The concept of marketing has been a word that artists approach with hesitation due to its content. However, these aesthetic products, which are the presentation of an internal transformation, can reach wider masses through marketing communication. At this point, the perceptions of artists about marketing are important. Marketing, which provides the right match by establishing a kind of bridge between the work and the art lover, can support the artist, work and art in many ways. Especially the marketing mix elements (4Ps) are a roadmap in the studies to be carried out for the art market. In this study, the thoughts of artists about art marketing were tried to be put forward thematically through questions prepared in the context of marketing mix elements. In the case study, academician artists were interviewed. As a result of the research (11 pieces), the themes of Artist's Vision, Motivation, Type of Artwork, Financial Anxiety, High Price, Investment, Artist Attitude, Right Tool, Suitability for the Market, Planned Promotion, and Luck were reached. It has been observed that these themes overlap with the marketing mix components.
Pazarlama kavramı muhteviyatı itibariyle sanatçıların çekindikleri bir kelime olagelmiştir. Oysa içsel bir dönüşümün sunuşu olan bu estetik ürünler, pazarlamanın iletişim diliyle daha geniş kitlelere ulaşabilmektedir. Bu noktada özellikle sanatçıların, pazarlama ile ilgili algıları önemlidir. Eserle sanatseverin arasında bir nevi köprü kurarak doğru eşleşmeyi sağlayan pazarlama pek çok yönden sanatçıya, esere ve sanata destek olabilmektedir. Sanat pazarına yönelik yapılacak çalışmalarda özellikle pazarlama karması elemanları (4P), yol haritası niteliği taşımaktadır. Bu çalışmada, sanatçıların sanat pazarlaması ile ilgili düşünceleri, pazarlama karması elemanları bağlamında hazırlanmış sorular üzerinden tematik olarak ortaya konulmaya çalışılmıştır. Durum çalışması yapılan araştırmada akademisyen ressamlarla görüşülmüştür. Araştırma sonucunda (11 adet) Sanatçı Vizyonu, Motivasyon, Eser Türü, Maddi Kaygı, Yüksek Fiyat, Yatırım, Sanatçı Tutumu, Doğru Aracı, Pazara Uygunluk, Planlı Tanıtım, Şans temalarına ulaşılmıştır. Bu temaların pazarlama karması bileşenleri ile örtüştüğü görülmüştür.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Articles |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 1 Mart 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mart 2023 |
Gönderilme Tarihi | 3 Kasım 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Sayı: 32 (Dicle Üniversitesi'nin 50. Yılına Özel 50 Makale) |
Dicle University
Journal of Social Sciences Institute (DUSBED)