Son yıllarda dünyada ve ülkemizde mülteci gruplar üzerine yapılan çalışmalarda artış yaşanmaktadır ve bu araştırmaların büyük çoğunluğunda nitel araştırma yöntemi kullanıldığı görülmektedir. Ancak araştırmacılar ve öğrenciler için bu araştırma süreçlerinde ortaya etik problemlere ve çözüm önerilerine yönelik çok sınırlı sayıda kaynak bulunmaktadır. Bu makale, mülteci grupların katılımıyla yapılan nitel çalışmalarda ortaya çıkabilecek etik meseleleri tartışmakta ve alan yazından örneklerle çözüm önerileri sunmaktadır. Ele alınan konular bilgilendirilmiş onam, gizlilik, duygusal sonuçlar konusunda farkındalık, kültür, dil, cinsiyet ve maddi teşvik meseleleridir. İlgili alınyazındaki kaynakların sınırlı olması sebebiyle alanda çalışan araştırmacılara ve eğitimcilere kaynak sağlamak amaçlanmaktadır.
Öneri ve yorumlarıyla makale metninin gelişmesine katkıda bulunan Doç. Dr. Aysun Doğan ve Doç. Dr. Derya Güngör De Bruyn'a çok teşekkür ederim.
There has been an increase in the amount of studies conducted on refugee groups both in the world and in our country. Much of these studies are observed to have adopted qualitative research methods in their designs. However, the literature on the possible ethical issues that may arise in the process of these research and their possible solutions is rather limited. This paper explicates ethical dimensions and issues of qualitative research with refugee groups as well as discussing the potential solutions in the available literature. Main issues involves informed consent, confidentiality, awareness of emotional consequences, cultural differences, language, gender and incentives. It aims to contribute to literature as there is a scarce of information in the field of ethics in refugee studies for researchers and educationalist.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 29, 2020 |
Submission Date | May 5, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 22 Issue: 3 |