9.
  • Tuna, N. ve Erdem D. (2009). Orta Doğu Teknik Üniversitesi Arkeoloji Müzesi deneyimi, B. Onur (Der.) Üniversite Müzeleri ve Müzecilik: İçinde 37-46. Ankara: Ankara Üniversitesi Basımevi.
  • http://www.ebruliturizm.com.tr/ark_sukru_tul_kimdir-tour1819.html. (04.04.2015).
  • http://www.kulturvarliklari.gov.tr/TR,43980/ozel-muzeler.html). (04.04.2015).
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Elif Keser Kayaalp Bu kişi benim

Betül Teoman

Yayımlanma Tarihi 20 Mart 2017
Gönderilme Tarihi 7 Nisan 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 18 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Keser Kayaalp, E., & Teoman, B. (2017). ŞÜKRÜ TÜL ESKİ ESER KOLEKSİYONU’NUN OLUŞUMU VE YÜKSEK ÖĞRENİM İÇİN KULLANIMI. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18(4), 601-616. https://doi.org/10.16953/deusbed.65639