Folklor, toplumsal yaşam ve kültürel değerlerini içeren bir alandır. Bu alan, işlevsel olarak geniştir. Dil öğrenimi ve öğretiminde karşımıza çıkan ilk edebi ürünler folklorik anlatılardır. Folklor ürünleri, ilgili anadili öğrenme sürecinde bir araç, dili öğrendikten sonra hem araç hem amaç görevi görür. Dil, başkaca yöntemlerle de öğrenilir; fakat folklorik bir metinle dil öğrenildiği gibi öğretilir ve aktarılır. Folklor, bir milletin kültürünü tanıma, aktarma, zamanı değerlendirme ve değerler eğitimi vermede önemli bir öğedir. Dil öğretimi eksenli yazılan ders kitaplarında kültür aktarımı, değerler eğitimi ve pedagojik yöntemler öne çıkar. Folklorik ürünler, bu özellikleri güçlüce barındırdığı için dil dersi kitaplarında bu öğelere yer verilir. Zazaca, unutulmaya yüz tutan diller arasında yer alır. Bu dilin korunması ve yaşatılması adına folklorik ürünlerin toplanması ve aktarılması gereklidir. Zazaca dil kitapları ve ders kitaplarının yazılması ve folklorik öğeler içermesi Zazaca dil ürünlerinin toplanması, korunması ve öğretilmesinde önemlidir. Ortaokul 5, 6, 7 ve 8. sınıflar için hazırlanmış Zazaca ders kitapları dil öğretimi açısından ve öğrenim çıktısı yönünden folklorik ürünlere yer vermiştir. Seçmeli ders kapsamında MEB okullarında ders kitabı olarak okutulan bu kitaplar Zazaca öğretiminde ve Zaza folklorunun örneklerle aktarılmasında bir rol üstlenmiştir. Bu çalışmada bu ders kitaplarında yer alan folklor ürünleri ilgili başlıklar altında veri olarak ele alınacaktır.
tEŞEKKÜRLER
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Dünya Dilleri, Edebiyatı ve Kültürü (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 1 Temmuz 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 4 Temmuz 2024 |
Gönderilme Tarihi | 8 Ocak 2024 |
Kabul Tarihi | 30 Nisan 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Sayı: 36 |
Dicle University
Journal of Social Sciences Institute (DUSBED)