In this paper; population, fiscaland social positions of Tirkemis Yoruks settled in Golhisar district in Hamid Province in the XVI. Century is analysed. Main topic of this paper is that which clan do this people in and how did they come this area? It is emphasised on difinition of yoruk in this study. If yoruk sare considered as migrant settlers who live only with their mode of production, matter can not be understood. They must be accepted as groups continued the lifesty leand mind which developed during centuries. Naturally, finding fertile grasslands is the primary proviso for both themselves and their animails, however seeing the being yoruk as just interested with this matter, it is not reflect the yoruk lifestlyle. A recentstudyshowsthatthesegroupscloselyassociatedwiththepoliticalandsocialcases, on the other hand they continued pastoral life and stood in touch with the other parts of community. There lation of this yoruk group with Sehzade Sultan’s son Korkut during the Shahkulu Outbreak is one of the attention grabbing matters
Çalışmamızda XVI. Yüzyılda Hamid Sancağı Gölhisar Kazası dahilinde bulunan bölgede yaşayan Tirkemiş Yörüklerinin nüfusları, iktisadî ve toplumsal yapıları incelenmiştir. Bahsedilen yörük taifesinin hangi boya ait olduğu, bulundukları bölgeye gelişleri ve XVI. Yüzyılda bölgedeki faaliyetleri çalışmamızın ana konusunu oluşturmaktadır. Çalışmamızda Yörük tanımlaması üzerinde de durulmuştur. Yörükleri, yalnızca üretim tarzına bağlı olarak, konargöçer hayatı devam ettiren guruplar olarak nitelendirmek meselenin tam anlamıyla anlaşılmasına imkan vermez. Bunlar, yüz yılların geliştirdiği bir anlayış ve hayat tarzını devam ettiren guruplar olarak görülmelidir. Elbette ki Yörükler için hayvanları ve onlar için verimli otlaklar bulmak olmazsa olmaz şartların başında gelir; ama Yörüklüğü yalnızca bu boyutla alakalı bir mesele olarak görmek Yörüklerin hayat tarzını tam olarak açıklamaz. Yapılan araştırmada bölgede bahsedilen dönemde ortaya çıkan siyasi ve sosyal olaylarla bu gurupların yakından alakadar oldukları, yaylak ve kışlaklarında sürüleri peşinde giden, toplum diğer kesimlerinden izole guruplar olmadıkları görülmüştür. Çalışmamızda dikkati çeken hususlardan biri de Şahkulu isyanı sırasında bu yörük taifesinin Şehzade Korkut ile olan ilişkileridir
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Sayı: 20 |
Dicle University
Journal of Social Sciences Institute (DUSBED)